börja belasta tidigt= hållbarare, men det verkar ju inte stämma på isisar?

M

-moa-

Jag som är både isis och storhäst person (ok, liten stor häst på 155cm max) sitter och klurar på alla olika åsikter om när man ska börja belasta ryggen.
Jag personligen är nog mer åt 'sen' hållet, dvs. jag tror på att låta dom vara ifred ganska länge utan nån belastning, a la isis style, då jag varit omkring isisar länge nog att se att dom absolut inte är mindre hållbara för att man lämnar dom ifred länge.
Men, å andra sidan kan jag ju se lite logik i hela tankesättet att mild belastning ger hållbarhet för ändamålet, dvs. belasta ryggen försiktigt tidigare...

Så, frågan jag undrar är vad tror ni, valen är:

1) att isisar inte är som andra hästar och blir hållbara fast man inte belastar tidigt (om man tror på den andra teorin då)

2) att alla hästar behöver vänta och växa 'klart' lite mer först?

3) eller att bara vissa hästar behöver det?

4) att alla hästar behöver belastas tidigt för att bli hållbara? (det i sig självt är ju en oxymoron eftersom det är helt klart att isisar, och många andra sent inridna hästar fasktist är hållbara.)

kanske lite luddigt skrivet men hoppas ni förstår vad jag menar.

Sv: börja belasta tidigt= hållbarare, men det verkar ju inte stämma på isisar?

Det är inte ryggen man åsyftar på när man vill belasta lite men tidigare, utan tillväxtzoner och hur/när de växer samman.

Vi måste lära hästen att sträcka överlinjen för att på så sätt kunna höja ryggen, flytta tyngen mot bakbenen. Detta är inget de kan per automatik, varför alla ryttare som startar en inridning kommer att sitta rakt på hästens skelett.

Sorry, det borde stått "på ryggen", lät visst lite fel där ser jag. Men vad jag menade är precis som du att det såklart är alla tillväxtzoner som är relevant, men dock är det ju oftast just när man börjar sitta och rida på hästarna som är lite i debatt...även om det bara handlar om ganska lätt belastning så är det ju en vändpunkt när man börjar sitta på just ryggen liksom.

Det skall finnas en (holländsk?) forskningsstudie om bentäthet etc där ston med föl hölls på stall 24/7, vissa lösdrift 24/7 samt en grupp på stall respektive ute halva dygnet. Fölen slaktades sedan ut och det fanns då mätbara skillnader mellan grupperna, det var en kort artikel om detta i tidningen Ridsport för några år sedan.

Tänker man på detta och islandshästar som ofta föds upp på stora marker med gott om lekkompisar kanske det är en nog så bidragande faktor till hållbarhet?!

Ahh ok vad intressant, studier är ju lite mer konktret liksom om dom är bra gjorda.

Jag tror också att en av dom största faktorerna är just uppväxten och vilka ytor och underlag dom hålls på.
Nu har jag precis köpt ny häst och även att hon inte är en isis så har hon spenderat större delen av sina första 4 år på lösdrift med många kompisar, och var inte jobbad med nåt förrän april 2008, hon är född 2004, så jag är jättenöjd med det eftersom jag tycker det kan vara svårt att hitta sent tagna hästar som inte är islänningar.även blad raser som egentligen är lika saktaväxande som isisar.

Sen såklart att allt har effekt men..frågan är ju vad som har störst tyngd av dom miljöfaktoriska sakerna under utvecklingen. Förutom att inte muskla sig bra och försöras genom dålig ridning på så sätt då.

Islandhästar är som alla andra raser växer lika länga och så det är bara en myt att det bara är islandshästen som kan växa fram tills att de är 8 år.
Det kan även svenska halvblod göra.
Faktum är att aveln med hbl dvs man vill ha så stora hästar som möjligt gärna grova dressyrhästar gör att rasen har blivit senare utvecklad och behöver mer tid på sig att utvecklas.

Inte ens fullblod är redo att ridas in som 1½ åringar.. visst kan man och det gör man men kolla på hur deras liv ser ut..Hur många år lever en galoppör utan att vara skadad i statestiken tror du??
Samma med travarna
Men vad gör de om de är helt slut och trasiga som 10 år de har ju kutat in några minjoner redan då!

Visst kan jag också rida in en isis som är 2 år ut och tävla och vinna allting under några år.
Men den kommer inte hålla i längden frågan är inte om den går sönder utan NÄR den går sönder.
Frågan är då vad våra mål med att ha häst är..
Att vinna och bli bäst och tjäna pengar eller att ha en häst att ha roligt med i många många år minst 20 år iallafall!

Sen en faktor som är mkt viktigt är också HUR vi rider in för hur vi rider in spelar stor roll i hur hållbar hästen är.
jag kan rida in en 7 årig isis och förstöra den på 2 år genom att rida osunt och för hårt på den.

Medans jag kan börja med en 3½ åring och sitta in den och sedan rida in den under 1 års tid och ta det oerhört lugnt korta pass få gånger i veckan inge voltarbete osv i början.

Stora hästar kräver generällt sätt mer tid på sig att växa och där skall man ta det oerhört försiktigt för lederna tar redan stor vikt av hästens kropp och risken finns att leder och senor inte vänjer sig i rätt tid och inflammationer uppkommer!

Jag red in Mitt sto som 4½ år många tyckte jag började för tidigt men det tyckte inte jag och jag har tagit det oerhört lugnt med henne folk har till och med halvklagat på mig att jag tar de för lugnt med henne.
Men å andra sidan har hon aldirg varit sjuk eller halt(peppa, peppa):)

Jag vet många som rider allt för ensidigt typ bara paddock eller bara ridhus..

Stod i ett stall där en red på SM nivå i dressyr hon red under de 7 månaderna jag stod där enbart i ridhus eller paddock i väldigt djupt underlag möjligen sommartid ett par gånger ute på åkern.

Detta resulterade i att dom gång på gång fick ta ut vet och spruta framknäna på hästarna för att de höll på att utveckla inflammationer.

Jag vet att många på denna nivå gör så här och det måste ju vara tillåtet eftersom veterinärena utför detta.
Sedan kan man ju tycka si eller så om detta.

Själv tycker jag man skall ta sig en funderare på vad man igentligen håller på med när man gör så här..Och jag tror inte på att det är en metod som håller i längden!

Det är inget jag själv stödjer utan jag är mer för en allsidig ridning i lagom dos som gör att hästarna håller..

Det finns inga genvägar till framgång så är det bara.. har man lyckan att ha en häst eller att man själv är en begåvning som har chans att lyckas upp till eliten är det bara träning i rätt metod som funkar..
Det funkar inte att man som löpare ska springa enbart på asfalt 6 dagar i veckan 1 timme förr eller senare kommer knäna säga ifrån.
Du måste variera underlaget samt tränigsformen.
Här skiljer sig inte hästen från människan!

All fusk och skit man håller på med kommer bara att straffa en längre fram i livet!

Att människan är så inne på att fuska och skynda på allt.

Herregud haraamn en häst som kan gå OS vad gör de om man rider in den på 1 år ist för på 3 månader??

Och talangen försvinner ju inte bara för man slopar 3-års testet och låter hästen utveckla sig lite mer innan man rider så pass hårt på den som 3-års testet kräver!
Visst man får inte lika mkt för hästen som 3 år om den inte placerat sig på 3- års testet men vem bryr sig?? Hästen hälsa när skall den sättas i fokus ist för prislappen på den!:crazy:

Med sund förnuft kommer man långt på det har jag gjort som red in Jorunn och det har gått väldigt bra tycker jag.

Jo jag håller helt med, dock är det ju lite klurigt eftersom om man tex. tittar på araber, som också def, behöver tid på sig att växa tycker jag, så finns ju många galoppörere som senare blir distanshästar och håller bra och ganska länge, tävlar ofta ganska länge också och distansarna jag känner gillar just galoppörerna för att dom håller bra och verkar funka till distans senare.
Så då börjar man ju undra liksom, för det går ju emot den logiken jag tror på, så då blir man lite förvirrad.

Intressant ovasett och jag önskar att folk hade sina hästar ute mer och på större ytor med mer kompisar att leka med. Tror det är en stor del av hållbarheten, speciellt då när dom är unga att dom har det så.

1) Islanshästar är väl ungefär som andra hästar, skulle jag tro... Inga enorma skillnader, i alla fall. Sedan kan det säkert finnas mindre skillnader mellan raser, både i mental mognad och i när den huvudsakliga tillväxten sker.

2) & 3) Generellt verkar ju utvecklingen gå mot tidigare och tidigare inridning av alla raser, och eftersom avelshästar i allmänhet bedöms tidigt, så styr man nog aveln mot individer som mognar allt tidigare. Men någonstans finns ju en gräns. Personligen känner jag viss motvilja mot inridning före tre års ålder, oavsett ras.... Jag tror att alla hästar mår bra av att få "bara vara häst" ett tag först. Men däri lägger jag att få vistas i flock på stora ytor, så att de har möjlighet att själva stärka sina kroppar före inridningen!

4) Det beror på vilken sorts belastning. Jag tror att den allra bästa sortens belastning/träning av den unga hästen är den "naturliga" träning den får av flockvistelse på stora ytor. Har man inte möjlighet att erbjuda det, så tror jag att det näst bästa är att t.ex. ta med unghästen som handhäst, tömköra den etc., dvs träning utan ryttare på ryggen. Jag tror också att det är bättre att börja rida in aningen tidigare, men att ta det lugnt, än att vänta lite längre och "snabbinrida" på en månad.

Håller med om att hur och var hästar går i hage under uppväxten spelar roll när det kommer till hållbarhet. En häst som gått i plana hagar blir logiskt sett inte lika hållbar som en som gått i kuperade hagar. Dessutom blir balansen bättre om hästarna gått i hagar där de får tänka efter vart de sätter hovarna, sedan är säkert stora hästar klumpigare p.g.a. sin storlek och långa ben. Men jag tror ändå att om man inte pjåskade så mkt med ädlare raser och lät dem leva mer som hästar så skulle även de bli halta mer sällan.

Har ett islandshäststo f.06 som nästan hela livet gått på lösdrift i stora hagar med många andra hästar. Hon kommer gå där tills hon ska börjas ridas in så smått i vinter. Det här med att gå i stora hagar med många hästar är ju även bra rent socialt för hästar då de lär sig fungera i flock och blir lättare att ha tillsammans med andra hästar i framtiden.

Mmm i brist på en riktigt bra stallplats a la isis så har jag iallafall kuperade hagar och 5 andra kompisar i samma hage att busa med åt min tjej, men nu har jag börjat undra vad som är viktigast, kuperad eller stoooor hage? självklart vill man ju ha båda men undrar vilket som har mest betydelse om man måste välja, jag hoppas (och tänkte) att kuperad är viktigare sålänge hagen ändå är hyfsat stor liskom så dom kan springa runt lite.

Min dam har gått på lösdrift och är sen tagen som 4åring så jag hoppas att hon kommer hålla bra även att hon inte är en isis ;)

Jag personligen tror att kuperad är bättre än jättestor hage. Så länge hagen är stor nog att de kan springa runt lite så ärdet bättre att hagen kräver lite tankearbete när de ska sätta ner hovarna än en jättestor platt hage. :)

Jag läste i nån tidning för ett tag sedan att man börjar rida halvbloden ( heter nåt annat nuförtiden)tidigare och tidigare.
Hästarna har en tendens att inte hålla lika bra pga av detta i kombination med högre prestationskrav.
Man vill att hästarna skall prestera bra resultat tidigt som inom alla hästsporter idag.
Avelsarbetet har gått framåt och ger hästar med bra rörelser som inte behöver ridas till lika mycket som förr.
Så hästarna har gångarterna/ hoppteknik i tidig ålder men pressas för hårt pga av detta.

Mmm man hör ju alla möjliga saker nu för tiden om att man 'måste' belasta tidigt (som i att sitta lite försiktigt etc.) för att dom ska hålla, men jag lutar nog åt andra håller ändå. Titta på isisar liskom, och andra raser som startas 'sent'. Dom verkar ju hålla bättre faktiskt.
Som en equiterapeut sa till mig nyligen, hon bor jämter ett isis stuteri med framgångsrika ryttare och hästar, och brukar se dem gissningavis träna takt, på lite hårdare väglag utanför hennes stall.
Hon fårgade mig varför dom rider 'fram och tillbaka' sådär, och hon tyckte att deras nedslag är så grymt mycket hårdare än hennes hästar (hon föder upp annan ras) eftersom hon kan se dom så ofta där och akn se märkena på vägen efteråt.
Så gissningsvis borde dom ju inte hålla som hon säger, men, på nåt sätt gör dom ju det bättre än många andra raser.
Detta är ju intressant tycker jag. Och 'bevisar' lite våra teorier ju att man får bättre hållbarhet genom att inte börja för tidigt. Men sen är ju olika raser olika såklart etc. men ändå...

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 526
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar