Börja äta själv

orion_x

Trådstartare
Idag visade Emil för första gången riktigt intresse av att börja äta på egen hand istället för att bli matad. Han testade lite med skeden, men den är ju lite svårmanövrerad. Börjar genast tänka på vad man serverar för mat som är lätt för honom att äta själv? Han har ju dock bara tre tänder så han kan ju inte direkt tugga, även om han tuggar maten med gommen.

Hur har ni andra gjort när era barn börjar äta själva? Serverar ni fortfarande den mixade maten? Blir ju lite svårt för honom att få i sig maten:crazy: Mycket glider ju mellan händerna

Sv: Börja äta själv

Jag serverade kladdig mat först när S kunde hantera sked, bara frusterande och kladdigt att försöka äta pure med händerna. Innan dess matade jag, och serverade bara plockmat (typ fruktbitar, kokta grönsaker i bit) för barnet att äta själv.

Ja frukt och så kan han ju plocka i sig själv. Han försökte lite med skeden, så det var därför jag tänkte att detta måste jag ju uppmuntra:D
Så nu har jag snart stekt upp 1 kg miniköttbullar till honom, som han ska kunna äta själv

Makaroner, ris, majs, små små köttbitar, kokta grönsaker, lax, och typ allt annat fas inte pureeat. Hur gammalt är barnet? Jag har i princip aldrig hållt på med mos, de har fått äta det som de kunnat äta själva.

Han är 10 månader. Jag har lagar mat som jag har mixat till honom sen han var fem månader. Är lite rädd att han inte får i sig tillräckligt om han ska pilla själv, men jag kanske bara är nojjig

Vi har haft varsin sked (och när han inte vill äta med sked har han ätit med händerna). När han var dryga året ville han inte längre ha sked utan ville spetsa mat med gaffel. Nu som drygt 1,5 år gammal har han börjat vilja prova äta med kniv och gaffel (mkt varierande resultat) men han verkar tycka att det är skoj.

Upp till de är ett år räknar man med att ge dem bröstmjölk eller ersättning som huvudsaklig föda, och barnet får själv välja hur mycket mat det vill äta. I perioder blir det mer och i andra perioder blir det mindre mat. Mitt råd är att chilla och låta barnet sköta det själv, förutsatt att du har ett nornalviktigt och friskt barn.

Min första son var totalt ointresserad av mat tills han var 13 månader. Han åt till 98% bröstmjölk och vägde 12.5 kg på sin ettårsdag.. Min andra son har alltid ätit allt och mycket och länge. Det jag vill komma fram till är att nästan inga barn svälter sig själv, de ser till att upplysa dig om att de är hungriga.

Eftersom sitt barn är tio månader hade jag gett honom mer eller mindre utom sånt man ska undvika som t ex spenat och salt och hårt stekt mat. Jag hade gett honom av det ni äter i lämpliga storlekar. Googla på baby led weaning så hittar du säkert bra material.

Ska testa att googlar det. Han har ätit bara mat sen han var 7,5 månad. Då slutade vi amma för mjölken försvann.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 078
Senast: Bapelsin
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 428
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 423
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar