Borderterrier vs dvärgschnauzer

puttrick

Trådstartare
Hej
Har börjat fundera lite löst på att skaffa hund nu när livet börjar ordna sig med fast jobb och lön.

Har sedan tidigare ett gott öga till dvärgschnauzer, de jag träffat har haft ett trevligt temperament och jag tycker de är otroligt fina att titta på :love:
Men nu har några bekanta uppmärksammat mig på borderterriern och de verkar väldigt trevliga de med.

Detta skulle bli min första hund, har "övat" på bekantas hundar tidigare och har gott om kunniga människor omkring mig.
Jag vill ha en liten robust hund, frisk, glad och arbetsvillig, den ska kunna följa med ut i skog och mark, till stallet, ut på ridturer och skidturer, gärna lös. Det vore kul att prova lite agility, och den ska gå bra ihop med andra hundar och människor.
Den kommer att vara med mig på jobbet hela dagarna (på kontoret med andra hundar samt ut på uppdrag i bilen), vilket gör att den måste kunna koppla av i ett hörn när det behövs.
Jag lever aktivt, dvs är gärna utomhus så mycket det går, en fjälltur ibland, O-ringen ibland...

Jag är medveten om att alla hundar är individer, men vill ändå höra era generella åsikter om dessa två raser, eller har ni kanske något helt annat tips?

Sv: Borderterrier vs dvärgschnauzer

Jag är ju kanske lite partisk med min tredje border hemma i soffan.
Jag upplever att bordern oftast är lite bättre mentalt. Den har däremot i allmänhet mer jakt i sig. Det går ju dock att hitta linjer med mindre jakt i.
Oavsett vad du väljer så kan du hitta en trevlig individ.
Lycka till med ditt hundköp!

Och jag säger tvärt om mot Jeps. Jag anser att ds är betydligt bättre menatlt än bordern. Bordern kräver mer och behöver få jaga/spåra för att inte bli ett monster. Ds är mer en utpräglad sällskapshund. Vidare är ju Bordern en terrier med det tillhörande terriertempramentet. De flesta border jag träffat på och även sett på utställning har haft könsbunden aggresivitet. Bland ds fungerar de alra flesta hundarna tillsammans.

Vill du inte jaga/alt aktivera din hund MYCKET tycker jag du ska satsa på ds. Men vill du ha en jakthund tror jag nog att bordern kan passa bra.

Kul att du funderar på att skaffa hund. Finns ju inget roligare:)

Borderterriern är en hund som passar mycket bra in på de aktiviteter du skriver att du vill/ska syssla med. Men dock är borderterriern en jakthund som behöver få utlopp för sin jaktlust för att må bra (anser jag). Mycket trevliga hundar:love:

Och jag säger tvärt om mot Jeps. Jag anser att ds är betydligt bättre mentalt än bordern. Bordern kräver mer och behöver få jaga/spåra för att inte bli ett monster.

Men det har ju ingenting med mentaliteten att göra..?!:confused:
Borderterriern är en hund som behöver mycket aktivering- ja, men det betyder ju inte att den har en dålig mentalitet. Den är duktig på det den är gjord för: jobba!
Och har också i överlag en bra mentalitet.

Dvärgschnauzerns mentalitet var jag ingenting om.

Jeps: jag är nog också lite partisk med mina snart 3 hemma..

Lycka till TS!

Gilly

Jag har border med MYCKET jakt i sig. De fungerar ändå mycket bra i vardagen som sällskapshundar. De är med mig på dagarna (jag jagar inte själv).
Det som talar för dem jämfört med ds är att de har mindre rädslor (rädlsa är väldigt ärftligt) och är stabilare. Sen mår de precis som de flesta hundar bra av aktivering som absolut inte behöver vara praktisk jakt.
Border ska dessutom enligt rasstandarden arbeta i flock. Den egenskapen har varit dålig, men är nu mycket bättre. Mina hundar fungerar utmärkt ihop med de flesta hundar.
Sen har jag träffat mycket trevliga ds också så jag tror TS kan hitta en trevlig hund oavsett ras bara hon väljer med omsorg.

Tack för svaren!

Nej, jakt tänker jag inte pyssla med, mer än att hunden kan få gå med på drev (i band) på älgjakt ibland.
Hur hårt jaktavlad är borderterriern? Finns det linjer med mindre jakt i?

Ser med spänning fram emot fler åsikter!

Då blir jag genast nyfiken på vad för ds du träffat på då du kan med bestämdhet säga att rasen är sämre mentalt/drass med rädslor ?

Tack för svaren!

Nej, jakt tänker jag inte pyssla med, mer än att hunden kan få gå med på drev (i band) på älgjakt ibland.
Hur hårt jaktavlad är borderterriern? Finns det linjer med mindre jakt i?

Ser med spänning fram emot fler åsikter!

Det finns helt klart linjer med mindre jakt i. Det finns kennlar som får arbeta hårt med att överhuvudtaget få hundarna att gå i provgryt och klara lättaste provet. Kan PMa med tips om du vill.

Då blir jag genast nyfiken på vad för ds du träffat på då du kan med bestämdhet säga att rasen är sämre mentalt/drass med rädslor ?

På arbetet på djursjukhus träffar jag många hundar. Har även varit mycket på bruks och haft kompisar med ds, de håller själva med. Sen skiljer det ganska mycket på mentaliteten mellan de olika färgvarianterna. Enligt många är de svarta de bästa och sv&si de sämsta.
Titta på resultaten av MH så ser du att ds ligger över medel på rädsla.

Dvärgschnauzern passar superbra in på den livsstil du beskriver. Har själv en sv/si hane på 1 år. Kanonhund som är lugn, barnvänlig, nyfiken, busig, tuff och lagom orädd :cool:

Var noggrann med uppfödare så att du får en hund med bra psyke, päls och storlek mm. Rasen har blivit väldigt populär så det finns många som avlar på individer som inte är "topp" och säljer till dyra slantar. Det finns en bra rassida - kolla på den!

Dvärgen är känd för att hänga med på alla aktiviteter man erbjuder dem. Ganska mycket pälsvård medföljer... :angel: och massor med kärlek!!! :love:

*kl*

Ja, tyvärr finns det borderterrirar med inte en enda hund som ens entrat provgrytet på 10 generationer:eek:

Men jag tycker INTE man ska stödja dessa kennlar genom att köpa sådana hundar. De avlar ju bort rasen borderterrier till stora hundar utan jaktlust= hundar som inte kan göra det dom är gjorda för.

Borderterriern är (som sagt..) en grythund. Oavsett om folk skaffar rasen för att ha den till något annat (vilket för mig är lite konstigt; men jag tycker iofs inte att man ska ha vallhund utan att valla etc) än vad den är gjord för eller inte SKA aveln gå efter att den är en jakthund.

Jag kan fatta om inte alla vågar släppa sina i ett naturgryt och jaga med dom; men då ska man antingen inte ha borderterrier eller så ska man köpa en bra hund och sen låta den få utlopp för sina jaktluster genom tex spår.

OK om hundar pga dålig avel har dålig jaktlust. Det är inte bra, men så är det. Då är det ju bra att man kan hitta ett användningsområde för dessa, tex sällskapshundar, men man ska INTE avla på deras "sällskaplighet" eller på något sätt försöka få fram dessa hundar.

Ja, nu svamlade jag lite OT, menmen;)

Lycka till ts!

Gilly

Jag var själv inne länge på DS, men det föll på att de hundar jag fick möta var alla väldans skälliga och väl tuffa.

Självklart både individuellt och en förarfråga, men dock.

Fast personligen så tycker jag om DS:s utseende framför bordern, men det är ju verkligen en smaksak.

Så om du inte ska jaga, är tydlig som ledare, och kan stå ut med ett skall ibland, så röstar jag för DS:en.

Det har jag också hört faktiskt.

Att det svarta är bättre mentalt, vet dck inte vad för sanningshalt som ligger till grund för denna utsvävning.

Och jag har hört att peppar och salt är den som är stabilast. Och Vit den som är sämst, både utseendemässigt och mentalt.
Anledningen till att s/s och vit är sämre är nog för att de inte funits lika länge.

Att DS dras med rädslor har jag mycket svårt att se. De jag träffat på, iofs de flesta från samma kennlar har varit stabila och orädda. Känner till en ds som är lite rädd och avvaktande mot människor.
Att de är tuffa har jag ochkså svårt att se. Jag anser att de är utmärkta första hundar då de oftast är lugna och harmoniska, och inte behöver bråka om vem som är ledare.

Den uppfattningen har jag också och jag har träffat en hel del DS.

( men har ändå den uppfattning om svart som jag skrev )

Mycket lättare att ha och göra med än Schnauzern ( mellan ) som är mer tuff och "terrier"!

KL

Skulle inte heller kalla dvargschnauzern "radd". Dock ligger det nog i rasen att vara lite reserverad mot framlingar. Kan saga att halften av de schnauzrar jag stott pa (har haft tva stycken sjalv) har varit lite reserverade vid mote av framling. Inte "svansen mellan benen-radd", men inte heller nagon galen hopp-halsning pa forsta basta manniska. Den DS jag har nu rusar inte fram till nya manniskor, utan kommer sakta framgaende med huvudet nedbojt och svansen latt viftande. Det tar nagra minuter for henne att kolla laget och "godkanna" den nya. Endel manniskor vill hon helst inte ga fram till alls, utan haller sig vid mig. Marker hon att jag ar valdigt karvanlig med denna person, mjuknar hon och halsar. Och efter 5 minuters besok (speciellt om denne ignorerar hunden) ar framlingen helt plotsligt jatteintressant och rolig... :D Sa jag kan se att manga kan se DS som radd pga. den ar lite reserverad.

I alla andra situationer ar min dvarg helt oradd. Stora hundar ar lekkamrater, vid asynen av stora schafrar blir hon alldeles till sig och vill leka. Har aldrig sett henne "darra", nagonsin. Bilfarder ar jatteroliga, att ga in pa stora varuhus (djuraffarer ala size XXL) ar jattehaftigt (hon blir valdigt reslig och struttar omkring darinne som att for att saga "kolla alla, har kommer JAG!), hastar och traktorer blir hon nyfiken pa, osv. Har aldrig sett henne vara feg. Dvargschnauzern ar underbar for att den ar med pa det mesta och valdigt anpassningsbar.

Senast ändrad av en moderator:

Men rasen SKA ju vara reserverad mot främlingar, inte hopp och studs ( alá tokglad ), som exempelvis Staffordshire Bullterriern ( suck ) :D

Ja, precis. Dock har grannen en dvarg som blir helt galen (hopp och studs) nar han moter framlingar. :D Tror att manga uppfattar DS som radd eftersom de haller sig pa avstand. Speciellt om Jeps arbetar pa djursjukhus. Nar jag tar min lilla till veterinaren blir hon helt plotsligt valdigt "liten" och tycker att alla okanda manniskor som ska klamma och kanna ar valdigt obehagliga. Dar har ju oftast inte hunden tid pa sig att narma sig djursjukvardarna pa eget bevag.

Har i och för sig bara en ds men han är varken rädd eller reserverad. Nu är han gammal och ligger gärna kvar i korgen, men tidigare hälsade han glatt på alla som kom. Dock berodde det på besökarens reaktion hur han sedan betedde sig. Blev besökaren glad och hälsade på honom blev han jätteglad men om han inte fick uppmärksamhet så gick han raka spåret till korgen.
Ingen ide' att ödsla energi som någon som inte bryr sig....

Jag bedömer honom som en psykiskt stabil hund som är mycket lätthanterlig och mån om att vara till lags. Lugn och inte skällig alls. Färg: svart/silver.

Rädd är väl kanske fel ord, har använt det eftersom det är det som används i MH.
Håller med om att de är mer reserverade, sen har jag aldrig sagt att det inte finns trevliga Ds lika lite som jag inte sagt att det inte finns sämre border.
Alla hundar är i slutändan individer. Jag tror att TS kan hitta en hund som hon trivs med av båda raser. Det bästa att göra är ju att hälsa på så många hundar som möjligt för att få sig en uppfattning om vad som passar en själv.

Haller med dig. Min familj hade turen att fa "lana" en dvarg i en vecka (agarna skulle pa semester) sa vi fick chansen att leva och bo med en ett tag. Plus att besoka ev. uppfodare och fa en uppfattning om hur foraldrarna ar. Garna flera besok, eftersom som manga sagt innan, det kan skilja sig ratt rejalt mellan uppfodare och blodlinjer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 749
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 647
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka