Sv: Border + Labbe = ?
Svarar lite allmänt om min erfarenhet av bc- korsningar.
C är en hanhund på snart 14 år. Korsning mellan border collie och irländsk setter, mycket fin att titta på. Han föddes med epilepsi som mamma upptäckte för 5 år sedan och har sedan dess käkat medicin för det med gott resultat, innan dess har han varit "borta " ett antal gånger under uppväxten utan att mamma har förknippat det med epilepsi. Han har alltid varit något sjuk, febrig och sovit mycket. han var hanhundsagrressiv, bryr sig inte mer. Han är även aggressiv mot familjen och har så varit sedan födslen. På den tiden han var valp så skulle man slänga ner hunden på marken när den inte löd och det slutade alltid med att han högg efter armen på den som gjorde det. Själv ryckte jag till i kopplet på honom när han var runt året och då högg han efter mig. Han är allmänt lättretlig och har alltid varit så.
A är också en hanhund, men är 7 år gammal. Han är en korsning mellan border collie och golden retriver. När han var valp hade han kort stubin. Man fick inte röra honom om han inte ville för då morrade och högg han för fullt. Han är hanhundsaggressiv, juckar på människor och inte rumsren. Lättstressad och studsig. Allmänt otrevlig enligt mitt sätt att tycka. Han har även bitit ett barn i ansiktet, men tack och lov tog det inte allvarligt.
D är en tik på snart 5 år, som är en korsning mellan border collie och någon spetsras. Hon är inte helt rumsren och river hemmet när hon är ensam. Stressad till tusen och springer mycket runt fötterna och hoppar upp osv.
Ingen av dessa tre hundarna skulle jag vilja ha. Två av dem visar tecken på agressivitet, och den tredje är superstressad och jobbig. Det har att göra med att de inte aktiveras på mer än promenaderna som händer några gånger per dag, men jag tror att de också är mer krävande än andra raser och då kan de bli ..tja.. frustrerade?
Det finns säkert hur många lyckade korsningar som helst, men detta var min erfarenhet. Och jag skulle aldrig själv ta en bc eller en bc- blandning, just för att de är arbetsnarkomaner och det är inte jag.