Borde jag?

H

HarryBarry

Hej!
har precis bytat stall och med det bytat hösilage. I förra stallet låg värdet på 65 smrp och i nya 44 smrp. Nu till problemet, hästen min har blivt lös i magen. I gamla stallet, kompakta glansiga bollar, nu gulgrönt purébajs, luktar ganska äckligt.
Borde jag nu ge honom mer protein? I form av lusern?
I övrigt får han havre och betfor, samt foderjäst och mineraler.
Någon som hört att för lågt proteinvärde kan ge lös mage?

Sv: Borde jag?

Troligen har hästen reagerat på foderbytet, det kommer att ta någon vecka så stabiliserar sig magen när den blivit van vid det nya hösilaget, kan ju vara bra o ge någon form av mago tarmbalans

Det är foderbytet som gjort honom lös i magen.

Finns det nåt alternativ att ge honom? Finns det inget annat stråfoder (ej hösilage utan hö eller gräsfröhalm) som du kan kompletera med under nån veckas tid?
Jag hade gett ex kraffts lucernmix (lucern och hö) och långsamt ökat på hösilagegivan under en eller två veckors tid.

Du kan ge ex Kraffts Mag-tarm eller foderjäst för att underlätta för tarmfloran.

Han har innan varit lös i magen pga hösilage, men då hade vi ingen analys. Misstänkte då att det var proteinfattigt
Frågan var egentligen om någon varit med om att hästen blivit lös för att det fattas protein?
Kraffts lusernmix finns på granngården? Eko? Hur utfodrar man med det?

Hur mycket ensilage ger du ? Många gånger blir hästar lösa i magen av enilage pga av att dom får för liten giva.

lucernmix fodrar du med som vanligt hö. Räknas som grovfoder. Du kan ju prova och se om det blir bättre. Finns det nåt stall i närheten som fodrar m hö kan du ju annars fråga om du får köpa några balar till övergången.

Vissa hästar har svårt att klara av hösilage, det beror främst på hur mkt syrat det är. Ju torrare desto mindre syrningsprocess och hästarnas magar klarar det bättre.

Vi gick från ett ganska kraftigt hösilage med en ts på 61 % och 65 smrp. Nya stället har 70% ts och bara 44 smrp.
Han väger ca 600 kg och får 10 kg, tror ni att det är för lite?
Hade jag då kunnat få upp proteinet lite genom att ge honom lucern?

Läste i en annan tråd att det inte är speciellt dyrt, kanske värt att prova..

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: super
·
Hästvård De senaste tre åren har min häst gått på lösdrift. Det har fungerat bra efter att vi har kommit till rätta med foderbiten (lätt IR)och...
Svar
2
· Visningar
804
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Hästvård Ny på forumet men hängt med och läst ett tag utan medlemskap. Behöver hjälp och råd då min häst går inte upp till målvikten trots att...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 106
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V