Mineralerna är balanserade och hon får väl bra med lysin genom potatisproteinet om jag har förstått det rätt? Ger henne i dagsläget 0.2kg (fyra dl som jag har vägt till 50g vardera).Är övriga mineraler balanserade? Får hon tillräckligt med lysin?
Om hon inte går upp så är det öka energin som gäller och då med grovfoder i första hand. Får du inte i henne mer hö och ensilage så prova med mer lucern och/eller betfiber. Både betfiber och lucern räknas som grovfoder. Jag hade valt att byta ut potatisproteinet mot mer lucern (så att det ändå blir samma mängd protein fast från lucernet istället) om hästen äter mer lucern eftersom lucern innehåller mer energi. Potatisprotein innehåller ju nästan enbart protein och knappt ingen energi och ska hon gå upp så behöver hon ju mer energi.
Tyvärr tål hon inte lusernpellets eller betfiber, blir lös i magen direkt trots att jag har testat olika sorter (krafft, spannex mm.). Då återstår att byta ut en större del av högivan mot lusernhack än jag redan gör (ger 1,5kg lusernhack utöver 14kg hö).
Visslingen är det ett år sedan jag testade sist.. hm, kanske skulle testa igen?
Känns som att hon har en för hög ämnesomsättning, bajsar mer än någon häst jag har träffat