Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött

Jag vågar inte lita på att det finns bostadstillägg då. Det blir ändå snålt.
Pensionssystemet bygger på att bostadstillägget finns. Du kan tyvärr inte lita mer på den övriga pensionen, den kan förändras totalt på ett kick via politiska beslut.
Investeringar är det enda som gäller. Skuldfri är dock inte den bästa vägen till lönsamhet.
Det kan verkligen löna sig att låna till investeringar för uthyrning av bostäder.

Jag har kollat i de broschyrer som finns men det fastnar inte i skallen då intresset inte finns.
Det blir svårt att få till uthyrning för turism utan intresse för omgivningens turistattraktioner. Man behöver vara litet av en levande reklampelare. Vår husvagnscamping har egen badplats, båtplatser och eget fiske. Det måste finnas något som drar.
Mina bostäder ligger på pendlingsavstånd till Arlanda. Där har jag kö till de små husen medan rum i stora huset går trögare att hyra ut.

Pensionssystemet bygger på att bostadstillägget finns. Du kan tyvärr inte lita mer på den övriga pensionen, den kan förändras totalt på ett kick via politiska beslut.
Investeringar är det enda som gäller. Skuldfri är dock inte den bästa vägen till lönsamhet.
Det kan verkligen löna sig att låna till investeringar för uthyrning av bostäder.
Har jag lån kvar vid pensionen så får jag ju inget bostadstillägg för att täcka det. Även om jag slutar amortera så måste jag ändå betala ränta till banken. Det vill jag inte.

Jag kommer aldrig att ha nog med pengar att investera i alla fall och får inte låna särskilt mycket mer heller. Det är väl först när jag amorterat så pass mycket på det här huset att det täcker ett inköp av ett annat hus som jag kan låna mer.

Jag vill ha så gott om utrymme vid pensionen att jag slipper vända på slantarna varje månad och kan laga mina tänder eller laga bilen. Men det är nog bara en total önskedröm. Så jag kan nog bara se fram emot att leva fattigt i begagnade kläder innan jag hamnar på något ålderdomshem där jag vanvårdas innan jag dör.

Det blir svårt att få till uthyrning för turism utan intresse för omgivningens turistattraktioner. Man behöver vara litet av en levande reklampelare. Vår husvagnscamping har egen badplats, båtplatser och eget fiske. Det måste finnas något som drar.
Mina bostäder ligger på pendlingsavstånd till Arlanda. Där har jag kö till de små husen medan rum i stora huset går trögare att hyra ut.
Det kan nog bli tufft. Finns inte intresset så finns det inte helt enkelt. Var man kan bada har jag koll på och ett kanotställe känner jag till och en bra skog känner jag till. Men teatrar, historiska grejer och sånt är totalt ointressant.

Varför vågar du inte lita på det?
Rätt som det är så drar väl politikerna in det.

Hur ser du på möjligheten att plugga nåt för att byta yrke? YH-utbildning tex? Finns en uppsjö av olika, en hel del på distans. Och man får ta CSN under tiden.
Hur ska jag klara mig på CSN? Det begriper jag inte. Jag har hus och jag har bil.

Efter utbildningen så måste man betala tillbaka lånet och då vill det till att man får ett jobb med så pass hög lön att man kan betala amorteringen på det och ändå gå plus mot vad man gjorde innan. Sannolikheten att det ska hända ser jag som obefintlig.

Hur ska jag klara mig på CSN? Det begriper jag inte. Jag har hus och jag har bil.

Efter utbildningen så måste man betala tillbaka lånet och då vill det till att man får ett jobb med så pass hög lön att man kan betala amorteringen på det och ändå gå plus mot vad man gjorde innan. Sannolikheten att det ska hända ser jag som obefintlig.
Det handlar väl om prioriteringar? Gör upp en budget, vad är absolut nödvändigt och vad kan du skära ner på?
Finns som sagt en uppsjö av olika yh-utbildningar. En del är bara 1-2 år dessutom, dvs man hinner inte dra på sig massa lån.

Det handlar väl om prioriteringar? Gör upp en budget, vad är absolut nödvändigt och vad kan du skära ner på?
Finns som sagt en uppsjö av olika yh-utbildningar. En del är bara 1-2 år dessutom, dvs man hinner inte dra på sig massa lån.
Jag har en budget varje månad så jag vet vad jag har för utgifter. Den går jag igenom varje månad också. Och jag lever snålt.

Jag googlade på korta utbildningar till yrken med hög lön och fick inte upp något som intresserade det minsta.

Egentligen vill jag bara odla, hålla på med hantverk och sköta djur hela dagarna. Det ger tyvärr inga pengar alls.

Nu vet jag att du skrev att du inte var så sugen på att jobba som personlig assistent, jag har jobbat som det själv också(jag trivdes) De jag känner jobbar sovande nätter och tjänar bra!! Få pass i veckan, och de sover av flera timmar. Då kanske det också finns fler timmar att få loss att antingen jobba lite extra eller fler lediga dagar att jobba med trädgården eller rida.

Nu vet jag att du skrev att du inte var så sugen på att jobba som personlig assistent, jag har jobbat som det själv också(jag trivdes) De jag känner jobbar sovande nätter och tjänar bra!! Få pass i veckan, och de sover av flera timmar. Då kanske det också finns fler timmar att få loss att antingen jobba lite extra eller fler lediga dagar att jobba med trädgården eller rida.
Min sömn störs ganska lätt så tror inte det skulle passa mig tyvärr. Om jag vet att jag kan behöva göra en insats vid okänd tidpunkt så räcker den stressen för att jag kanske inte kan sova. Och har jag fått vakna av någon anledning så är det svårt att somna om. Jag behöver fasta rutiner kring min sömn för att det ska fungera.

Min sömn störs ganska lätt så tror inte det skulle passa mig tyvärr. Om jag vet att jag kan behöva göra en insats vid okänd tidpunkt så räcker den stressen för att jag kanske inte kan sova. Och har jag fått vakna av någon anledning så är det svårt att somna om. Jag behöver fasta rutiner kring min sömn för att det ska fungera.
Det har jag förståelse för. Var mest ett tips för att kunna jobba lite mindre utan att förlora inkomst. För mig vägde pengarna över plus att jag kumde gå hem och sova några extra timmar om jag var trött. Gällde bara två, max tre nätter i veckan och så småningom blir jobbet hemma och man kan slappna av. Men alla är vi olika!

Magiana - vill du ha det som du har det nu, med en massa måsten att fixa för att kunna hyra ut huset och fixa pengar till en pension som oroar dig osv?

Du beskriver väldigt mycket att du inte är intresserad av annat jobb, inte vill betala ränta till banken som pensionär mm mm.
Men vill du alternativet - som det är nu? Vilket är sämst?

I din värld hade jag tagit fasta på det du skrev om att du vill odla osv. Och försökt släppa "perfektionismen" att det ska ske i en mönstertädgård osv. Och jobba mot den drömmen genom att rensa bort allt som inte är nödvändig. Yta är inte nödvändigt. Rensade grusgångar är inte nödvändigt. Osv.

Var hamnar du då?

Magiana - vill du ha det som du har det nu, med en massa måsten att fixa för att kunna hyra ut huset och fixa pengar till en pension som oroar dig osv?

Du beskriver väldigt mycket att du inte är intresserad av annat jobb, inte vill betala ränta till banken som pensionär mm mm.
Men vill du alternativet - som det är nu? Vilket är sämst?

I din värld hade jag tagit fasta på det du skrev om att du vill odla osv. Och försökt släppa "perfektionismen" att det ska ske i en mönstertädgård osv. Och jobba mot den drömmen genom att rensa bort allt som inte är nödvändig. Yta är inte nödvändigt. Rensade grusgångar är inte nödvändigt. Osv.

Var hamnar du då?
Hur jag än vänder mig så har jag ändan bak. Det finns egentligen inga bra alternativ. Alla alternativ är mer eller mindre dåliga. Jag vill inte ha det som det är och inte som det riskerar att bli.

Men det där med yta är viktigt. Annars kan jag lika gärna vara blind. Vad ska jag njuta av när det inte finns någon skönhet? Från början var jag inte ens intresserad av grönsaksodling utan ville bara designa en vacker miljö med färg och form. Sen har det ju tillkommit saker till det där, men jag har inte släppt min ursprungliga tanke. Kanske är det inte odlandet som är det primära intresset utan snarare resultatet.

Jag har alltid betraktat en gräsmatta som en canvastavla som bara väntar på att fyllas med färger i kontrast eller harmoni, strukturer som kompletterar varandra och som med årstidens växlingar ändrar skepnad. Det är i skapandet av trädgårdens design som jag får utlopp för min kreativitet.

Det här är min förra trädgård, skapad under en säsong. Det fanns bara en tom yta med jord innan.
garden1-140805-624x415.jpg

Hur jag än vänder mig så har jag ändan bak. Det finns egentligen inga bra alternativ. Alla alternativ är mer eller mindre dåliga. Jag vill inte ha det som det är och inte som det riskerar att bli.

Men det där med yta är viktigt. Annars kan jag lika gärna vara blind. Vad ska jag njuta av när det inte finns någon skönhet? Från början var jag inte ens intresserad av grönsaksodling utan ville bara designa en vacker miljö med färg och form. Sen har det ju tillkommit saker till det där, men jag har inte släppt min ursprungliga tanke. Kanske är det inte odlandet som är det primära intresset utan snarare resultatet.

Jag har alltid betraktat en gräsmatta som en canvastavla som bara väntar på att fyllas med färger i kontrast eller harmoni, strukturer som kompletterar varandra och som med årstidens växlingar ändrar skepnad. Det är i skapandet av trädgårdens design som jag får utlopp för min kreativitet.

Det här är min förra trädgård, skapad under en säsong. Det fanns bara en tom yta med jord innan.
garden1-140805-624x415.jpg
Du har inte funderat på att läsa in dig på just trädgårdsdesign? Hjälpa andra med idéer för deras trädgårdar? Bara skisser/ritningar och inte själva jobbet att skapa dem?

Du har inte funderat på att läsa in dig på just trädgårdsdesign? Hjälpa andra med idéer för deras trädgårdar? Bara skisser/ritningar och inte själva jobbet att skapa dem?
Jag har tänkt tanken men vet inte om det lönar sig. Tveksamt faktiskt. Jag är heller inte säker på om jag vill jobba med sådant.

Jag har tänkt tanken men vet inte om det lönar sig. Tveksamt faktiskt. Jag är heller inte säker på om jag vill jobba med sådant.
Men det kanske är något du kan göra vid sidan av ditt vanliga jobb istället för att försöka hyra ut stugan tex? :) Det låter åtminstone som det kanske inte nödvändigtvis tar lika mycket energi och att du kanske inte heller behöver investera lika mycket rent ekonomiskt innan du kan starta med det.

Har jag lån kvar vid pensionen så får jag ju inget bostadstillägg för att täcka det.
Jo räntorna räknas ju som kostnad vid uträkning av bostadstillägget.
Jag menar inte stora investeringar utan små. Som att få till lillstugan för uthyrning eller skaffa ett släp för att kunna hämta gratis-grejor som du kan sälja.

Men det kanske är något du kan göra vid sidan av ditt vanliga jobb istället för att försöka hyra ut stugan tex? :) Det låter åtminstone som det kanske inte nödvändigtvis tar lika mycket energi och att du kanske inte heller behöver investera lika mycket rent ekonomiskt innan du kan starta med det.
Problemet är att antingen kostar det en massa tusenlappar att gå en sådan kurs eller så är jag tvungen att ta csn.

Jag skulle vilja påstå att det är en betydligt större uppoffring både tidsmässigt och ekonomiskt och att det tar mer energi att behöva utbilda sig.

Magiana - kan du göra en femårsplan med trädgården, och på så sätt få mindre att göra nu men ändå kunna vara nöjd?
Jag har ingen plan och trädgård vill jag inte ens planera på det sättet. Det blir för tvångsmässigt. Men jag skulle ha haft entrén och uteplatsen klar för två år sedan. Det är små ytor och jag vill absolut ha något vackert i trädgården. Att vänta ytterligare 5 år på att jag ska få en uteplats eller känna att det känns skönt att komma hem känns bara :cry:. Det är där mitt fokus ligger men jag behöver ändå underhålla resten av trädgården under tiden jag gör detta. Det går inte att strunta i.

Jo räntorna räknas ju som kostnad vid uträkning av bostadstillägget.
Jag menar inte stora investeringar utan små. Som att få till lillstugan för uthyrning eller skaffa ett släp för att kunna hämta gratis-grejor som du kan sälja.
Det är ju det jag gör? Men allt tar så lång tid, det är långt att åka för att hämta grejer och jag har inte tillräckligt med ork. Tanken att hyra ut lillstugan hade jag redan för 3 år sedan. Men jag har ändå inte kommit framåt. De tapeter jag köpte då är fortfarande inte uppsatta. Mitt ex, som bodde här första vintern, började tapetsera, men han gjorde det så dåligt att jag fick stoppa honom och det han gjorde måste göras om. (Att skära snitt i tapeten långt under listen och lappa ihop det med en lös tapetbit är inte okej.) Nu har jag också noterat att spånskivorna som väggarna är gjorda av, rör sig en massa. Det går inte att sätta tapet utan mer omfattande förberedelse.

Bostadstillägget täcker ändå inte hela boendekostnaden. När jag hade sjukersättning så fick jag bostadstillägg med 4000 kronor och min boendekostnad var 4500. Jag har för mig att det jag fick var maxtaket då. Totalt hade jag ännu mindre pengar att leva för än jag har nu. När jag betalt alla måsten så hade jag inte många hundralappar över. Det var därför jag gick med samma glasögon i 10 år. Jag vill inte leva så fattigt. Jag känner det lite som att blir jag så fattig att bostadstillägg behövs så är det en katastrof. Bostadstillägget tar en nätt och jämt över vattenytan. Man har inte råd med glasögon då och kan inte gå till tandläkaren heller. Och alla nöjen får man ju räkna bort. Men jag kan nog inte vänta mig annat :cry:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 545
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 817
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter