Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött

@Magiana Hur ser det ut med efterfrågan gällande att bli inneboende i ett hus som ditt, respektive att hyra hela huset under sommaren? Och med "som ditt" så menar jag något ganska avsides framförallt. Har noll koll på sånt här, så undrar därför, inte för att påtala att det är en bra eller dålig idé liksom :)
Det vet jag inte heller, men det finns ju andra B&B i trakten så helt dött är det ju inte. Jag är ju lyckligtvis inte beroende av inkomsten från en uthyrning för min överlevnads skull. Vitsen är att öka min marginal och förhoppningsvis få råd att ha häst.

Suget att bli inneboende hos mig verkar väldigt lågt. Jag har annonserat på ett par ställen (inte de vanliga ställena för kreti och pleti).

Det tror jag på. Kör på det.
Det känns som en rätt läskig grej att göra.

Men inte ens det är fritt från jobb. Allt av värde måste flyttas utom räckhåll och så måste allt städas minutiöst i alla rum. Och så är det ju den där trädgården.... Ogräs överallt. Det känns inte alls presentabelt.

Och oavsett om jag skaffar husvagn och bor i den eller bor i min lillstuga, så måste jag tvätta kläder och duscha ibland. Ska jag bo i husvagn eller lillstuga så måste jag ju ordna med internet där om jag inte håller mig till bara min semesterperiod.

Att sälja på Tradera ger dåligt betalt om man inte lyckas hitta grejer för en billig slant på en lokal loppis och som går att sälja dyrt. Min granne gör så. För ett tag sedan hittade hon en monchichi gris för 10 kronor på loppis. Den gick för över 1600 kronor. Men för att hitta sådana grejer behöver man en del tur och tid att springa på loppisar.

Handarbete betalar sig inte heller. Det tar sjukt lång tid att skapa handarbete och sen vill folk inte betala vad det borde kosta.

Jag tror inte riktigt på sånt där jag behöver lägga ner en massa tid. Inkomsten vid uthyrning är ju både för arbete jag lägger ner på det och så är det ren kapitalinkomst som jag får tack vare att jag äger något som någon vill låna. Jag har t.o.m. tänkt att jag skulle kunna skaffa husvagn och dra iväg och bo i under sommaren och så hyr jag ut hela huset.

Jag har verkligen funderat fram och tillbaka på hur jag skulle kunna göra, men har inte kommit på något som jag tror kan ge mer pengar än uthyrning. Men sträckan fram till att jag kan hyra ut, är ju tyvärr något som måste avverkas.

Nu ska jag iväg och sälja växter på torsdag nästa vecka. Det kommer ett till tillfälle efter det på en annan plats.

Jag har tänkt på tjänster så som att exempelvis snickra något enklare eller sätta ihop ikea-möbler åt folk, men vete fan om jag pallar. Jag skulle kunna snickra fågelholkar också, men hur ser marknaden ut för det? Jag tror inte på det. Och så kan jag snickra bänkar, bord och odlingslådor. Går det att sälja? Vet ej. Om jag lär mig svetsa så skulle jag kunna tillverka spaljéer och sälja. Men då måste jag ju gå kurs först och skaffa utrustning så det är nog rätt långt borta.

Fast skaffa en husvagn. Hur mycket måste du hyra ut huset för att det ska löna sig med allt arbete, investering i huset samt inköp av husvagn? Och du vill ju bo med din trädgårf osv.

Jag tror du hamnar lite i en tankevurpa och går över ån efter vatten? Dessutom är min erfarenhet från de som hyr ut att det är en hel del merjobb. Folk stökar ner och man måste reparera och de ställer krav och.. Och ett tex stopp i avloppet pga en korkad hyresgäst äter upp många nätters inkomst från uthyrning.

Hade allt varit klart och du varit en väldigt social person som sett fram emot sällskapet så hade jag absolut röstat för! Men utifrån hur det är så är jag rädd att det varken blir plus ekonomiskt, orkesmässigt eller känslomässigt.

Fast funkar det med jobbet? Var inte fiber ett måste? Och lagret på saker som måste skickas? Låter bättre köpa husvagn och hyra ut den istället.
Till lillstugan går det att få wi-fi. Lagret ryms i en hylla eller under en säng.

Fast skaffa en husvagn. Hur mycket måste du hyra ut huset för att det ska löna sig med allt arbete, investering i huset samt inköp av husvagn? Och du vill ju bo med din trädgårf osv.

Jag tror du hamnar lite i en tankevurpa och går över ån efter vatten? Dessutom är min erfarenhet från de som hyr ut att det är en hel del merjobb. Folk stökar ner och man måste reparera och de ställer krav och.. Och ett tex stopp i avloppet pga en korkad hyresgäst äter upp många nätters inkomst från uthyrning.

Hade allt varit klart och du varit en väldigt social person som sett fram emot sällskapet så hade jag absolut röstat för! Men utifrån hur det är så är jag rädd att det varken blir plus ekonomiskt, orkesmässigt eller känslomässigt.
Det beror ju helt på hur billig husvagn jag kan komma över.

Kanske är det så, men vad ska jag göra för att slipp hanka mig fram på min ynka inkomst från jobbet?

Och ibland så får jag information från facket som frågar om jag är en förlorare. Mitt svar är ett rungande JA för jag har inte ens tjänstepension. :( Så snacka om att de strör salt i såren. Jag kommer liksom alltid ligga på botten och kräla, utan någon som helst backup, varken ekonomiskt eller med praktisk hjälp.

Livet suger.

Till lillstugan går det att få wi-fi. Lagret ryms i en hylla eller under en säng.

Kanske är det så, men vad ska jag göra för att slipp hanka mig fram på min ynka inkomst från jobbet?

Och ibland så får jag information från facket som frågar om jag är en förlorare. Mitt svar är ett rungande JA för jag har inte ens tjänstepension. :( Så snacka om att de strör salt i såren. Jag kommer liksom alltid ligga på botten och kräla, utan någon som helst backup, varken ekonomiskt eller med praktisk hjälp.

Livet suger.

Har du funderat mer på att sluta amortera?
Just nu tror jag ditt fokus behöver ligga på att här och nu få tid att återhämta dig och läka, och fokusera på att må bättre. Inte mer jobb

Har du funderat mer på att sluta amortera?
Just nu tror jag ditt fokus behöver ligga på att här och nu få tid att återhämta dig och läka, och fokusera på att må bättre. Inte mer jobb
Jag kan dra ner en tusenlapp, men inte sluta. Jag skulle bli skitstressad av det eftersom jag ovillkorligen måste vara skuldfri när jag går i pension.

Det är ju inte det att jag inte går runt ekonomiskt, men jag kan inte spara särskilt mycket. Nu har jag haft en del tandläkarräkningar. Bilen kommer att behöva repareras för cirka 5000 kronor. Jag behöver minst 2 nya däck till den också. Jag är dessutom stressad över att jag inte kan spara till pension (eller solceller). Och jag kan inte ens drömma om att ha en häst med nuvarande inkomst. Just det här med egen häst är något som känns väldigt viktigt just nu. Den enda stund då livet inte känns plågsamt är när jag rider. Kanske skulle den smärtstillande effekt som ridningen ger minska med tiden, men då kanske jag hunnit få terapi i stället.

Även om jag slutar amortera helt så är det ändå bara 2500 extra månaden. Det är för lite.

Jag kan dra ner en tusenlapp, men inte sluta. Jag skulle bli skitstressad av det eftersom jag ovillkorligen måste vara skuldfri när jag går i pension.

Det är ju inte det att jag inte går runt ekonomiskt, men jag kan inte spara särskilt mycket. Nu har jag haft en del tandläkarräkningar. Bilen kommer att behöva repareras för cirka 5000 kronor. Jag behöver minst 2 nya däck till den också. Jag är dessutom stressad över att jag inte kan spara till pension (eller solceller). Och jag kan inte ens drömma om att ha en häst med nuvarande inkomst. Just det här med egen häst är något som känns väldigt viktigt just nu. Den enda stund då livet inte känns plågsamt är när jag rider. Kanske skulle den smärtstillande effekt som ridningen ger minska med tiden, men då kanske jag hunnit få terapi i stället.

Även om jag slutar amortera helt så är det ändå bara 2500 extra månaden. Det är för lite.

Vad räknar du med att få in på att hyra ut?

Vad räknar du med att få in på att hyra ut?
Vet inte. Jag litar inte alls på räkneverktyget på airbnb. Jag tror det är glädjesiffror. Skriver jag in min ort och rum för 2 personer så får jag en siffra på över 5000. De skriver själva att "Denna uppskattade intäkt antar 15 bokade nätter per månad till prognostiserade priser per dag. De prognostiserade priser per dag baseras på genomsnittliga priser för boenden med liknande läge, boendetyp och gästkapacitet. Hur mycket du faktiskt tjänar kan variera med din prissättning, boendetyp och ditt boendes läge, faktisk beläggningsgrad, årstid, efterfrågan, lokala lagar, samt andra faktorer. "

Men allt över 0 är väl bra.

Skulle jag hitta en inneboende så skulle det bli 2500.

Hur mycket yoga gör du nu?
Har du verkligen tid med både det och egen häst?
Jag får göra yoga på arbetstid.

Hur ser marknaden ut för det?
Är det många som passerar förbi eller finns det några näraliggande attraktioner?
Badsjö? Annat?
Jag vet inte. Skogar och sjöar finns det gott om i alla fall. Lite paddling och guldvaskning finns och sen en del annat som jag har dålig koll på. Bergslagsleden går i närheten. Nån gruva kan man tydligen titta på också. Men jag har inte lusläst turistinformationen som finns.

Varför då?
Du kommer ju att få bostadstillägg för boendekostnaden.
Jag börjar undra om du har räknat fel avseende pensionen?
Jag vågar inte lita på att det finns bostadstillägg då. Det blir ändå snålt.

Som det ser ut nu så får jag 11400 före skatt i pension. Jag har ingen tjänstepension och inget privat sparande.

Jag har vet inte. Skogar och sjöar finns det gott om i alla fall. Lite paddling och guldvaskning finns och sen en del annat som jag har dålig koll på. Bergslagsleden går i närheten. Nån gruva kan man tydligen titta på också. Men jag har inte lusläst turistinformationen som finns.
Fast just det borde du ju ABSOLUT göra! Lär dig så mycket du kan om trakten (sevärdheter, historia, restauranger, osv) så du kan sälja in ditt boende på rätt sätt.

Livet suger.

Fast man kan ju byta jobb? Om jag hade tyckt mitt jobb suger så mycket så hade jag bytt fortare än kvickt. Jag har alltid bytt när jag känt att jag gjort mitt på ett ställe, ibland har jag fått vidareutbilda mig, ibland har jobbet utbildad mig och ibland har min utbildning passat. Men aldrig jag hade stannat på ett jobb som suger. Säger inte du ska säga upp dig, men börja söka andra jobb parallellt kanske vore en idé? Mer pengar, mer stimulerande jobb.

Fast man kan ju byta jobb? Om jag hade tyckt mitt jobb suger så mycket så hade jag bytt fortare än kvickt. Jag har alltid bytt när jag känt att jag gjort mitt på ett ställe, ibland har jag fått vidareutbilda mig, ibland har jobbet utbildad mig och ibland har min utbildning passat. Men aldrig jag hade stannat på ett jobb som suger. Säger inte du ska säga upp dig, men börja söka andra jobb parallellt kanske vore en idé? Mer pengar, mer stimulerande jobb.
Jag har ibland kollat efter annat jobb men har absolut ingen aning om vad jag skulle kunna göra i stället. Av de jobb som finns på AF så hittar jag inget alls av intresse. Innan jag flyttade hit så var det ju inte säkert att jag skulle kunna ta jobbet med mig så då satt jag i flera månader och kollade på alla möjliga sajter efter ett annat jobb, men hittade inget jag blev sugen på att söka. Det var verkligen stendött. Jag vet inte ens vad jag skulle vilja jobba med. Inget lockar.

Ett problem är att jag har ingen utbildning. Ett annat är att alla jobb i den här delen av landet ger så dåligt betalt att jag då är piskad att jobba heltid fast jag inte orkar. Eller så måste jag lägga 2 timmar om dagen på pendling till närmaste stad. På nuvarande jobb klarar jag mig i alla fall på 75% men det är ju inte så fett. Jag är tjänstledig 25% för att jag inte orkar heltid framför datorn (eller med något alls egentligen).

Att byta jobb är inte snutet ur näsan. Och mer pengar kan jag nog se mig i stjärnorna efter. Här finns i princip bara jobb som personlig assistent och de har skitdåligt betalt. Jag vill inte jobba med det heller. (Har provat).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 544
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 817
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka