Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött

Och alldeles oavsett det så måste det finnas en toalett, en dusch, matlagningsmöjligheter och möjlighet att diska. Det hör till grundläggande behov.

Utrymmet är också extremt litet. Det går knappt att vända sig där inne.

Kan du inte ha den som lagerplats för alla jobbgrejer då? Sommarkontor? Så du får mer plats inne.

Det här är hur jag har tänkt mig inreda lillstugan:
28971

Jag har en sån. Den är krånglig att tömma och locket till min skitbrunn är dessutom så tung att jag inte orkar lyfta den. Så jag vet inte ens var jag ska tömma den. Men alldeles oavsett så måste den stå någonstans med väggar runt om och det finns inte. Jag måste bygga det utrymmet och det är ett projekt.

Jag äger redan ett litet kylskåp och en liten spis. Men bänkar och skåp finns inte och måste byggas.
Byt locket till avloppsbrunnen till ett i plast. Det är inte jättedyrt.
Och inte jättesvårt.

Byt locket till avloppsbrunnen till ett i plast. Det är inte jättedyrt.
Och inte jättesvårt.
Det är bättre att göra ventilationsröret avtagbart och ordna tömning den vägen.
Vi har campingplats för husvagnar och är nog experter på toatömning. Husvagnarna har oftast kassett-toa och klarar hela sommaren så. Det är återkommande långliggare som bor där från maj till september.

Men det är enklare att hitta gratis och behöver inte någon direkt montering. Det blir dessutom flexibelt i.o.m. att det går att flytta runt.
Folk skänker inte bort saker gratis här. Det går att hitta saker gratis men det hör till ovanligheterna. Sen är det ju det där med avstånd igen. För några dagar sedan tackade jag nej till ett gratis skrivbord då det var nästan en timme enkel väg att åka för att hämta den.

Jag håller koll efter gratis saker när jag är i Stockholm, men jag är ofta för trött för att ens åka en kortare sträcka då eftersom resan tar så mycket energi för mig. Ibland tänker jag att jag ska hämta upp något på vägen när jag ska hem, men då har de antingen inte skrivit ut något telefonnummer så jag kan inte nå dem när jag ska åka eller så passar det det inte just då.

Bara en sängplats?
Folk på semester åker ofta minst två.
Det är en våningssäng i verkligheten. Att ha sängplatserna bredvid varandra är omöjligt. Det blir alldeles för trångt.

@Magiana Du vill ju själv gärna bo billigt och spartanskt när du semestrar, så det kanske skulle vara inspirerande för dig att åka runt i sommar och hyra på olika ställen som liknar de möjligheter du själv har? Då kan du få lite idéer och se hur olika lösningar funkar.
Jag har inte råd med övernattning på något sådant ställe och har endast i undantagsfall tagit in på camping (t.ex. om jag är ute länge och får mens då), men annars tältar jag gratis i skogen. Så det är tyvärr inte aktuellt av ekonomiska skäl.

Folk skänker inte bort saker gratis här. Det går att hitta saker gratis men det hör till ovanligheterna. Sen är det ju det där med avstånd igen. För några dagar sedan tackade jag nej till ett gratis skrivbord då det var nästan en timme enkel väg att åka för att hämta den.
Här där jag bor finns inte heller jättemycket gratis, däremot kan man ofta fynda till vrakpris i olika Facebook-grupper. Bättre än blocket i det avseendet, tycker jag. Plus att man själv kan efterlysa det man vill ha.

Magiana - har du räknat på när du mår break even? Alltså om du gör allt det du planerar med lillstugan, så hur mycket uthyrning krävs för du ska ha gått plus minus noll?
Dvs är det värt pengarna och arbetet samt stressmomentet?
Nej, jag har inte räknat.

Men vad ska jag göra? Jag kommer aldrig att komma tillbaka till jobbet på 100%. Jag behöver ändå pengar (för det är fan inte kul att behöva snåla och hårdprioritera hela tiden). Och jag har ingen hjälp med något. Jag måste göra något för att få in pengar.

Jag har ju två rum på övervåningen som också går att hyra ut, men jag vet faktiskt inte hur jag ska lösa det med mat och disk i det fallet. I hallen på övervåningen går det ju att ställa en vattenkokare och micro men inte mer än så. Och eventuell disk får jag väl själv ta hand om.

Här där jag bor finns inte heller jättemycket gratis, däremot kan man ofta fynda till vrakpris i olika Facebook-grupper. Bättre än blocket i det avseendet, tycker jag. Plus att man själv kan efterlysa det man vill ha.
Jag brukar inte hitta vad jag vill ha trots att jag är med i alla lokala grupper jag känner till.

Du får göra en särskild roadtrip för att samla ihop det som du behöver. Nu är ju säsong och du behöver hyresintäkter.
Våningssäng fungerar.
Det är svårt att få logistiken att fungera vid hämtning av grejer. Det är sällan jag hittar flera saker samtidigt. Jag försöker ju t.ex. samla ihop ett antal ärenden de gånger jag åker till Örebro, men rätt ofta blir det ändå rätt tunt. Dessutom räcker min ork inte särskilt långt så jag orkar inte fara kors och tvärs.

Och det här är planen för kokvrån:
Visa bifogad fil 28972
Jag tror att du satsar litet fel där.
Det blir varken hackat eller malet.
Varken permanentstandard eller typ campingstuga.
Vilken är egentligen din målgrupp?
Tillfälliga övernattare eller veckoboende?
Jag tror inte riktigt på veckoboende och tillfälliga övernattare behöver inget egentligt kök.
Kylskåp, kaffebryggare, vattenkokare och en mikrovågsugn för att göra frukost. Och en toalett.
Säng att sträcka ut och sova i och tak med ståhöjd.
Ett par hopfällbara stolar och ett bord.
Disken tar du lämpligast hand om själv i stora huset.
En diskmaskin inne är billigare än att ordna pentry ute och servicen kan du ta betalt för. Du slipper också tjafs om disk och odiskat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 544
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka