Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött

Jag tror att du satsar litet fel där.
Det blir varken hackat eller malet.
Varken permanentstandard eller typ campingstuga.
Vilken är egentligen din målgrupp?
Tillfälliga övernattare eller veckoboende?
Jag tror inte riktigt på veckoboende och tillfälliga övernattare behöver inget egentligt kök.
Kylskåp, kaffebryggare, vattenkokare och en mikrovågsugn för att göra frukost. Och en toalett.
Säng att sträcka ut och sova i och tak med ståhöjd.
Ett par hopfällbara stolar och ett bord.
Disken tar du lämpligast hand om själv i stora huset.
En diskmaskin inne är billigare än att ordna pentry ute och servicen kan du ta betalt för. Du slipper också tjafs om disk och odiskat.
Jag tänkte nog mest tillfällig övernattning.

Men vad äter folk om de inte kan laga någon mat? Även om jag varit ute och campat i skogen så har jag lagat mat, t.ex. kokat pasta till pastasalladen.

Ja, köp en diskmaskin. Någon lyx måste du hålla med.
Att slippa diska är lyx.
Jag har en diskmaskin. Den fick jag gratis. Den står för närvarande mitt på köksgolvet och är inte installerad. Jag måste ju få bort en lådmodul först. Sen behöver jag köpa en ny vattenkran med diskmaskinsavstängning. Och sen måste jag få dit någon som installerar den. Det kostar några tusenlappar och lär väl inte gå särskilt smidigt heller misstänker jag. En kokvrå av mestadels gratis material är nog billigare. Någons arbete går aldrig att få gratis.

Satsa på Stockholm i stället. Folk har ont om plats där och slänger allt möjligt omkring sig.
Jag vet. Ibland har jag funderat på att hämta grejer där och sälja här. Kostnaden för att hämta blir ju minimal eftersom jag ändå måste åka till Stockholm då och då.

Jag tänkte nog mest tillfällig övernattning.

Men vad äter folk om de inte kan laga någon mat? Även om jag varit ute och campat i skogen så har jag lagat mat, t.ex. kokat pasta till pastasalladen.

Jag har en diskmaskin. Den fick jag gratis. Den står för närvarande mitt på köksgolvet och är inte installerad. Jag måste ju få bort en lådmodul först. Sen behöver jag köpa en ny vattenkran med diskmaskinsavstängning. Och sen måste jag få dit någon som installerar den. Det kostar några tusenlappar och lär väl inte gå särskilt smidigt heller misstänker jag. En kokvrå av mestadels gratis material är nog billigare. Någons arbete går aldrig att få gratis.

Jag vet. Ibland har jag funderat på att hämta grejer där och sälja här. Kostnaden för att hämta blir ju minimal eftersom jag ändå måste åka till Stockholm då och då.
En kokplatta hade jag satsat på. Alltså en sån liten med en platta. Om det är ont om plats hade jag struntat i mikro etc och bara haft en sån eftersom den tar liten plats och kan stoppas undan mellan användningarna.

Det är en bra affärsidé. Du kanske borde ha loppis i lillstugan i stället?
Lillstugan är för liten för det. Då är nog ladan bättre (och där behöver röjas och organiseras). Men jag vet inte riktigt om det skulle löna sig eller om det mest blir arbete. Det finns ändå så sjukt mycket loppisar runt om i bygden. Den närmaste är rakt över vägen. Där säljer de småprylar. Sen har Lions loppis 1,3 km bort.

En kokplatta hade jag satsat på. Alltså en sån liten med en platta. Om det är ont om plats hade jag struntat i mikro etc och bara haft en sån eftersom den tar liten plats och kan stoppas undan mellan användningarna.
Jag har en med två plattor som jag tänkte ha där.

Satsa på sådant som är dyrt där du bor.
Med en lada så kan möbler och vitvaror vara bra saker.
Toaletter och handfat kan man också få gratis.
Det blir mindre spring för större summor så.
Jag har tänkt tanken.

Och så får jag ytterligare en anledning att köpa en hästtransport. Ett släp känns som rätt nödvändigt om jag ska frakta möbler, men jag har inte möjlighet att låna släp över en eller ett par dygn.

Mindre möbler går ju att frakta på bilens tak eller i bilen. Det är ju en rymlig kombi.

Men kruxet är väl att lära sig vad man kan sälja för en slant. Att kånka stora möbler är ingen hit om folk inte vill betala för dem.

Jag har tänkt tanken.

Och så får jag ytterligare en anledning att köpa en hästtransport. Ett släp känns som rätt nödvändigt om jag ska frakta möbler, men jag har inte möjlighet att låna släp över en eller ett par dygn.

Mindre möbler går ju att frakta på bilens tak eller i bilen. Det är ju en rymlig kombi.

Men kruxet är väl att lära sig vad man kan sälja för en slant. Att kånka stora möbler är ingen hit om folk inte vill betala för dem.

Men allt det där är ju också en massa jobb. Orkar du verkligen med det? För mig låter det som om ditt ordinarie jobb är mindre krävande och ger mer pengar så om du orkar med allt fixande som är med både stuguthyrning eller köpa/sälja saker mer organiserat så skulle jag, om det var jag då, hellre prova jobba 100% på det jobb du har.

Men allt det där är ju också en massa jobb. Orkar du verkligen med det? För mig låter det som om ditt ordinarie jobb är mindre krävande och ger mer pengar så om du orkar med allt fixande som är med både stuguthyrning eller köpa/sälja saker mer organiserat så skulle jag, om det var jag då, hellre prova jobba 100% på det jobb du har.
Bara lillstugan kunde bli klar nån gång så går det nog. Men att få det klart och det där med att sälja grejer är jobbigare.

Men att orka jobba mer vid datorn går bort. Min skalle är för kaputt för det. Jag har dessutom tröttnat på jobbet. Det är tungt när koncentrationsförmågan inte finns.

Hyr ut husets rum enstaka nätter och sov själv i gäststugan då. Då kan du laga mat i ditt eget kök och använda toa där. Det blir som ett minivandrarhem. Du får egen space.
Jag kan inte dela mitt eget kök med tillfälliga gäster och nånstans måste de ju kunna fixa mat.

Ska jag hyra ut rum i huset så måste jag bygga en dörr till köket (blir pardörr för inget annat får plats eller funkar där) och gästerna får då bara tillgång till sitt rum, trappen upp, hallen och toa/badrum.

Och innan jag kan hyra ut rum så måste dörrhålet mellan de två rummen spikas igen. Det borde gå enkelt med lite läkt och masonit och så ett skynke som döljer det. (På ena sidan finns redan ett skynke.) Sen behöver jag få upp ett brandlarm i rummet som saknar det och en brandstege i rummet där man inte kommer ut annars om det blir en brand.

Men hur folk ska ordna mat vet jag inte. Jag vill som sagt inte ha folk rännandes i mitt kök när mitt hem inte är anpassat för det.

Jag förstår du måste ha in pengar. Men undrar om inte något annat sätt skulle vara effektivare. Vad vet jag inte på rak arm men något med låg startkostnad. Sälja sticklingar på Tradera typ tänker jag. Något sånt. Sticka babymössor/sy dregglisar och sälja. Något litet handarbete eller liknande. Eller om du är bra på någon tjänst, hjälpa folk räkna foderstaten, hjälpa folk med enkel bokföring. Sylta och safta.

Jag förstår du måste ha in pengar. Men undrar om inte något annat sätt skulle vara effektivare. Vad vet jag inte på rak arm men något med låg startkostnad. Sälja sticklingar på Tradera typ tänker jag. Något sånt. Sticka babymössor/sy dregglisar och sälja. Något litet handarbete eller liknande. Eller om du är bra på någon tjänst, hjälpa folk räkna foderstaten, hjälpa folk med enkel bokföring. Sylta och safta.
Att sälja på Tradera ger dåligt betalt om man inte lyckas hitta grejer för en billig slant på en lokal loppis och som går att sälja dyrt. Min granne gör så. För ett tag sedan hittade hon en monchichi gris för 10 kronor på loppis. Den gick för över 1600 kronor. Men för att hitta sådana grejer behöver man en del tur och tid att springa på loppisar.

Handarbete betalar sig inte heller. Det tar sjukt lång tid att skapa handarbete och sen vill folk inte betala vad det borde kosta.

Jag tror inte riktigt på sånt där jag behöver lägga ner en massa tid. Inkomsten vid uthyrning är ju både för arbete jag lägger ner på det och så är det ren kapitalinkomst som jag får tack vare att jag äger något som någon vill låna. Jag har t.o.m. tänkt att jag skulle kunna skaffa husvagn och dra iväg och bo i under sommaren och så hyr jag ut hela huset.

Jag har verkligen funderat fram och tillbaka på hur jag skulle kunna göra, men har inte kommit på något som jag tror kan ge mer pengar än uthyrning. Men sträckan fram till att jag kan hyra ut, är ju tyvärr något som måste avverkas.

Nu ska jag iväg och sälja växter på torsdag nästa vecka. Det kommer ett till tillfälle efter det på en annan plats.

Jag har tänkt på tjänster så som att exempelvis snickra något enklare eller sätta ihop ikea-möbler åt folk, men vete fan om jag pallar. Jag skulle kunna snickra fågelholkar också, men hur ser marknaden ut för det? Jag tror inte på det. Och så kan jag snickra bänkar, bord och odlingslådor. Går det att sälja? Vet ej. Om jag lär mig svetsa så skulle jag kunna tillverka spaljéer och sälja. Men då måste jag ju gå kurs först och skaffa utrustning så det är nog rätt långt borta.

Jag skulle också kunna försöka hitta fula ikea-möbler som skänks bort och piffa upp dem till något helt unikt. Om det går att sälja vet jag inte.

@Magiana Hur ser det ut med efterfrågan gällande att bli inneboende i ett hus som ditt, respektive att hyra hela huset under sommaren? Och med "som ditt" så menar jag något ganska avsides framförallt. Har noll koll på sånt här, så undrar därför, inte för att påtala att det är en bra eller dålig idé liksom :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 544
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 803
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka