Bör jag avliva honom?

X

xect

Efter 6 månader med veterinärbesök och promenader fick jag börja sätta igång ponnyn igen. Vi har nu hållt på i 5 veckor i skritt och trav och provade idag lite galopp för första gången.

(bakgrund; ponny som kickar något fruktansvärt i galopp, visar sig vara höftfel)

Det har gått jättebra i skritt och trav, men idag kom bakslaget, så fort jag fattade galopp kickade och bytte han galopp hej vilt.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag får nu inse att han inte kommer hålla för den ridning jag vill ha honom till och måste ta det svåra beslutet att antagligen triangelmärka eller avliva honom. ch jag kan inte bestämma mig för vilket. Han är en sån livsglad ponny och han har ju inte ont när han inte har ryttare på ryggen (köra in?). Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att han kan komma till ett bra hem och få många lyckliga år men jag kan lika väl tänka mig att han blir en vandrigspokal.

Kan man triangelmärka en häst och sedan "ångra sig" och avliva? Tänkte mest på om man kan ställa ett ultimatum till en eventuell ny ägare att kan h*n inte ha kvar honom, då ska han avlivas.

Jag är så vilsen så jag vet varken ut eller in, känns bara så meninslöst..

23509088.jpg

Sv: Bör jag avliva honom?

Ultimatum till ny ägare ska du akta dig för. Hellre då låna ut på långtids/livstidsfoder men behålla äganderätten. Du kan nämligen inte styra så mkt över vad ny ägare gör med hästen. Det enda du kan göra är att se till att OM ny ägare bryter kontraktet, så blir du ekonomiskt kompenserad för det, dvs det utfaller ett vite.

Men det hjälper ju inte ponnyn att du t ex har fått/har rätt till 20 000 kr i vite för att nya ägaren sålt ponnyn vidare, så jag rek livstidsfoder om du vill fortsätta ha kollen.

Du kan T-märka och sen avliva, men du får inte ut den resterande livdelen när du avlivar, och du får bekosta avlivningen själv även om det egentligen ingår i den vetvård du har.

Vid T-märkning får du livstids reservationer för det problem hästen dömdes ut för, och alla komplikationer för det. Gäller det hälta sätter de ofta reservation på alla fyra benen för icke akuta traumaskador.

Så, ska man uttrycka det rent krasst, förlorar du pengar på att T-märka, ändra dig och avliva en månad senare.

Jag valde av diverse anledningar att T-märka för att ge en 'sista sommar' i lugn och ro, och hade tänkt ta bort sen till hösten. Skitsamma de där tusenlapparna jag aldrig fick ut. (Nu blev den sista sommaren fem år, men ;))

OM du vill behålla inflytande över vad som händer med hästen kan du INTE sälja honom. Fodervärd är det då som gäller.

Jag hade hellre avlivat än sålt, jag hade hellre lämnat ut på foder än avlivat (under förutsättning att hästen inte har ont och man hittar rätt fodervärd, vilket brukar vara väldigt svårt om hästen har speciella behov).

Kanske kan det vara värt att lämna ut på foder som sällskaps-/körhäst och om hästen tycker det är roligt och mår bra, T-märka och lämna på livstidsfoder?

Livstidsfoder skulle ju kunna vara något, dock är han en speciell individ så jag kan tänka mig att det blir svårt att hitta. Just därför tänkte jag; t-märkning, och om man inte hittar någon bra fodervärd/ny ägare så avlivar jag. Men det blir ju en stor förlust ekonomiskt, som du sa.

Kan man låna ut på foder och SEN t-märka om allt fungerar? (tänkte på andra svaret jag fick)

Hur fungerar det med livstidsfoder? om fodervärden bestämmer sig för att det inget fungerar, så har jag rätt att avliva honom men får inte ut något på försäkringen? Kan fodervärden efter något år bara lämna av hästen hos mig och säga att; jag vill inte ha honom längre? då står jag ju där med en häst jag kanske inte kan ta hand om för tillfället..

Senast ändrad av en moderator:

Ja, lite så tänker jag också. Det sista jag vill är att hans säljs vidare, då är det bättre med avlivning. Men det känns så himla fel att avliva, men så känns det väl för alla kan jag tänka mig.. :(

livstidsfoder är ju en vanlig fodervärd förutom att man sägr att man har för avsikt att inte ta hem honom igen. annars är det ju vanligt att man tidsbegränsar sig till tex 1 år om man ska plugga etc. det är ett avtal helt enkelt, enda skillnaden.

ja, risken med fodervärd är att man kan få tillbaka hästen. fördelen att att hästen hamnar hos dig istället för säljs vidare när fodervärden inte kan behålla den. dessutom har du automatiskt större kontroll över hästen när du är ägare, då kan du ställa krav som du aldrig kan göra när den är såld. även om man kommer överens om saker innan försäljningen så har man Aldrig nån garanti för att det efterföljs.

du kan avliva hästen när den är på foder, om den är utdömd av veterinär, och få samma ersättning som om den stått hemma hos dig. det är din häst.

Men det blir ju en stor förlust ekonomiskt, som du sa.

Nja, så stor vet jag väl inte om den behöver bli. Du får ju ut större delen av förs. värdet. Hur mkt skiljer sig i olika bolag, oftas får man ut allt utom ca 10 000 kr.

Sen avlivningen kostar ju, men alla förs täcker inte avlivning iaf, och då blir det ingen merkostnad. Men har du en försäkring som ersätter hela eller delar av avlivning, summan upp till 3000 kr ersätts har jag sett hso mer än ett bolag, så är det ju en merkostnad på delen över 3000 kr som avl kostar (olika pris beroende på sätt och var i landet etc man bor, tar vi här och nödslakten så kostade det i jan 3900 kr, dvs 900 kr 'dyrare' än om man nu hade en förs som ersatt).

Min herres försäkring ersatte inte, så jag 'förlorade' 10 000 kr (eller det gjorde jag ju inte, men det var s det var tänkt). Men för mig var det verkligen skitsamma, pengarna var det sekundära.

DÄREMOT - det som kostade mig SKJORTAN var de veterinärräkningar han under de år han levde efter T-märkningen. Jag ångrade faktiskt T-märkningen flera gånger. Jag hade 'tjänat' mer på att INTE T-märka, och istället ha kvar fullt försäkringsskydd. Han hade inte mkt problem, tvärtom, men tusenlapparna far fort som sagt om det är ngt.

Jag kommer INTE att T-märka en 'lågt' försäkrad häst igen, utan då hellre pensionera men inte märka, och ha kvar försäkringsskyddet. Min herre stod i 40 K, och stod jag där igen, skulle jag INTE märkt.

Kan man låna ut på foder och SEN t-märka om allt fungerar? (tänkte på andra svaret jag fick)

Ja, men du behöver ett nytt intyg. Men kvarstår problemen etc så är det bara pappersexcersis. Dock, om hästen är lite bättre när du vill T-märka, kan vet och/eller f-bolaget anse att man ska göra nya behandlingsförsök t ex. Eller om ni hittat en nivå hästen funkar på, typ lalla i skogen i skritt och trav, och hästen är symptomfri, så kan du inte T-märka/döma ut då hästen saknar symptom, utan då får du endera skippa T-märkningen, eller helt ärligt 'rida sönder' igen =/

Intyget brukar räcka i en månad, dvs från utdömningsdag har du 30 dagars 'betänketid' om du vill ha det, men efter det krävs nytt intyg iaf för de flesta bolag. Möjligen kan man prata med bolaget om att man måste tänka igenom, men det är nog mer vid plötsliga 'oväntade' utdömningar de ev kan tänka sig det. Du har ju haft tid att se vartåt det bär så att säga. Men det går ju att höra med dem, men generellt är intyget giltigt 30 dagar.

Hur fungerar det med livstidsfoder? om fodervärden bestämmer sig för att det inget fungerar, så har jag rätt att avliva honom men får inte ut något på försäkringen? Kan fodervärden efter något år bara lämna av hästen hos mig och säga att; jag vill inte ha honom längre? då står jag ju där med en häst jag kanske inte kan ta hand om för tillfället..

Precis som med vanligt fodervärdsskap, men man har redan från början kommit överens om att om alla är nöjda och belåtna så gäller det tills vidare, dvs livet ut. Dvs fodervärden behöver inte 'oroa' sig för att du plötsligt ska komma på att du vill ha hem hästen och rida själv, och du behöver inte vara LIKA orolig att fodervärden plötsligt ska lämna tillbaka. Men du kan ALLTID stå där med risken att FV säger upp kontraktet och efter en mån står du där med en häst du måste inhysa och ta hand om. Eller för den delen att du hamnar i ett läge där FV inte har råd att köpa mat och du för hästens skull inte har annan möjlighet än att omedelbart ta hem hästen.

Det du KAN skriva som skyddar lite mer, om du är 'beredd' att göra det, är att fodervärdsavtalet gäller med X mån uppsägningstid från FV sida, men när fodervärdsavtalet sägs upp, om du då inte har lust/möjlighet att ta tillbaka hästen, så ska hästen avlivas och FV ska ombesörja detta (reglera vem som ska betala avlivningen). Då riskerar du inte att plötsligt få hem hästen. Men då MÅSTE man vara säker på att man 'klarar av' konsekvensen. Den dag FV ringer och säger 'nu kan jag inte ha honom kvar/vill inte ha kvar', och du inte KAN ta hem (oavsett vad du vill) att han då avlivas.

Men det är en ganska vanlig lösning vid livstidsfoder, och då blir det just LIVSTIDS för hästen. Men du kan inte styra över hur LÅNG (eller kort) livstiden blir.

Jag tycker, utifrån det jag har läst, du ska T- märka och försöka hitta en bra fodervärd. Om alt känns riktigt bra kanske du t o m kan sälja/överlåta hästen på denne efter några år.

Många tycker/tror att deras hästar är så speciella/personliga att de inte kommer att kunna trivas med någon annan matte/husse eller någon annan form av liv än det de har i dag. Ofta hör man t ex folk som tror att deras f d tävlingshästar ska bli deprimerade av att leva ett lugnare liv med promenadridning och ev mer hagvistelse. I själva verket är det mycket få hästar som INTE anpassar sig och trivs även med den nya tillvaron och de nya människorna, förutsatt att den hamnar hos någon som tar väl hand om den och inte rider hårdare än den klarar.

SÅ jättestor ekonomisk förlust blir det inte heller om du T- märker först och avlivar senare.

Jag kan mycket väl tänka mig att min ponny skulle trivas som "promenadhäst". Det är bara det att han behöver en STARK ledare som visar tydligt vem som bestämmer, någon med mycket kunskap om hästar, och jag kan tänka mig att det är svårt att hitta någon sådan person till en ponny som bara kan promanadridas.

Jag köpte honom som 3-åring och då var han försäkrad i liv för 30.000:-, sedan har vi inte höjt försäkringen av någon anledning. Så om du var jag, skulle du inte T-märka eftersom han är lågt försäkrad? Gäller inte försäkringen när man har en T-märkt häst alltså? Om jag lämnar ut på livstidsfoder, är det då jag som betalar eventuell veterinärvård?

Det där med att man skriver på ett avtal om att fodervärden skall avliva hästen om h*n inte kan ha kvar den låter i mina öron ganska vettigt faktiskt..

Jag köpte honom som 3-åring och då var han försäkrad i liv för 30.000:-, sedan har vi inte höjt försäkringen av någon anledning. Så om du var jag, skulle du inte T-märka eftersom han är lågt försäkrad? Gäller inte försäkringen när man har en T-märkt häst alltså? Om jag lämnar ut på livstidsfoder, är det då jag som betalar eventuell veterinärvård?

Det där med att man skriver på ett avtal om att fodervärden skall avliva hästen om h*n inte kan ha kvar den låter i mina öron ganska vettigt faktiskt..

Vet vårdsförsäkringen får du en reservation gällande skadan som hästen T- märkts för i. Du kan alltså inte få ersättning för behandlingar som har samband med den skadan. Däremot gäller vet vårds förs som vanligt för alla andra åkommor.

Vem som betelar vad får du och fodervärden göra upp och skriva in i kontraktet. Ganska vanligt är att ägaren står för själva försäkringspremien (du ska ju ha en vet vårds försäkring kvar även efter T - märkn) och fodervärden för alla hästens övriga kostnader, inkl vet vård.

Om fodervärden inte kan ha kvar hästen kan du ju den dagen gemesamt ta ett beslut på om den ska avlivas eller om det kanske öppnats andra möjligheter. Det är ju inget ni måste avtala nu, och det är ju hur som helst du som hästägare som bestämmer i slutänden.

Lycka till!

Försäkringen gäller, men inte det den T-märktes för och alla komplikationer.

Vi kan ta min valack som exempel. Han triangelmärktes för en defekt i hasleden vänster bak. Han stod i 30 k i liv, nu var han ponny så jag fick ut allt utom 8 K (det där varierar mellan olika bolag hur mkt man får ut, mitt är ett ex bara). Dvs jag fick ut 22 000 kr.

Han fick livstids reservationer på sin försäkring för alla fyra benen för alla hältor som inte var traumatiska, dvs hänt akut och av en olyckshändelse.

Dvs om han has blev sämre, om han fick en ledinflammation på något annat ben, om han fick spatt etc etc så betalar inte försäkringen. Därmot om han bröt benet (inte om han bröt genom hasleden), sårskador osv så ersätts det.

Han drabbades av lite problem under de år jag hade honom. Dels rullade han fast i boxen och fick skador av det. Bland annat en senskada och en akut carpit (knäledsinflammation fram). Det betalade försäkringen (efter att jag överklagat deras första avslag då de först inte bedömde det som akut). Sen fick han överbelastningsreaktioner av senskadan, det betalade inte bolaget då man inte kunde bevisa att det var av just senskadan ensam, och inte hasen spelade in.

Han visade sig ha spatt med som kommit efter T-märkning, som inte gett problem innan och heller inte upptäckts innan, men tre år efter (elle rom det var fyra?) blossade upp. Detta betalade såklart inte försäkringsbolaget.

Nu var det få ggr han hade problem efter T-märkning, och ingen gång av anledningen till T-märkningen. Men varje gång av de ggr det hände något så gällde det ju att vara beredd på att få betala dyra veterinärräkningar själv. Som vid senskadan, han var otroligt halt, och på benet med defekten. Först kollade DV och kunde inte säga vad som var fel bara att något var jättefel. Boxvila och smärtis 5 dagar men inte bra sen, så in till klinik. Där vi fick röntga och ultraljuda och sen även behandla etc. Och hela tiden hade jag i bakhuvudet att jag måste 'hålla koll på vad det kostar, så det inte går över vad jag har råd att betala'. Iom att jag måste vara beredd på att få betala hela kalaset själv.

Och i 'backspegeln' var det inte värt den oron, för de 22 k försäkringen gav. Utan hade jag fått göra om hade jag förtidspensionerat honom (han tålde ju inte träning), men låtit bli triangeln. Och istället haft fullt försäkringsskydd.

MEN - det är upp till var och en att avgöra, och innebär till viss del på vad för slags ekonomi man har.

Ska man låna ut är det två aspekter ta hänsyn till. En ICKE T-märkt häst är risken de ine tar att brukbarheten är nedsatt på allvar, spec om man kan vila hästen symptomfri innan överlämnandet. Om man märker gäller det att man hittar en fodervärd som har råd att stå för de veterinärräkningar som kan bli. Tyvärr får just T-märkta hästar oftare 'vila i 2 veckor och se om dte går över' just för att de är T-märkta och man alltid måste (om det inte uppenbart är ett sår t ex) räkna med att få betala hela summan ur egen ficka.

JAG skulle inte låna ut en T-märkt häst rent personligen, utan skulle bara T-märka för egen skull. Jag hade för ett par år sen snart ett sto med en skada på sträcksenan i en senskida i framknäet. Kanske skulle hon fungera som avelssto, men absolut aldrig ridning. Jag hade två stycken som om jag T-märkte ville köpa/låna henne för avel. Jag behövde pengarna hon var försäkrad i (inte mkt men ändå) för att köpa en ny. Jag valde att ta bort henne, helt enkelt för det kändes för mig alldeles för riskabelt att T-märka och låna ut henne, för om knäet blev sämre, var jag rädd att hon inte skulle få veterinärvård som hon borde, utan få 'vänta och se om det skulle gå över', få en kur butta istället för en regelrätt utredning med nytt UL etc.

Men som sagt, jag säger inte att du inte ska T-märka, det är ett personligt val, men JAG kommer inte göra det annat än med en högt försäkrad häst. Men då utgår jag från att om jag T-märker en häst så kommer jag behålla den.

Vem som bet vetvård reglerar man i kontraktet, oftast är det fodervärden men det är valfritt hur man avtalar.

Min spontana tanke, kan det inte vara minnet av smärtan som gör att hästen reagerar när du kör igång honom igen?

Har hästen gått länge med en viss typ av smärta kan det ta tid innan den inser att den rörelse som tidigare orsakade obehag inte längre gör det.

Lite OT, men ville bara kolla om du övervägt det?

Det har jag funderat på, men första gången vi galopperade (2 dagar innan, men bara några få galoppsteg) kickade han ingenting, men jag kände hur han lättade bak. Det var liksom som att "jaja, för den här gången låter jag väl bli att protestera då". Galopperade idag igen och det märkliga är att han bara protesterar på rakt spår.

Men visst har jag tänkt på det, men det känns ändå som att det han gör faktiskt är för att han har ont.

Vi har idag filmat och jag tänkte ringa ATG i morgon och berätta hur det ligger till och även be dom att kolla på filmen.

Det har jag faktiskt inte tänkt på, att om man lämnar ut en t-märkt häst på foder kanske de inte vill betala eventuell veterinärvård.

Eftersom han tydligen inte fungerar i galopp så kommer han ju bara kunna ridas i trav och skritt. I det här faller känns det inte som att man ens vill galoppera, med tanke på hur han betér sig. Så att någon eventuell fodervärd skulle försöka överanstränga honom känns inte så troligt, men det finns ju folk till allt trots allt..

OM jag skulle lämna ut honom på livstidsfoder så skulle det nog vara för att han ska gå i skog och mark som en skogsmulle i skritt och trav och till någon som har lust att köra in honom. Men jag kan inte tänka mig att det är någon som skulle vilja ta sig tid till det. Samtidigt som det känns jättedumt att börja köra in honom själv, då måste jag skicka iväg honom till någon som gör det eftersom jag inte har de kunskaperna själv. Men OM jag nu skulle göra det, då rekommenderar du att inte triangelmärka? Just pga veterinärräkningarna.

Ja, jag skulle inte T-märka. Men jag vill inte rek eller inte rek någon annan, utan där får ju var och en fundera och känna efter, och det beror ju även på vad för slags ekonomi den personen har att betala veträkn på egen hand, om man behöver pengarna för något etc.

Det känns så osäkert att lämna ut på foder, man vet aldrig hur det kan bli. När man avlivar vet man ju iaf att hästen fick ett bra slut, samtidigt som det känns så grymt att ta livet av någon man älskar bara för att den inte håller för träning..

Fast det där förstår jag inte?? Om du lånar ut på foder är det ju DU som har sista ordet angående vad som sker med hästen, du äger den ju fortfarande och kan åka och hälsa på och kolla att fodervärden verkligen sköter den som ni kommit överens om. Samma sak med veterinärvård- se till att det framgår tydligt av avtalet att de SKA ge hästen adekvat veterinärvård. Sådant som INTE har med T- märkningsskadan att göra ersätts ju, och det är ju egentligen större risk att han råkar ut för någon akut skada eller sjukdom än att den gamla skadan dyker upp igen om han bara går som sällskps- eller promenadhäst.

Och jag håller med om att det är oetiskt att ta livet av hästen bara för att den inte håller föt träning, om den nu kan ha ett gott liv i övrigt. Att hästen sedan inte lider av att bli avlivad är till viss del en annan femma, tycker jag.

Lycka till hur som helst!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Det är såhär att min ponny hade en senskada som han blev friskförklarad från för ca ett år sen,men för några månader sen så fick...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 257
Senast: fonen
·
Hästvård Jag har en 26 årig vallack, fd travare som jag haft i 17 år. Har haft en sjukdomsbild med kronisk bronkit sedan har var 12, som blir...
Svar
14
· Visningar
1 255
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka