avliva eller t-märka?

Sv: avliva eller t-märka?

Jag undrar bara.. varför köpte du en ny häst, om du inte har råd med 3 hästar? Hade du inte köpt den nya hästen, hade du ju haft både tid och pengar för honom, så du måste ju ha planerat att avliva honom..

Kan du inte t-märka och sälja honom/låna ut som sällskapshäst?

hon ville väl ha nåt man kan rida fullt ut på. vad jag tycker om det valet som hon gjort lämnar jag utanför. :)

Du lär väl få ut på försäkringen oavsett så använd dessa pengar till att göra resten av hans liv drägligt o ge tillbaka det han gett dej till honom.

Det tyckte jag lät som ett bra svar.
Och till ts: om han blir så bra så att han håller för lättare ridning finns det säkert många småtjejer som gärna skulle vilja gosa, mysa, rykta och älska honom, kanske ta lätta små skritturer i skogen osv. :)

Det hade jag gjort när jag var liten, jag har aldrig varit äventyrlig och hade varit helt nöjd att få skritta en tur nån gång i veckan. :)

ja,men MIN veterinär sa innan att jag skulle skritta honom,jag skiter fullständigt i om din vet sa ngt annorlunda.Hans läkte iaf bra.

Du har inte råd för du skaffat en ny. Du visste väl när du skaffade din nya om du hade råd eller ej?

ja,isf får man ju låna ut honom för vi har varken råd eller tid med tre st.

Herrregud vad du dömmer mig!Hade det varit så att jag hade tyckt att han var en"leksak" som jag bara hade viljat ha utdömd så hade inte jag skrivit om råd här utan då hade han varit avlivad vid det här laget!

men kan inte någon annan ta beslutet/lösa problemet åt mig'.
Är det förbjudet att fråga om råd här på forumet eller?! Trodde att dte var det som var meningen.Det kan alltid vara bra med andras åsikter men jag tar beslutet!Jag har sett sånna här trådar innan och då var det iaf inte förbjudet!:(

Hysa tonen!

Du FRÅGADE varför jag blev ledsen av ditt inlägg. Fråga inte om du inte kan ta svaret!

Vad gäller senskador så läker senor likadant, dvs 'i bästa fall' är en skadad sena såpass att hästen är tillbaka i arbete igen efter 7 - 9 månader. Och om din häst är utdömd för senskadan, lär den ju inte varit lindrig?

kan ju även vara ägaren själv som väljer att döma ut när den haft det 2 ggr. lättare att ta bort den och skaffa en ny som håller för att flänga omkring på

kan ju även vara ägaren själv som väljer att döma ut när den haft det 2 ggr. lättare att ta bort den och skaffa en ny som håller för att flänga omkring på

Nej, det är inte ägarens val så. Visst kan ägaren välja att, om det inte strider mot djurskyddet, välja att fortsätta ett tag till trots att läget ser mörkt ut och det är dyster prognos.

Men man kan inte säga 'jag vill döma ut' för att man känner att 'åh nej, så lång konvalescens, och kommer ju bli dyrt, nej jag vill inte.'

Utan det måste vara medicinskt motiverat, dvs först ska du ha en behandlande veterinär som anser att prognosen för framtida brukbarhet är dålig. Sen ska försäkringsbolaget och försäkringsbolagets veterinär hålla med.

Därför måste det vara en ganska rejäl senskada, eller att det ser illa ut sen den förra (ärrvävnad etc). Och då blir jag än mer förvånad att den skrittas, dessutom på ett fält (senskador ska ju ha fast, hårt underlag).

Men vidhåller att med TS attityd och känsla kring sin häst så är det bästa för hästen att den får somna.

ja jag menar inte att han är frisk för att han inte haltar ,det vet jag.Men att han inte har ONT av den nu,när han inte rids,det är det som känns så sorgligt,att avliva en häst som inte har ont.Men jag fattar självklart att han inte är helt ok bara för att han inte är halt.
Först skriver du att du är säker på att hästen är frisk, sen i en annnan mening förstår du att hästen inte mår bra bara för att den inte haltar :S

Väldigt luddiga inlägg, verkar nästan som du har hittat på allt! Men det behöver ju inte va så såklart ;) Jag skulle tagit bort hästen, eftersom du verka tycka att det är jobbigt att bara titta på honom!

jag har vart med många gånger då ägaren pratat med veterinärerna och man kommit överrens om att döma ut hästen. fast det till och med vart töntigare fall än detta. jag har gjort rätt mycket praktik på hästkliniker och det är rätt vanligt.

ägaren kommer in med sin häst med tex en senskada eller annan återkommande skada och är dyster. veterinären säger att det kommer med stor sannorlikhet bli bra men att ägaren inte kan fortsätta tävla på den nivå hon vill. ägaren drar nån historia om hästen att den inte kommer att gå att sälja osv osv och tillslut så tycker veterinären att det bästa är att dömma ut den så den får det bra. så varför skulle inte detta kunna vara ett sånt fall?? ibland är det nästan tragiskt hur lätt det är att få en ridhäst utdöms.

För att försäkringsbolagen ska sätta stopp där. Förr gick det att få sin tävlingshäst utdömd för den inte skulle kunna tävla på samma nivå innan, men väl på lättare nivå. Förr tillät bolagen det.

Idag ska brukbarheten vara upphörd helt. Sen, en veterinär som skriver ett dystrare intyg än sanningen är är ju svår att komma åt, dvs då kan ju veterinären så att säga på djurägarens begäran döma ut genom att skriva ett intyg som är dystrare än verkligheten så att säga. Men i fler och fler fall sätter bolagets veterinär stopp då, vilket de ska.

För att försäkringsbolagen ska sätta stopp där. Förr gick det att få sin tävlingshäst utdömd för den inte skulle kunna tävla på samma nivå innan, men väl på lättare nivå. Förr tillät bolagen det.

Idag ska brukbarheten vara upphörd helt. Sen, en veterinär som skriver ett dystrare intyg än sanningen är är ju svår att komma åt, dvs då kan ju veterinären så att säga på djurägarens begäran döma ut genom att skriva ett intyg som är dystrare än verkligheten så att säga. Men i fler och fler fall sätter bolagets veterinär stopp då, vilket de ska.

Man får ju också hoppas att bolagens veterinärer verkligen sätter stopp där, inte minst med tanke på att försäkringspremierna som ju drabbar även oss som aldrig skulle drömma om att slå ut hästar "i onödan". Någonstans måste ju pengarna onekligen tas i från.

Det skiljer sig nog tyvärr väldigt mellan bolagen. Och ffa är jag rädd att det till STOR del beror på hur intyget är skrivet, om intyget är ärligt skrivet, eller om det gjorts mer pessimistiskt.

Men när mitt fblsto dömdes ut så specialgranskade deras veterinär det. Det var väntat, jag pratade nämligen med honom inför op, om de skulle ersätta och han tyckte att javisst, men du ska vara medveten om att det är en väldigt lång konvalescens, och att jag måste räkna med 6 - 12 månader innan man kunde 'säga något' om hon skulle bli fullt brukbar. (Han gav mig där möjligheten att själv tycka att jag ville ta bort och få livpengarna istället, då operationskostnaden vida översteg livvärdet).

Och jag tyckte att ja jag vet, men hon får all tid hon behöver. Hästen opererades, och det var sen det började gå åt helvete på riktigt. 3 veckor efter op var skadan lika illa som innan, 8 veckor efter op var skadan MYCKET värre än innan, och den fortsatte förvärras. Jag hade utan tvekan oppat henne igen, eller gjort vad man än kunnat göra, om det funnits något att göra. Men det fanns tyvärr inget mer att göra, så hon dömdes ut.

Och när det då kom in en livskadeanmälan två månader efter operationen, så 'fastnade' ju anmälan direkt för att deras veterinär ville kolla igenom det hela. Dock så behövde ju inte heller han göra mer än studera 'skräckbilderna' från ultraljudet och instämma fullt och fast med beh veterinär att det finns tyvärr inget mer att göra.

Men det där visar att det iaf kan fungera, att de granskar tveksamma fall. Och man läser ju med ojämna mellanrum om fall där försäkringsbolaget inte slår ut utan tycker 'mer vila' eller liknande, eller löser in hästen och rehabiliterar den. tyvärr tror jag det är enbart de fall som redan på papper ser tveksamma ut som granskas, de som ser pessimistiska ut på papper granskas nog inte. Så där har ju behandlande veterinär ett jätteansvar att INTE låta sig påverkas av hästägaren utan skriva ärliga intyg.

så du tror att jag inte har varit försiktig nog???
Okej,då ska jag säga dig en sak!!JAG har gjort exakt som veterinären sa att jag skulle göra!Vi satte igång honom vääldigt försiktigt tog ca ett halvår,jag skrittar alltid fram och av av tjugo minuter men honom,linimentar alltid osv.Och hoppar MAX en gång i veckan!Och vi hoppade int alls lika mkt och tävlade lika mkt som innan skadan. vet och ultraljudade skadan några gånger efter att han har blivit frisk så att det inte var några konstigheter!! Vet har berömt mig många ggr för att jag hade sånt tålamod och brydde mig så mkt om honom!! Då frågar jag dig, eftersom du vet exakt hur jag behanlar honom,,vad kunde jag gjort annorlunda?!

SÅ ALLA NI PÅ BUKE SOM SITTER OCH DÖMMER MIG SLUTA!!!FÖR NI VET INTE VAD NI SNACKAR OM!!

har jag gjort något val eller?!?! jag frågar ju här ? Jag har fan inte bestämt mig!!

kan ju säga att imorrn så ska vi snacka med en kompis som kanske kan ha honom i sitt lösdriftstall:D:D

får jag fråga hur du VET att jag "flänger omkring" på min ponny...?

Med tanke på hur många månader min herre stod på box, med enbart skritt vid hand, från början 5 min/gång och sen sakta utökat. Efter 'ett par månader' var vi uppe i 30 min skritt i snöre. Inte tal om matte på ryggen, och då väger matte som en liten loppa, så blev jag förskräckt över att den rids, med en senskada så tidigt i konv. Nu har jag dock inte sett skadan etc, men om den är så illa att hästen är utdömd lär det ju inte vara lindrigaste arten.

Fast det där måste ju vara olika beroende på hur allvarlig skadan är.
Det du beskriver är ju vid en ordentlig senskada och beroende på hur bra det läker lär ju tiden innan man kan trappa upp variera.
Om t ex en galoppör med senan helt av behöver ett halvår innan den är i tävlingskondis igen så tror jag inte man i det fallet väntat flera månader innan man öht sätter upp en ryttare på ryggen eller lägger in lite trav. Även om det i vissa fall kan krävas den extremt försiktiga upptrappning du beskriver.
Hursomhelst, korta skrittpromenader under ryttare med långa mellanrum är inget jag skulle se som "farligt" om inte veterinären direkt avrått från det.

Först skriver du att du är säker på att hästen är frisk, sen i en annnan mening förstår du att hästen inte mår bra bara för att den inte haltar :S

Väldigt luddiga inlägg, verkar nästan som du har hittat på allt! Men det behöver ju inte va så såklart ;) Jag skulle tagit bort hästen, eftersom du verka tycka att det är jobbigt att bara titta på honom!

okej nej jag hittar verkligen inte på allt.Även om jag önskar det...
Jag kan inte läsa att jag har skrivit att jag är säker på att han år frisk?isf ber jag om ursäkt för det för det är han inte.Och som jag har skrivit ja,jag förstår att han inte är frisk.
Ber åter om ursäkt för luddiga inlägg...Och ja jag tycker att det är jobbigt,när han står och kollar på mig när jag ryktar osv andra hästen,fast jag gör det med han också men han blir så avundsjuk.Tror inte att det är någon som inte skulle tyckta att det var jobbigt...

Fast det där måste ju vara olika beroende på hur allvarlig skadan är.
Det du beskriver är ju vid en ordentlig senskada och beroende på hur bra det läker lär ju tiden innan man kan trappa upp variera.
Om t ex en galoppör med senan helt av behöver ett halvår innan den är i tävlingskondis igen så tror jag inte man i det fallet väntat flera månader innan man öht sätter upp en ryttare på ryggen eller lägger in lite trav. Även om det i vissa fall kan krävas den extremt försiktiga upptrappning du beskriver.
Hursomhelst, korta skrittpromenader under ryttare med långa mellanrum är inget jag skulle se som "farligt" om inte veterinären direkt avrått från det.

Du måste skilja på dels senskada och senskada. Senan av pga yttre trauma t ex kan vara mycket 'bättre' än en uttröttningsskada. Djupa böjsenan är sämre prognos än ytliga böjsenan osv. Dessutom spelar placeringen in. Sträcksenor är betydligt mer okomplicerade i normalfallet dessutom och har markant kortare konv, mycket kortare.

Alla böjsenskador har dock en konv på 7 - 9 månader innan senan tål full belastning igen. Senskadade galoppörer, även med lindriga senskador försöker man sällan ens få tillbaka till banan, de går oftast (men inte alltid) som ridhästar istället. Tyvärr dålig prognos rent generellt att de ska hålla för de i sammanhanget extrema påfrestningar galoppen ger. Både veterinärer och tränare är väl medvetna om detta.

Och att en senskada efter sex månader skulle vara i full galoppträning, det är endera inte en regelrätt senskada utan mer en senvarning, eller en skröna. Hursom kan du ABSOLUT INTE på något vis använda det som norm.

Även när smärtan är borta (det går oftast FORT), och man inte ser några spår av skadan på ultraljud, så tar det tiiiiid innan senan är såpass reparerad att den tål full belastning igen, om den gör det alltså. Det är inget som kan påskyndas i någon större grad, eftersom läkningsprocessen i en sena följer sina faser och det inte går att skynda på naturen.

ALLA senskador kräver en långsam, kontrollerad upptrappning. Det börjar med skritt, kan börja med så lite som 5 min/dag. På hårt, slätt, halkfritt underlag. Sen ökas det på. Sen kommer det korta snuttar trav och så vidare. Senskador måste läka under kontrollerad belastning, annars anpassas senan bara för att stå på box eller lalla runt i hage t ex. Dock så är senan känslig, och tyvärr kan ETT galopprejs eller ett tillfälle av 'allmänt hopp och skutt' rasera HELA konvalescensen som varit och göra att man är tillbaka på ruta ett.

Men givetvis varierar konv längd och strikthet utefter typen av skada. Min herres skada var inte rejäl, däremot var den på djupa böjsenan, och det i sig är en komplicerande faktor, konvalescensen var dock normal för en senskada, dvs den var inte 'extra hård' eller liknande. Det enda var att han om han skött sig kunde fått gå i aningens större hage än boxhage, men annars så är den standard procedure.

En häst som är utdömd för sin senskada, som anses ha ridbarheten nedsatt för all framtid, förstår jag inte, oavsett vad du tycker, varför man ska kravla upp på och skritta på ett sådant underlag som ett fält.

Och ja jag tycker att det är jobbigt,när han står och kollar på mig när jag ryktar osv andra hästen,fast jag gör det med han också men han blir så avundsjuk.Tror inte att det är någon som inte skulle tyckta att det var jobbigt...

kanske lite dum kommentar men...vad finns de för annat han ska titta på? dom tittar ju endå på de som händer.

min häst tittar alltid på mej när jag kommer och är i stallet, om han ser mej från hagen då och han ser alltid förväntansfull och nyfiken ut på vad ja gör..och de tror jag dom flesta hästar gör med dom som hanterar dom mest..dom tittar och ser på..och ja jag tycker de är jobbigt när han illstirrar på mej men synd är de inte om honom.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 341
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden