Sv: avliva eller t-märka?
Fast det där måste ju vara olika beroende på hur allvarlig skadan är.
Det du beskriver är ju vid en ordentlig senskada och beroende på hur bra det läker lär ju tiden innan man kan trappa upp variera.
Om t ex en galoppör med senan helt av behöver ett halvår innan den är i tävlingskondis igen så tror jag inte man i det fallet väntat flera månader innan man öht sätter upp en ryttare på ryggen eller lägger in lite trav. Även om det i vissa fall kan krävas den extremt försiktiga upptrappning du beskriver.
Hursomhelst, korta skrittpromenader under ryttare med långa mellanrum är inget jag skulle se som "farligt" om inte veterinären direkt avrått från det.
Du måste skilja på dels senskada och senskada. Senan av pga yttre trauma t ex kan vara mycket 'bättre' än en uttröttningsskada. Djupa böjsenan är sämre prognos än ytliga böjsenan osv. Dessutom spelar placeringen in. Sträcksenor är betydligt mer okomplicerade i normalfallet dessutom och har markant kortare konv, mycket kortare.
Alla böjsenskador har dock en konv på 7 - 9 månader innan senan tål full belastning igen. Senskadade galoppörer, även med lindriga senskador försöker man sällan ens få tillbaka till banan, de går oftast (men inte alltid) som ridhästar istället. Tyvärr dålig prognos rent generellt att de ska hålla för de i sammanhanget extrema påfrestningar galoppen ger. Både veterinärer och tränare är väl medvetna om detta.
Och att en senskada efter sex månader skulle vara i full galoppträning, det är endera inte en regelrätt senskada utan mer en senvarning, eller en skröna. Hursom kan du ABSOLUT INTE på något vis använda det som norm.
Även när smärtan är borta (det går oftast FORT), och man inte ser några spår av skadan på ultraljud, så tar det tiiiiid innan senan är såpass reparerad att den tål full belastning igen, om den gör det alltså. Det är inget som kan påskyndas i någon större grad, eftersom läkningsprocessen i en sena följer sina faser och det inte går att skynda på naturen.
ALLA senskador kräver en långsam, kontrollerad upptrappning. Det börjar med skritt, kan börja med så lite som 5 min/dag. På hårt, slätt, halkfritt underlag. Sen ökas det på. Sen kommer det korta snuttar trav och så vidare. Senskador måste läka under kontrollerad belastning, annars anpassas senan bara för att stå på box eller lalla runt i hage t ex. Dock så är senan känslig, och tyvärr kan ETT galopprejs eller ett tillfälle av 'allmänt hopp och skutt' rasera HELA konvalescensen som varit och göra att man är tillbaka på ruta ett.
Men givetvis varierar konv längd och strikthet utefter typen av skada. Min herres skada var inte rejäl, däremot var den på djupa böjsenan, och det i sig är en komplicerande faktor, konvalescensen var dock normal för en senskada, dvs den var inte 'extra hård' eller liknande. Det enda var att han om han skött sig kunde fått gå i aningens större hage än boxhage, men annars så är den standard procedure.
En häst som är utdömd för sin senskada, som anses ha ridbarheten nedsatt för all framtid, förstår jag inte, oavsett vad du tycker, varför man ska kravla upp på och skritta på ett sådant underlag som ett fält.