Sv: avliva eller t-märka?
Fast det var lite det här jag ville komma fram till, att senskador är olika och att prognoserna ser olika ut. Kanske har TS skrivit mer om det specifika fallet som jag missat.
Du menar förutom det faktum att det är en så svår senskada att hästen är utdömd? Två månader efter skadan? Det räcker för mig, för senskador ska det MYCKET till innan man dömer ut för, så snart som två veckor efter skadan. I det läget brukar man knappt kunna klämma ur veterinärerna någon prognos, det är fortfarande 'vänta och se'.
Nu så om jag fattat det rätt har TS häst slagit upp en gammal senskada, det är det sämre prognos på än en 'förstagångsskada'.
Så, hur man än vänder det så har TS häst vad som får beteknas som en så allvarlig senskada att hästen är utdömd, dvs den antas av vet.med. expertis aldrig återfå sin brukbarhet ens för att klara LC-nivå.
Och är inte DET en allvarlig senskada, då vet jag inte vad som är det..
Nej, senan var av. Ingen skröna men såklart inte något som hör till vanligheterna= inget jag använder som norm.
Med "full belastning" antar jag att man menar t ex den belastning galoppörerna kommer behöva sen när de börjar gå löp igen. Inte "full belastning" som i att det t ex sitter en ryttare på ryggen som rider i skritt, trav och galopp i lugnt tempo. Dit borde man kunna komma tidigare på en tidigare hårdpresterande häst om prognosen ser bra ut. Å andra sidan tror jag inte att en häst skulle dömas ut om prognosen var god.
Med full belastning menar jag skritt, trav och galopp. INTE löpfart, inte hoppning, inte fälttävlan. Läs på lite om senskador, om läkningsprocessen, efter att den synliga skadan är borta, när senan ska reparera sig själv mha ärrvävnad, så förstår du vad som ger den lååååånga konvalescensen på böjsenskador överlag, det tar sån förbenad tid för senan att återfå 'full' hållfasthet, elasticitet och styrka igen. 'Full' inom snuttar för att en skadad sena blir aldrig lika bra som den var innan.
Som jmf så, ur Hästes Konvalescens, skriven av veterinärer:
Ang senans läkning: 'I den nyligen reparerade senan finns små proteiner (kollagen typ III, IV, V), som sedan försvinner och ersåätts av de stora fibrerna (typ I). Vid läkning av skada i ytliga böjsenan har en sådan omogen fiberstruktur påvisats 14 månader efter skdan. Denna omogna vävnad har en sämre draghållfasthet jämfört med en frisk sena'
Mer:
'Läkning av en skadad sena följer vissa stadier: Inflammations- och nekrotiseringsstadiet 5 - 7 dagar. Reparationsstadiet (produktion av nytt kollagen) ca 4 månader. Remodelleringsstadiet (bildning av senfibrilier, typ I kollagen) månader - år. Man har visat att senkollagen, sencellsbildning och den vågiga senfiberstrukturen behöver åtminstone 6 månader av brgänsad träningsverksamhet för att kunna läka'
Sen har de lite olika konv exempel, tar MILD senskada som exempel. Hästen är på boxvila.
Första månaden Leds 2 * 15 min/dag
Andra månaden Leds 40 min/dag
Tredje månaden Skritt för ryttare 20 - 30 min/dag.
Sen ÅB, om läget är gott (skadan syns knappt eller inte alls på UL) så fjärde månaden skritt under ryttare 30 min/dag. Femte månaden Skritt under ryttare 45 -60 minuter/dag.
Osv. Vid MILD senskada med GOD avläkning (dvs exemplarisk enligt boken) så NIONDE månaden 'träning, ingen hoppning. Månad tio kan hästen börja hoppa, och månad elva tävla igen.
Men det är alltså mild senskada och exemplarisk läkning.
Som jmf så konv för sträcksena:
Motion vid hand i skritt 2 * 15 min/dag. Efter 2 månader kan den uppgå till 45 minuter. Gradvis ökning av träningsintensiteten, prognosen är god. Den galoppören du nämner, borde ha haft en avsliten STRÄCKsena, kan inte jämföras med böjsenskador, blir som att jmf äpplen och päron. Annars kan man ganska mkt tycka 'sena som sena', allvarligt hursom. Men ska de nödvändigtvis skada en sena så är sträcksenan ett betydligt bättre val än alla andra senstrukturer, ligament och gaffelband.
Min poäng var väl mest att du brukar vara petig med att man ska lyssna på veterinärens råd - och vad jag hittills läst så gick inte skritturerna under ryttare emot veterinärens rekommendationer. Håller dock med om att det låter motsägelsefullt att den skulle vara såpass bra redan för att gå på det underlaget om den är utdömd och allt.
Jag har ingenstans sett att vet beordrat uppsutten skritt. Ts har sagt att FÖRRA gången skulle den skrittas. Inget om uppsuttet eller avsuttet. Dock kan vet ha menat uppsuttet, jag vet inget om aktuell vet, säger 'min' vet 'skritta 20 min/dag' menar hon dock avsuttet och i snöre. Men det var förra gången, och förra gången var uppenbarligen lindrigare då hästen inte blev utdömd den gången. Men alldeles oavsett, så ja, det låter väldigt motsägelsefullt ja.. =/