avliva eller t-märka?

Sv: avliva eller t-märka?

Jag hade avlivat hästen i det läget, när ska folk börja se till hästens bästa i stället för sin egen sentimentalitet..

om du menar att de är bättre för hästen att avlivas pga att ägaren inte orkar med att titta på hästen eller har råd att ha hästen och vänta ut den tills hästen är helt hel och sen en långsam långsam uppbyggnad/igångsättning så jo..då är de bättre för hästen att avlivas.

men inte pga skadan..för skadan kan läka och hästen gå lättare ridning antagligen.

kanske lite dum kommentar men...vad finns de för annat han ska titta på? dom tittar ju endå på de som händer.

min häst tittar alltid på mej när jag kommer och är i stallet, om han ser mej från hagen då och han ser alltid förväntansfull och nyfiken ut på vad ja gör..och de tror jag dom flesta hästar gör med dom som hanterar dom mest..dom tittar och ser på..och ja jag tycker de är jobbigt när han illstirrar på mej men synd är de inte om honom.

Nu är vi OT, men jag håller inte med. Mina tittar till när jag håller på med den andra, men återgår sen till 'sitt', dvs äta eller stå och dåsa om det är inne i boxen.

Däremot, boxvilehästar t ex, de 'illstirrar', samma sak om någon häst känner sig 'bortglömd', dvs är understimulerad, då blir de väldigt 'heeej, jag med, jag med!'

Så för mig är det beteendet TS beskriver ett beteende som tyder på att hästen endera har hamnat i skymundan, eller upplever det så när den inte får arbeta, olika för olika hästar.

Du måste skilja på dels senskada och senskada. Senan av pga yttre trauma t ex kan vara mycket 'bättre' än en uttröttningsskada. Djupa böjsenan är sämre prognos än ytliga böjsenan osv. Dessutom spelar placeringen in. Sträcksenor är betydligt mer okomplicerade i normalfallet dessutom och har markant kortare konv, mycket kortare.

Alla böjsenskador har dock en konv på 7 - 9 månader innan senan tål full belastning igen. Senskadade galoppörer, även med lindriga senskador försöker man sällan ens få tillbaka till banan, de går oftast (men inte alltid) som ridhästar istället. Tyvärr dålig prognos rent generellt att de ska hålla för de i sammanhanget extrema påfrestningar galoppen ger. Både veterinärer och tränare är väl medvetna om detta.

Och att en senskada efter sex månader skulle vara i full galoppträning, det är endera inte en regelrätt senskada utan mer en senvarning, eller en skröna. Hursom kan du ABSOLUT INTE på något vis använda det som norm.

Även när smärtan är borta (det går oftast FORT), och man inte ser några spår av skadan på ultraljud, så tar det tiiiiid innan senan är såpass reparerad att den tål full belastning igen, om den gör det alltså. Det är inget som kan påskyndas i någon större grad, eftersom läkningsprocessen i en sena följer sina faser och det inte går att skynda på naturen.

ALLA senskador kräver en långsam, kontrollerad upptrappning. Det börjar med skritt, kan börja med så lite som 5 min/dag. På hårt, slätt, halkfritt underlag. Sen ökas det på. Sen kommer det korta snuttar trav och så vidare. Senskador måste läka under kontrollerad belastning, annars anpassas senan bara för att stå på box eller lalla runt i hage t ex. Dock så är senan känslig, och tyvärr kan ETT galopprejs eller ett tillfälle av 'allmänt hopp och skutt' rasera HELA konvalescensen som varit och göra att man är tillbaka på ruta ett.

Men givetvis varierar konv längd och strikthet utefter typen av skada. Min herres skada var inte rejäl, däremot var den på djupa böjsenan, och det i sig är en komplicerande faktor, konvalescensen var dock normal för en senskada, dvs den var inte 'extra hård' eller liknande. Det enda var att han om han skött sig kunde fått gå i aningens större hage än boxhage, men annars så är den standard procedure.

En häst som är utdömd för sin senskada, som anses ha ridbarheten nedsatt för all framtid, förstår jag inte, oavsett vad du tycker, varför man ska kravla upp på och skritta på ett sådant underlag som ett fält.

Helt korrekt! Jag har inte sett en enda senskada/varning som har tagit mindre än ett år att läka. Det spelar egentligen ingen större roll hur omfattande skadan är. Jag tränar galoppörer och de jag har haft med varningar har alla pensionerats och sålts/skänkts bort till ryttare med mkt tålamod. Den senaste fick en liten blödning i senan juni 2007 och tävlar nu i lätta klasser dressyr. Först nu ett år efter skadan så har han börjat skutta över bommar och gått någon clear round (40-50cm). Att tiden läker alla sår är verkligen sanning när det gäller just senskador!

fast de är nog väldigt olika, min häst går i stor stor hage med mycket kompisar för tillfället, ser han mej i stallet så ställer han sej och illstirrar på mej och följer mej med blicken hela tiden trots att jag gör saker med honom och rider varje dag varierat och länge.

han är sån helt enkelt, sån va han med förra ägaren också..däremot när han inte ser än längre då återgår han till betet.

han trivs i hagen och med dom andra så de är inte så att han har tråkigt eller så, han är bara väldigt social helt enkelt och gillar när de händer saker..står folk och pratar så står han alltid intresserat och tittar på som om han också är med och pratar, och han är allt annat än understimulerad.
han är bara förväntansfull och social och vill vara med hela tiden.

vissa är sånna..men klart om jag tar väldigt lång tid på mej så ger han ju upp tillslut och gör annat.

Senast ändrad av en moderator:

Mm, det finns ju alla sorter. Men som jag fattade TS så har hästen 'nu' börjat med 'stirrbeteendet'?

Om din under exvis konvalescent skulle börja stå och inte titta t ex, och bara hänga med huvudet, dvs en förändring i beteendet, skulle du antagligen tolka det på samma sätt som jag tolkar om mina börjar 'stirra'? Man får ju utgå från normalbeteendet, och där finns ju de flesta sorter representerade ja =)

Du måste skilja på dels senskada och senskada. Senan av pga yttre trauma t ex kan vara mycket 'bättre' än en uttröttningsskada. Djupa böjsenan är sämre prognos än ytliga böjsenan osv. Dessutom spelar placeringen in. Sträcksenor är betydligt mer okomplicerade i normalfallet dessutom och har markant kortare konv, mycket kortare.

Alla böjsenskador har dock en konv på 7 - 9 månader innan senan tål full belastning igen. Senskadade galoppörer, även med lindriga senskador försöker man sällan ens få tillbaka till banan, de går oftast (men inte alltid) som ridhästar istället. Tyvärr dålig prognos rent generellt att de ska hålla för de i sammanhanget extrema påfrestningar galoppen ger. Både veterinärer och tränare är väl medvetna om detta.

Fast det var lite det här jag ville komma fram till, att senskador är olika och att prognoserna ser olika ut. Kanske har TS skrivit mer om det specifika fallet som jag missat.

Och att en senskada efter sex månader skulle vara i full galoppträning, det är endera inte en regelrätt senskada utan mer en senvarning, eller en skröna. Hursom kan du ABSOLUT INTE på något vis använda det som norm.

Nej, senan var av. Ingen skröna men såklart inte något som hör till vanligheterna= inget jag använder som norm.
Med "full belastning" antar jag att man menar t ex den belastning galoppörerna kommer behöva sen när de börjar gå löp igen. Inte "full belastning" som i att det t ex sitter en ryttare på ryggen som rider i skritt, trav och galopp i lugnt tempo. Dit borde man kunna komma tidigare på en tidigare hårdpresterande häst om prognosen ser bra ut. Å andra sidan tror jag inte att en häst skulle dömas ut om prognosen var god.

Min poäng var väl mest att du brukar vara petig med att man ska lyssna på veterinärens råd - och vad jag hittills läst så gick inte skritturerna under ryttare emot veterinärens rekommendationer. Håller dock med om att det låter motsägelsefullt att den skulle vara såpass bra redan för att gå på det underlaget om den är utdömd och allt.

läker gör dom väl, däremot kanske dom inte håller för arbeta sen..

Fast det var lite det här jag ville komma fram till, att senskador är olika och att prognoserna ser olika ut. Kanske har TS skrivit mer om det specifika fallet som jag missat.

Du menar förutom det faktum att det är en så svår senskada att hästen är utdömd? Två månader efter skadan? Det räcker för mig, för senskador ska det MYCKET till innan man dömer ut för, så snart som två veckor efter skadan. I det läget brukar man knappt kunna klämma ur veterinärerna någon prognos, det är fortfarande 'vänta och se'.

Nu så om jag fattat det rätt har TS häst slagit upp en gammal senskada, det är det sämre prognos på än en 'förstagångsskada'.

Så, hur man än vänder det så har TS häst vad som får beteknas som en så allvarlig senskada att hästen är utdömd, dvs den antas av vet.med. expertis aldrig återfå sin brukbarhet ens för att klara LC-nivå.

Och är inte DET en allvarlig senskada, då vet jag inte vad som är det..

Nej, senan var av. Ingen skröna men såklart inte något som hör till vanligheterna= inget jag använder som norm.
Med "full belastning" antar jag att man menar t ex den belastning galoppörerna kommer behöva sen när de börjar gå löp igen. Inte "full belastning" som i att det t ex sitter en ryttare på ryggen som rider i skritt, trav och galopp i lugnt tempo. Dit borde man kunna komma tidigare på en tidigare hårdpresterande häst om prognosen ser bra ut. Å andra sidan tror jag inte att en häst skulle dömas ut om prognosen var god.

Med full belastning menar jag skritt, trav och galopp. INTE löpfart, inte hoppning, inte fälttävlan. Läs på lite om senskador, om läkningsprocessen, efter att den synliga skadan är borta, när senan ska reparera sig själv mha ärrvävnad, så förstår du vad som ger den lååååånga konvalescensen på böjsenskador överlag, det tar sån förbenad tid för senan att återfå 'full' hållfasthet, elasticitet och styrka igen. 'Full' inom snuttar för att en skadad sena blir aldrig lika bra som den var innan.

Som jmf så, ur Hästes Konvalescens, skriven av veterinärer:

Ang senans läkning: 'I den nyligen reparerade senan finns små proteiner (kollagen typ III, IV, V), som sedan försvinner och ersåätts av de stora fibrerna (typ I). Vid läkning av skada i ytliga böjsenan har en sådan omogen fiberstruktur påvisats 14 månader efter skdan. Denna omogna vävnad har en sämre draghållfasthet jämfört med en frisk sena'

Mer:

'Läkning av en skadad sena följer vissa stadier: Inflammations- och nekrotiseringsstadiet 5 - 7 dagar. Reparationsstadiet (produktion av nytt kollagen) ca 4 månader. Remodelleringsstadiet (bildning av senfibrilier, typ I kollagen) månader - år. Man har visat att senkollagen, sencellsbildning och den vågiga senfiberstrukturen behöver åtminstone 6 månader av brgänsad träningsverksamhet för att kunna läka'

Sen har de lite olika konv exempel, tar MILD senskada som exempel. Hästen är på boxvila.

Första månaden Leds 2 * 15 min/dag
Andra månaden Leds 40 min/dag
Tredje månaden Skritt för ryttare 20 - 30 min/dag.

Sen ÅB, om läget är gott (skadan syns knappt eller inte alls på UL) så fjärde månaden skritt under ryttare 30 min/dag. Femte månaden Skritt under ryttare 45 -60 minuter/dag.

Osv. Vid MILD senskada med GOD avläkning (dvs exemplarisk enligt boken) så NIONDE månaden 'träning, ingen hoppning. Månad tio kan hästen börja hoppa, och månad elva tävla igen.

Men det är alltså mild senskada och exemplarisk läkning.

Som jmf så konv för sträcksena:

Motion vid hand i skritt 2 * 15 min/dag. Efter 2 månader kan den uppgå till 45 minuter. Gradvis ökning av träningsintensiteten, prognosen är god.
Den galoppören du nämner, borde ha haft en avsliten STRÄCKsena, kan inte jämföras med böjsenskador, blir som att jmf äpplen och päron. Annars kan man ganska mkt tycka 'sena som sena', allvarligt hursom. Men ska de nödvändigtvis skada en sena så är sträcksenan ett betydligt bättre val än alla andra senstrukturer, ligament och gaffelband.

Min poäng var väl mest att du brukar vara petig med att man ska lyssna på veterinärens råd - och vad jag hittills läst så gick inte skritturerna under ryttare emot veterinärens rekommendationer. Håller dock med om att det låter motsägelsefullt att den skulle vara såpass bra redan för att gå på det underlaget om den är utdömd och allt.

Jag har ingenstans sett att vet beordrat uppsutten skritt. Ts har sagt att FÖRRA gången skulle den skrittas. Inget om uppsuttet eller avsuttet. Dock kan vet ha menat uppsuttet, jag vet inget om aktuell vet, säger 'min' vet 'skritta 20 min/dag' menar hon dock avsuttet och i snöre. Men det var förra gången, och förra gången var uppenbarligen lindrigare då hästen inte blev utdömd den gången. Men alldeles oavsett, så ja, det låter väldigt motsägelsefullt ja.. =/

Med full belastning menar jag skritt, trav och galopp. INTE löpfart, inte hoppning, inte fälttävlan. Läs på lite om senskador, om läkningsprocessen, efter att den synliga skadan är borta, när senan ska reparera sig själv mha ärrvävnad, så förstår du vad som ger den lååååånga konvalescensen på böjsenskador överlag, det tar sån förbenad tid för senan att återfå 'full' hållfasthet, elasticitet och styrka igen. 'Full' inom snuttar för att en skadad sena blir aldrig lika bra som den var innan.

Poängen var (obs! i samtalsämnet diskuterades inte en "riktig" senskada primärt, men även det dök upp) att vid diskussion med vet. angående häst som fått yttre slag på senan att denne inte ansåg det så viktigt att "ta det lugnt" i så hög grad som ägaren ville ta det, eftersom ryttaren red så lugnt som utgångsläge. Med tillägget att det är skillnad på en häst som ska återhämta sig till tävlings-/löpkondition och skillnad på "riktig" senskada och bara en ansträngning på senan (givetvis) men där blir även rehabiliteringsprocessen längre pga att man har längre väg att gå till "full kondition" jämfört med en häst som max galopperats 100meter i veckan och travats en km i veckan :crazy: Även så togs det upp fallet med galoppören vars sena var av och som blivit bra nog att tränas för löp igen efter ca 6 månader, mirakulöst nog.
Och det konkreta svar jag fick angående "full kondition" var alltså att det INTE är lätt hobbyridning utan på tävlingsnivå - vilket alla hästar inte ens blir rehabiliterade nog till. Men att denne skogsmulle som red i "lugnt tempo i skritt, trav och galopp" men enligt ovanstående obefintliga belastning, vid en god prognos förmodligen inte behövt lika lång rehabilitering även vid en "riktig" senskada för att hålla för belastningen.
Många antaganden där, men då kanske du förstår vad jag utgår ifrån! :p

Hursomhelst - jag är enig med det mesta du skriver och du har garanterat mer erfarenhet i ämnet. Men det känns inte helt osannolikt att vet. dömt ut just pga dålig prognos på andra skadan av senan snarare än att den de facto är så halt/dålig prognos i övrigt i nuläget att den tar skada av kortare skritturer ett tag efter helvila. Underlaget - dåligt val. Det här är nätet, här är det lätt att misstolka. Och den enda info som finns är rätt tvivelaktig! :p

Senast ändrad:

Kanske ska tillägga för att undvika missförstånd:
Nej, jag är inte säker på att det var BÖJsenan i fallet med galoppören eftersom jag bara konkret minns ordet "avsliten sena". Så det är möjligt att jag har misstolkat den biten!

Men vi är alltså säkra på att det är BÖJsenan i TS fall? Kommer inte ihåg om jag läst något om det.

Den jag hade som fick en senskada, min valack...

Det var en triangelmärkt promenadpensionär som tre - fyra gånger i veckan lullade i skogen i skritt, trav och om han hade lust och det var en bra period lite galopp. Allt mycket lugnt och kravlöst.

Och att för MIG så om han så 'bara' kom tillbaka som haghäst så var det absolut tillräckligt.

Så, alltid svårt jmf skada och skada, men på senskador kan man oftast göra det, men uppenbarligen finns olika syn där med. Men jag kan ändå inte se hur man tar den risk det du berättar. Med ett undantag, som kan varit aktuellt i ditt fall kanske, eller inte? En djurägare som inte har tid/ork/lust att ta konvalescensen, utan tycker 'jag tar risken'.

kanske lite dum kommentar men...vad finns de för annat han ska titta på? dom tittar ju endå på de som händer.

min häst tittar alltid på mej när jag kommer och är i stallet, om han ser mej från hagen då och han ser alltid förväntansfull och nyfiken ut på vad ja gör..och de tror jag dom flesta hästar gör med dom som hanterar dom mest..dom tittar och ser på..och ja jag tycker de är jobbigt när han illstirrar på mej men synd är de inte om honom.

Okej,men det verkar ju som din gör så i normala fall också,han brukar leka med sina hästkompisar och gå och beta,men nu kan dom gå i andra änden av hagen och han står vi grinden och stirrar.Och tro mig jag vet när något är fel med honom,det om något har jag verkligen lärt mig under alla dessa år som jag har haft honom...

finns de ingenting du kan göra för att roa honom och få honom att tänka lite så han inte är understimulerad?

träna skrämselgrejer eller vad som helst, med tanke på att du endå rider/skrittar hästen så träna att rida runt bland läskiga saker så han får bli lite trött.

min kompis hade en senskadad häst förra året som är igång nu men den tränade hon massor med, och den är betydligt tryggare nu än innan skadan..hon fick också skritta 1 timma om dagen uppsuttet och göra lösgörande övningar osv så hästen blev trött och väldigt avslappnad psykiskt.

de går om man kämpar och vill.

fast jag förstår inte riktigt endå att skadan är så allvarlig att hästen är utdömd men att endå vet. rekomenderat att skritta uppsuttet..för om skadan är som de låter som så borde väl hästen egentligen ha boxvila och inte röra sej någonting alls?
min kompis häst med en senskada, väldigt lite sådan men endå en konvalecens på 7 månader nämde inte ens vet. som alternativ att ta bort..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 341
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar