Sv: Bör jag avliva honom?
Möjligt olika bolag är olika hårda. Min stod i Sveland, T-märktes för hasledsdefekt VB. Fick res till hälta alla ben. Samt alla komplikationer till hälta. (Dvs hade han fått ryggbesvär hade de säkert tyckt det var pga hälta)
Kompisens stod i Agria (många år sen dock), T-märktes för strålbenshälta, res strålbenshälta och kompl till det, samt hälta alla ben.
Jag resonerade ju exakt som beskrivet, att det var inte sannolikt han skulle få problem som krävde dyr behandling från defekten. Började den krångla igen skulle det ju vara natti natti. Visste ju att ledinfl inte täcktes, men ska mycket till om en glad promenadpensionär ska få det. Tänkte jag.
Men med erfarenheten i bagaget, så ffa rent känslomässigt/'lugn och ro i magen'-mässigt så hade det varit bättre att inte triangla. Rent ekonomiskt har jag inte räknat på det faktiskt, men var ju X tusen som fick pyntas ur egen ficka för spatten, överbelastningsledinfl vid senskadan, och om jag inte stått på mig och överklagat hade de ju inte ersatt senskadan och den akuta carpiten heller. Åh, han fick en fläkskada en gång med, men den orkade jag inte ens skicka in, var så lite jag skulle fått tillbaka.
I övrigt höll han sig rätt kry, fick någon form av mugg/eksem med multiresistenta bakterier bara, där betalade de ju utan ett knyst dock, där var det ju självklart att det inte hade ett jota med defekten att göra.
Men skulle tro rent ekonomiskt gick jag lite plus på att T-märka, men hade hellre haft 'full försäkringstrygghet i ryggen'.
Vet när jag var in med senskadan, visste ju inte då att det var det, initiala teorin var fraktur i kotan, när det inte var sådan så kom ju misstankarna på akut försämrande av defekten men nix. Ett tag där hade de ingen aning, men UL:ade för att kolla kotans ledkapsel, och hittade skada på djupa böjsenan bak (han hade rullat fast i boxen). Ren slump eg då det inte fanns minsta yttre tecken på senskada alls. Och en tvärakut carpit på VF. Men jag fick som sagt bråka lite med bolaget för de skulle gå med på att det var en traumatisk olycksfallsskada och inte en uttröttningsskada. Jag hade ju tur attd et var djupa och bak - inte vanligt.
Men jag minns då på kliniken, jag var GRYMT oroad över hästen. Men parallellt hade jag ont i magen över pengarna, som ju flög iväg för varje rtgplåt. Jag visste att jag kunde skaka fram 5 K, men inte mer.
Samma sak med spatten, pengarna tickade för varje bedövning och röntgenplåt, sen kom diagnos, och jag var tvungen att fråga 'vad kostar det, hur mycket är det uppe i och vad kostar behandling?' innan jag tyckte 'behandla'. Nu har jag ju en ekonomi som inte tål för stora utsvävningar på en gång, och hade ju senskadan som jag fått betala (totalt 8 K, för akut DVbesök, klinikkoll med utredning, rtg och Ul, och så överbelastninsgreakt och kostnaderna för det då) för strax innan och tvistade med bolaget om, men var ju tvungen att vara beredd på att få nej och betala det själv, plus spatten. Och nånstans finns ju tyvärr en smärtgräns ekonomiskt.
Och 'rädslan' för att hamna i läget att 'nej tyvärr, nu har jag inte råd mer. Även om det är 3 000 kr och en mycket god prognos' te x.
Så, jag vill inte råda ngn annan att göra si eller så, det måste vara ett personligt beslut. Hade jag haft en annan ekonomi, eller inte spatten kommit spökandes ur det blå, så hade jag kanske ändå känt det var värt det. Och naturligtvis om han inte haft ngt alls. Men jag insåg att det var mycket som kunde hända som inte var självklart skulle betalas. Och JAG skulle inte triangla igen om inte hästen var högt livförsäkrad (då skulle jag triangla, ta en del av pengarna och öronmärka som vetvårdsbuffert för den hästen). Utan sålänge de går kvar här, spec om de rids i någon form, så försäkrat.
Eg räcker det ju med att de vrickar sig i hagen, felbelastar och ådrar sig en ledinfl, som kostar X tusenlappar att behandla. Inget som hotar livet eller liknande på hästen, men mkt svår bevisa för bolaget att det inte är en uttröttnings/överbelastnings/förslitningsrelaterad skada utan ett akut trauma.