Boots vs klockor

L

Lilla_My

Hej!
Har aldrig tidigare känt behov av att sätta viktboots på våra pållar, men nu när den ena börjar gå bra så funderar jag på att testa för att se om det är en hjälp på vägen för att få till det där lilla extra.
Nu undrar jag hur ni upplever skillnaden mellan klockor (som ju är billigare och sitter lite lösare?) och viktboots som man spänner på (verkar bra, men de av hög kvalitet är dyra!).
Reagerar hästarna olika på dessa olika typer av boots?
Och så kanske ni har en rekommendation gällande vilken vikt man ska börja testa med. Hästen går i bra och stabil tölt, men har en tendensa att bli aningen passtaktig ibland. Och så vill vi som sagt öka aktionen något. Hon har haft en hel del aktion och lyft i tölten, men efter att inte ha ridits särskilt mycket på några år, så känns det som om hon behöver påminnas om att man kan lyfta på benen:smirk:
Alla tips och kommentarer välkomna:bow:

Sv: Boots vs klockor

Klockor och den typ av boots man spänner fast påverkar frambenssteget lite olika. Ju längre bak i trakten vikten sitter (som t.ex. på mina G-boots, som har nästan all vikt baktill), desto mer "uppåt" och mindre "framåt" blir steget. Klockor har ju vikten fördelad jämnt runt om, så med dem blir steget också längre "framåt".

Vilket man tycker är bäst beror ju på hur hästen är i sitt steg naturligt. Min häst tar gärna stora "älgkliv", har mycket påskjut och blir gärna lite passtaktig och framtung. På honom funkar boots med vikten i trakten bäst, då det får honom att korta upp steget lite, och få upp hela framdelen. Har man en häst med små, "trippiga" steg, så vill man kanske ha en annan effekt som gör hela steget större och luftigare, och då kan kanske klockor vara bättre.

Tack för ett bra svar!
Tror att vår häst, precis som din, skulle behöva mer hjälp uppåt än framåt. Hon drar lätt iväg med långa steg samtidigt som hon kan bli lite framtung i tölten.

Kom på en annan sak: Ser ibland att folk använder boots när traven tränas. Är det för att hjälpa till att hitt rätt takt, eller bara för att få mer aktion i traven? Om ni använder boots för att hjälpa till med traven, hur tunga/vilken typ av boots använder ni då?( På vilket sätt skiljer det sig från när ni tränar tölten?)

spännande tråd jag har precis börjat med boots äger bara ett par klockor på 230 gram som jag har ridit med 3 gånger det är ju säkert bra att ha olika att variera med så vad du än köper så kan du säkert ha det vid olika träningstillfällen.
nån gång ska jag köpa såna dyra man spänner fast med men när jag vet hur mkt vikt jag ska ha..

Liknande trådar

Islandshäst Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln...
Svar
5
· Visningar
7 600
Senast: glimjandi
·
M
Ridning Vad kan man egentligen ställa för krav som medryttare? Har varit medryttare på en häst i över två år nu, han är svårriden och vi har...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Nosgrimma
·
Hästvård Jag är lite fundersam just nu, jag har en islandshäst som är pigg och glad och jobbar på bra, men han har på senare tid (sen lite mer än...
2
Svar
25
· Visningar
2 978
Senast: Draumsyn
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 063
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård