Tjocka ben efter ridning

Sv: Tjocka ben efter ridning

en överansträngning behöver ju inte komma av själva arbetet, det räcker med att ngt ligament eller ngt blivit ansträngt, kan vara pga en snedbelastning eller ngt som "hänt" inne i bendet, som orsakar en varning eller en inflammation av ngt slag. säger inte att det måste vara det, men att den blir tjock i benen efter ridning är inte normalt och jag skulle vilja kolla upp det, inte vänta tills man ridit fram ngt som kan förvärra det hela OM det är ngt.

Jag börjar tro mer och mer att det har med skoningen att göra, har även noterar att han blir mest gallig på vänster fram och på just vänster fram så sitter skon lite snett och ger ett tryck på hörnan mot strålen till.
Vi jobbar ju på att hans trakter skall få växa och på att korta av tårna så att vinkeln blir bra, men om skon sitter som den gör så finns det ju ingen chans för trakten att komma ner och frågan är ju om detta kan skapa ett obehag?

Skall ta upp detta med hovslagaren, skall dessutom sko nu i veckan så.
Kan inte riktigt se vitsen med att 2 skor sitter snett. Och det kunde inte hon andra hovslagaren heller som kikade på honom i förra veckan.
Skall även ta upp detta med hovslagaren, ang ev halvovala skor.
Han borde veta vad det är för ngt.

Jag kan inte riktigt tro att han skall vara överansträngd, han har gått lite på halvfart sedan i våras och ja, har inte tränats direkt jättehårt.
Han har innan när vi tävlade och så tränats betydligt mer men har inte visat ngt tecken på överansträning då.

Enda gången han varit halt var då han var snedverkad (av en klåpare till hovslagare). Enda gången jag märkt av galla innan var vid ett tillfälle då han hade mugg på ett ben, då la han mer vikt på andra och således överansträngde det.
Så som sagt, känns mer och mer att det har med hovarna att göra.

Du kan ju lägga på en kilsula om det är så att han är för låg i trakterna, tills han har fötter "nog" att skos utan. Samt så dämpar det ju belastningen på hela fram delaen sas med sulor. Detta hjälper ju ytterligare till med överrullningen, tillsammans med "rätt" skor.

Lycka till, hör av dig när din hovis har varit hos dig, skulle vara intressant att få veta vad han/hon har sagt.;)

Ja, jag får se om det blir bättring efter skoningen.
Tills dess får jag helt enkelt lita på veterinärens ord.

Vi har faktiskt diskutterat detta med kilsula tidigare, så får ta upp diskussionen igen med honom helt enkelt.

Jag gissar på ditt nick och ditt kunnande att du själv är hovslagare?
Vad tror du om skor med sidokappor?
Hans tår vill ju gärna dra iväg och vart då rekomenderad av en hovslagare jag pratade med att sko med sådana skor iaf ett tag då det enligt henne inte lät tån sticka iväg lika mkt.
Skall självklart höra med min hovslagare om detta med.

Vi har faktiskt diskutterat detta med kilsula tidigare, så får ta upp diskussionen igen med honom helt enkelt.

Jag gissar på ditt nick och ditt kunnande att du själv är hovslagare?
Vad tror du om skor med sidokappor?
Hans tår vill ju gärna dra iväg och vart då rekomenderad av en hovslagare jag pratade med att sko med sådana skor iaf ett tag då det enligt henne inte lät tån sticka iväg lika mkt.
Skall självklart höra med min hovslagare om detta med.

Jo du har rätt, i att jag skor själv osv, 20 år har jag bakom mig. :) Ja, det kan man ju prova, sidokappor, men tror kanske att "utväxt" av tån kan nog komma av att du behöver ha upp trakterna och då tror jag faktiskt att en kilsula kan hjälpa till och det skulle jag nog testa först. Inte ta något bak utan bara i tån sas. Så man låter trakterna vara, bara raspa lite för att jämna till bak.

Hoppas det går bra m pållen.

En liten uppdatering, har nu haft lång diskussion med min hovis ang detta.

Vi kom fram till att varken ha sidokappor eller kilsula, utan korta tån, bara raspa yttepytte på trakten annars låta den vara och ha kortare skoningsperioder. Han var rejält lång i tårna nu så det återstår att se hur han är nu när hans tår är rejält kortade, så mkt som det gick för att det skulle vara bra.
Travade med honom ett par steg när vi gick till hagen och tyckte han verkade lite "spänstigare" än vanligt så det kan ju vara positivt.
Sen skall jag nu enbart promenara med honom i en vecka, alltså leda honom så han rör på sig men ändå inte belastar benen så mycket.
Skall även kontakta ETn, han har tidigare haft låsninngar och tja, det får de ju titt som tätt så de kan ju inte skada, det kan ju vara att han är stel = belastar fel + långa tår = överbelastning.

Detta känns bra, jag vet att min hovis är väldigt duktig och kunnig så jag litar på honom.

Men om han fortfarande har dessa gallor efter lite viloperiod, korta tår och ET-besök, då borde det enda raka att ta ut vet och göra böjprov?
Är så det känns.

Både veterinären och hovslagaren verka tycka att jag är lite överdrivet oroad iom att han inte är halt eller visa obehag men ja, det må vara bara hästen mår bra.
Jag är väl knappast den första här som har hästens hälsa som prio 1 :angel:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 822
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka