Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Varför inte? Du kommer ju aldrig få veta om hon är bra om du inte testar.

puttar...

jag testar denna ja bokat tid för då?

Men snälla du, skriver du sånt här bara för att hålla igång i tråden?
Är du en vuxen människa så lär denna tråd vid det här laget ha givit dig ett så stort underlag för ditt beslut att du inte behöver putta. Om du är minderårig, får du prata med dina föräldrar om dina beslut.

hm. har inte läst hela tråden.. förra medisen åkte skorna av och han fick bots (ballerina skor som jag kallade dem) men de satt ju inte helt hundra, en dag trampade han av sig en tror jag och en annan dag tappade vi båda i skogen :eek: och fick springa och leta.

Men snälla du, skriver du sånt här bara för att hålla igång i tråden?
Är du en vuxen människa så lär denna tråd vid det här laget ha givit dig ett så stort underlag för ditt beslut att du inte behöver putta. Om du är minderårig, får du prata med dina föräldrar om dina beslut.

:smirk:haha och du hade endast detta att säga under hela tråden...sorgligt.

imorgon smäller det.

Zab du har inga bra bilder på hur din barfota hästs/skodda hästs hovar ser ut?

Jag kan offra mig och se om kameran är medgörlig..

jag vet inte riktigt hur jag känner för detta nu, alltså boots, vissa säger att det är jättebra för hästarna andra säger att det skall man aboslut inte använda då förstör man hästen och ska man ha dem barfota ska de vara barfota inget annat...vad skall man tro på egentligen.

den barfotaförsäljare jag pratade med ansåg att min häste hade för långa fötter och för smala för hennes boots=cavallo simple boot.
hon tyckte ja skulle be hovis kapa tån ganska så rejält för att han skulle kunna ha hennes boots...är det rätt?

hovslagaren å andra sidan tyckte inte alls hans tår va långa men anade att ni och jag tycker de ser långa ut speciellt från sidan BARA för att han har bakåtstuckna trakter(heter det så?) därför är trakterna längre än vad de ser ut bara att de ligger mer ner än vad de står upp rakt förstår ni?

Senast ändrad:

Att kapa hoven för att de ska passa skon/bootsen låter absurt.

OK..bilder från Crows hovar..
Se om jag kommer ihåg hovis ord..
Han går fransyskt fram, en aning, och har lite ballförskjutning (ena sidan högre än andra?), men annars väldigt fina hovar.
Det är jag som varit på med raspen de senaste månaderna, hovis var här förra veckan men såg ingen anledning att göra något. Sa bara till mig att ta lite på ena kanten så att hoven blev symetrisk, utan att göra den sidan lägre. (Eller.. jag frågade om det var en bra ide).
marken är inte så smutsig som den ser ut.. men den är väldigt ojämn, så det blir inga exteriör bilder. Crow är vbl travare. 5 år.
bakjkyjdhkd.jpg

bakyjdhframkd.jpg

bakyjdhkd.jpg

hovslagaren å andra sidan tyckte inte alls hans tår va långa men anade att ni och jag tycker de ser långa ut speciellt från sidan BARA för att han har bakåtstuckna trakter(heter det så?) därför är trakterna längre än vad de ser ut bara att de ligger mer ner än vad de står upp rakt förstår ni?

Understuckna trakter är det du söker, man kan också säga kollapsade trakter.

Nyfiken - men vad har hovslagaren för plan för att åtgärda dem?

Understuckna/kollapsade trakter och boots är ett kapitel för sig och INTE kul. De fleesta boots ska ju sitta runt hoven, och med väldigt låga, kollapsade trakter så blir det kruxigt värre. T ex easyboots har ju en rem som ska gå precis under ballarna. 'Bara' det att med kollapsade trakter hamnar det bandet lätt PÅ ballarna. Inte alls så lyckat.

JAG tror inte du hittar boots åt din häst såsom den ser ut i fötterna på de bilder du visat. Utan felen måste korrigeras först, och sen boots. Och JAG tror att du kommer behöva skor under korrigeringsfasen med, för att förhindra felslitning.

ja understuckna trakter, hovslagaren sa att det var ganska så vanligt, de andra 2 hovslagarna jag testat har inte ens nämnt det?!
vet inte är det mycket allvarligt eller är det combin boots och understuckna trakter som är det allvarliga?

hur korrigerar man det?

enligt henne så är enda utvägen att raspa ner hela trakterna för att låta dem växa ut på nytt på rätt ställe men det tyckte hon inte var nödvändigt på min häst så illa var det inte ställt enligt henne?!
det var i extremfall man gjorde detta tydligen.

varför får hästen detta överhuvudtaget? föds de med det? och hur i hela friden skall man få trakterna att växa upp på ett bättre ställe lixom.

men cavallo bootsen då tex eller det är lika illa med dem?

hur menar du med felslitning? hur förhindrar boots det?

tack för ditt svar.

något du tycker jag bör ta upp med hovslagaren imorn? skall garanterat be henne visa mig hur jag skall raspa hovarna/underhålla dem själv.

såh häromdagen att en ganska stor flisa från sömmhålen gått upp:( såg värst ut från sidan underifrån va de inte så farligt som tur var.

ska försöka hinna ta bilder före och efter imorn.

Sidan jag laddade upp dem på har dött fullständigt.. de är nog tillbaka imorgon eller nåt.. :S

enligt henne så är enda utvägen att raspa ner hela trakterna för att låta dem växa ut på nytt på rätt ställe men det tyckte hon inte var nödvändigt på min häst så illa var det inte ställt enligt henne?!

Hon är nog en av dem som ger barfotafolk öknamnet ''barfotatalibaner''...

ja understuckna trakter, hovslagaren sa att det var ganska så vanligt, de andra 2 hovslagarna jag testat har inte ens nämnt det?!
vet inte är det mycket allvarligt eller är det combin boots och understuckna trakter som är det allvarliga?

Sök på underrun heels eller collapsed heels på google.. Det är inte ovanligt, men det blir inte bättre av det. Och nej det är inte bra. Alldeles oavsett om hästen är barfota, har skor eller har boots. Man ska försöka åtgärda det oavsett. Om du tänker på böjsenorna t ex och var de fäster in, och funderar på hur de påverkas om man sänker/höjer trakten.. Även strålbensproblem kan komma av understuckna trakter.

Kruxet är att vid understuckna trakter så är trakten inte för låg, utaan för lång, men har collapsat. Om man då för att försöka avhjälpa problemet sparar trakten så blir ju problemet bara värre.

Citat från Göran Åkerström: Om hästen går med för långa tår så är ofta understuckna trakter det första synliga tecknet på att något inte är som det skall. Hästen får en väldigt låg och svag trakt, och då är hoven inne i en negativ cirkel som absolut måste brytas.

(http://www.hastfolk.se/2004-05/04053B.html)

hur korrigerar man det?

Det gör man inte själv, utan det gör en duktig hovslagare. Men det ska korrigeras, inte nonchaleras.

va? varför då vad menar du:confused:

Har du tänkt på hur ont det måste göra för hästen? Om det ens skulle fungera i teorin måste du ju verka bort hela hoven... verkar du bara ner trakten så blir de ju mer underskjutna..? (vet inte mycket om det, så här kan jag ha fel) O_o Och varför skulle de plötsligt växa rätt nästa gång?
Långsam korrigering! Det är något jag VET iaf, man kan inte rätta till hästens hovar på en gång, man måste ta det lite i taget..
En sak är att klippa naglarna.. men inte faen klipper du bort hela tån på dig själv för att den är sne och det inte funkar att fixa det på annat sätt?
Eller att kapa hela tån för att den ska passa booten.. idiotiskt! Då gör man en boot som passar hoven istället!
Nej.. ush.

Senast ändrad av en moderator:

några från USA.. de var inte förstora. de satt perfekt när de var påspännda, vilket gjorde det så märkligt..

ingen aning om märket dock, tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka