Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag håller med tidigare skribenter om att det ser ut att vara taget lite väl mycket i tån men i övrigt ser det inte helt vansinnigt ut.
Strålarna ser bättre ut nu men jag tycker framför allt du skall vara vaksam på vänster fram. Jag tycker inte att den strålen ser frisk ut oavsett vad hon säger.
Jag håller inte med din nya hovis angående orsaken till ömhet, främsta orsaken till ömhet hos hästar i Sverige upplever jag är framför allt strålröta. I början av en avskoning kan naturligtvis sulan vara alldeles för platt och av så dålig kvalitet att det ger ömhet men det är relativt ovanligt.
Det är fullt möjligt att överslita hovarna på en häst men det är extremt svårt och det som vanligtvis hänt är att hästen avlastat en ömmande stråle (eller överlag vek trakt) och därmed överslitit i tån.

Ska ta kort nu innan min egen hovis rört hovarna och sedan när hon verkat dom.

Dock har jag lagt ut bilder på min hovis jobb förut på min andra häst och hon fick beröm av självaste Coari :smirk:

Har svårt att se att en hovis skulle raspa sådär.
Ser mkt oproffsigt ut.

Vem har lärt dig att man skulle verka ner strålen så mkt som det gick:confused::eek:
antar att du fick Pm härifrån.

Det vore intressant för alla oss som vill lära oss mer om du ville utveckla ditt svar och berätta vad du som yrkesman ser.

Även om jag hatar denna "maratontråd" som inte leder till ngt vettigt och där TS själv har tappat tråden så ska jag bild för bild delge komentarer hur jag ser på det som upprör mig. Kanske inte i kväll men inom dom närmaste 48 timmarna.

På hovbilderna med strålen ser det ut som om din häst har rätt mycket strålröta. Du måste skära rent ordentligt. Alla flikar och fickor ska bort!!
Om hästen går med röta kan det växa väldit fort och vara mjukt. Då ömmar hästen och måste skos så strålen får vila och härdas. Och naturligtvis- behandlas.

Det här är vad jag har skrivit! Ingenstans står det att man ska skära bort så mycket som möjligt av strålarna, utan så mycket som möjligt av RÖTAN!

...

angående strålrötan, det var ingenting heller att klaga på jag tyckte ju jag hittade lite röta i sidorna på strålen men det va ingenting sa hon jag hade bara inbillat mig.
bak har strålen smulat sönder lite i spetsen men sålänge det bara var i spetsen så var det ingen fara.
Nehej? Toppen, grattis, men det tror inte jag på. Det är omöjligt med så mycket fåror utan att det är någon röta.
sen sa hon en VIKTIG sak som ni sa tvärtemot på, man ska INTE skära bort så mycket som möjligt av strålen den är extremt viktig till att skona hoven och den skall man ta så lite som möjligt på för den hjälper ju till att stötdämpa hoven med.
det tyckte jag lät vettigt, tur jag inte köpte en hovkniv:eek:

Ja det ska vi kanske vara tacksamma för, med tanke på hur noggrant du läser tipsen du får här! Du hade förmodligen slaktat den stackaren...

hon kommer igen om 10veckor tror dock det blev 11 för hon kunde inte den veckan som de vart 10på hon sa att hon kommer ju ut och skor min kompis häst innan det så då skall hon ta en extra titt så det ser bra ut men hon sa att om hon kommer tidigare så finns det ingenting att ta endå på hovarna för de kommer slitas.

10 VECKOR???!?! Jaha...Själv måste min ses till minst var tredje vecka om det skall fungera bra. Lycka till då.

hon sa även att om hästen ömmar så beror det ofta på att den slitit ner för mycket av hoven och då funkar den inte barfota så sålänge min häst inte ömmar=går saktar, blir trippig, vill gå i kanten, inte har någon vilja m.m.
utan endast trampar till på någon sten som har hittils gjort emellan varven(mellan det har han gått helt normalt) för trampa till på stenar kan ju även skodda hästar göra om stenen träffar där skon inte sitter.

jag ska bara se upp med att rida på allt för stort grus det är ju bara taskigt med egentligen.
då kan man ju bara rida i kanten.

tror det va allt hon sa.

så det blir spännande. ska iaf sätta igång min häst från vilan i början av januari troligen och skall först och främst gå ut och gå med han och markarbeta så han bygger muskler och vänjer sig och går ner i vikt innan jag sätter mig upp tror det är en bra start vad tror ni?

Oh ja.

efter:
Här ser man att hästen nu har strålen som högsta punkt dvs trampdyna. Det är INTE meningen att den ska belasta strålen så. Den KAN inte vara oöm nu...:crazy:
16935111.jpg

Här ser man att hon inte bara har raspat ända fram till bärranden, utan vidare in mot hoven så att bärranden i tån är delvis borta. Förmodligen inte bra för stabiliteten i hoven. Väggarna är nu fria att flyta ut mer obehindrat.
16935109.jpg

ni får tänka på att de bilder där jag håller hoven "plan" troligen inte stämmer till 100% så om det ser snett ut så är det kanske inte snett försök se i lod med benet istället för hur jag håller hoven.

vad tycker ni nu?

Hovisarna här får gärna rätta om jag skrivit något felaktigt?
Som jag har uppfattat saken med stråle är inte dess uppgift (öht?) att vara stötdämpare, utan extra blodpump. Självklart skall inte den sticka ut som trampdynan på en hund.

Hovisarna här får gärna rätta om jag skrivit något felaktigt?
Som jag har uppfattat saken med stråle är inte dess uppgift (öht?) att vara stötdämpare, utan extra blodpump. Självklart skall inte den sticka ut som trampdynan på en hund.
Nu är ju inte jag "hovis", men jag vill ändå kommentera.
Mycket av det du skriver håller jag med om men jag brukar åtminstone försöka utrycka mig mer försiktigt.
men iaf, 1. Hovarna flyter inte ut MER för att man raspat in sådär mycket, men det är heller inte optimalt att raspa in i frisk lamellrand. Om den nu var frisk, det vet vi ju inte egentligen eftersom vi inte sett hästen på riktigt.
2. Om hästen är oöm i strålen och går på mjukt underlag är det inte hela världen om strålen sticker upp någon millimeter, hellre det än att behöva skära bort några millimeter i onödan eftersom DET faktiskt kan ge ömhet. Hänger du med?
3. Strålen är både blodpump och stötdämpare i sin funktion, enkelt förklarat har strålen en viktig roll i hovmekanismen som både dämpar nedslagskraften samt pumpar blodet tillbaks upp i benen. Om strålen ömmar tenderar hästen att sätta ned tårna först när den går och det är inte bra varken för hästens ben eller hovar.
Rötangripna strålar och felaktig belastning går att vända väldigt effektivt utan järnskor förresten, men man måste ha boots, paddar och öga för när det behövs.

Nu är ju inte jag "hovis", men jag vill ändå kommentera.
Mycket av det du skriver håller jag med om men jag brukar åtminstone försöka utrycka mig mer försiktigt.

:angel::o I denna tråden verkar det behövas övertydlighet..
men iaf, 1. Hovarna flyter inte ut MER för att man raspat in sådär mycket, men det är heller inte optimalt att raspa in i frisk lamellrand. Om den nu var frisk, det vet vi ju inte egentligen eftersom vi inte sett hästen på riktigt.

Nej, det är klart, det vet man ju inte, (men det såg friskt ut?) men om man antar att det var friskt så borde ju hoven förlora lite av stabiliteten i sidled, eller? Eftersom tån håller samman sidorna?
Jag tolkade det som att det filats så mycket för att korta tårna maximalt. Men nu har ju hästen förlorat bärytan i tån, samtidigt som strålen exponerats väldigt mycket.

2. Om hästen är oöm i strålen och går på mjukt underlag är det inte hela världen om strålen sticker upp någon millimeter, hellre det än att behöva skära bort några millimeter i onödan eftersom DET faktiskt kan ge ömhet. Hänger du med?

Vad jag kan se på bilden handlar det om 1 cm nivåskillnad. Men annars förstår jag vad du menar...

3. Strålen är både blodpump och stötdämpare i sin funktion, enkelt förklarat har strålen en viktig roll i hovmekanismen som både dämpar nedslagskraften samt pumpar blodet tillbaks upp i benen. Om strålen ömmar tenderar hästen att sätta ned tårna först när den går och det är inte bra varken för hästens ben eller hovar.
Rötangripna strålar och felaktig belastning går att vända väldigt effektivt utan järnskor förresten, men man måste ha boots, paddar och öga för när det behövs.

Ok, då vet jag.. det man mest hör är ju bara om pumpfunktionen. Jo man kan säkert korrigera så, men jag tycker man ska använda den metod som ger kortast lidande för hästen. Det gör järnskor. Min häst fick sådan röta att när det frös vägrade han gå in från hagen. För det blev så hårt. Fick linda hans hovar med tyg för att få in honom. Sedan kom hovis och direkt gick han obehindrat igen. För att hans strålar inte belastades längre. Ett halvår senare när rötan var borta skodde jag av igen och sedan dess har det gått bra.
Boots och paddar hade inte gett lika omedelbar lindring.
Jag tycker att för att på lång sikt vara barfota kan det behövas skor medan t.ex strålar läker, och då får man inte vara sådan idealist att man vägrar inse det.
Vad jag kan se på de nya bilderna verkar vinklarna mkt bättre, men det finns inga bärytor kvar. Hästen går nu på sula och stråle. Om hon skor och låter det växa ut i rätt vinklar så kan man sedan pröva barfota.
Har man dessutom inte "öga för när det behövs" är man ute på hal is om man väljer den svårare och mer arbetskrävande boots-och-pad-varianten.

Som sagt, jag är ju ingen fackman- men jag försöker använda sunt förnuft. Varför ska man inte plocka de bra bitarna ur båda metoder. Det är inte bra att vara varken skotaliban eller barfotataliban.

och vad får dig att tro att du bara kan ta och spara mina bilder och sitta och visa det som "dåliga" exempel nånstans, nej tack de är mina och förblir det:devil:

när du inte ens kan förklara förr oss vad du menar så tänker jag inte låta dig ta mina bilder då jag inte ens vet vad du kommer snacka om.

...
som jag sagt tidigare hade alla hästägare haft samma kunskap som en hovslagare dvs VARIT hovslagare så hade du lilla vän inte ens haft ett jobb att gå till:devil:

:rofl::rofl::rofl: Nu hämtar jag popcorn och inväntar reaktionen...:p Jag tror inte man ostraffat hånar coari...:p

Och TS, du vet väl att bilder på internet är offentliga, du ha ingen kontroll över vem som säger vad om dem... Du kan bara stoppa någon som vill trycka dem vidare, men om man berättar vems bilder det är så får man visa dem för andra. Och det gör coari säkert gärna.

Strålen förmedlar trycket till o från elastiska putan som tillsammans med hela hovens rörlighet- mest i bakre delen( där skon ej sitter fast!) o gör att det blir cirkulation- inte bara strålen.

stötar tas upp i hoven o övriga leder som när du springer själv.
Hästen använder fler leder än människan iom att de går som på tårna.

Det är heller inte vår hälkudde som är vår andra blodpump, utan rörelsen i sig.

http://www.pixbox.se/alb_show_id649968_page0.html

Här är bilderna!
Länkar till albumet. Håll muspekaren över bilden så står det vilken hov det är.

Hästen i fråga är 3 år och jag har haft den i ca 3 veckor. Den var mycket tunn när jag fick den, men dock varit välvårdad i nästan hela sitt liv (av olyckliga anledningar fick han inte så mycket mat som han borde under sensommaren/hösten)

Den är verkad för ca 4 veckor sedan (alltså innan jag fick den) av en utbildad hovis som är mycket intresserad och förespråkar barfota. Vet också att h*n har gått på kurs /föreläsning på någon av barfota rörelserna, sen hur mycket av det som h*n använder i sin hovvård vet jag inte.

Hästen har stått på stall på natten, stora hagar dagtid, ej riden.

Varsågoda. Massor av kommentarer tack!! Jag vill verkligen lära mej!

Skall lägga in nya bilder sen när min hovis varit framme :p

Det hade varit mycket lättare att se något om hovarna varit urkratsade!

Ledsen för det :/ Jag borstade rent dom så fint och sen sprang jag ett varv på ridbanan innan jag fotade dum som jag var. Kan ta nya på urkratsade i morgon. Sorry. Försökte göra alla rätt.

Hallå! :)

Jag har inte orkat följa hela tråden men jag undrar: Den tjejen som verkat hästen nu - är det en hovslagare eller nån sorts "barfotaverkare"? Undrar bara eftersom jag inte riktigt hängt med :)

Hur rör sig din häst idag?

Ska vi gissa???

Med tanke på att Gulli gullan varit tyst en hel dag:eek: så skvallrar väl göken som gal att ngt inte står rätt till.

Jag tror hon är i stallet och kyler hovarna på sin häst. Dom brukar få lite väl bra cirkulation när dom får sulläderinflamation och det är jätteviktigt att snabbt häva för det secundära trauma leder till belastnings fång.

Hallå! :)

Jag har inte orkat följa hela tråden men jag undrar: Den tjejen som verkat hästen nu - är det en hovslagare eller nån sorts "barfotaverkare"? Undrar bara eftersom jag inte riktigt hängt med :)

Är det en utbildad Hovslagare som gjort detta så ska jag se till att vedebörande åker ur föreningen innan Julafton och är det en "barfotaverkare" så är jag inte förvånad över resultatet.

Är det en utbildad Hovslagare som gjort detta så ska jag se till att vedebörande åker ur föreningen innan Julafton och är det en "barfotaverkare" så är jag inte förvånad över resultatet.

Hi hi, ja jag kan se framför mig hur du kavlar upp ärmarna! :)

Men som vanligt kan jag förstås inte låta bli att kommentera lite :D

Åker ur föreningen? Alla utbildade hovisar är inte med där. Och angående barfotaverkare så ser i alla fall inte resultatet ut så där på min häst. ;)

Och ang var ts håller hus - jag tror hon är ute och "lussevakar"! :banana: ..........skulle jag också varit om det inte flugit förbi en elak bacill!!! :devil: :)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka