Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag vet inte hur det skulle fungera varje dag, men någon gång ibland är nog inte så farligt. När man tänker på hur vår egen fot böjer sig vid barfotagång så verkar ju hårda vandringskängor absurt, men det fungerar ju bra för folk att gå i.

Ang den berömda överrullningen så är inte bootsen spec. långa i tåna och har en liten avfasning.
Bilder:
http://www.easycareinc.com/our_boots/boa_horse_boot/Boa_Boots.aspx

Jag märker faktiskt inte alls att han skulle vara besvärad de gånger jag anv boots.
Däremot håller jag med om att på ts bild ser det ut som om hästen hänger på frambenen. Frågan är hur det sett ut om den haft på alla 4? Den borde ju inte ömma på den mjuka vägen, även om det råkar vara så att den är hovöm?
Den ser ju väldigt osamlad ut. Den kan ju också ha ont i ryggen.

Det finns en orsak till varför man som människa bör undvika att välja för stora eller för små skor, att små skor klämmer lär ju inte vara en nyhet. För stora skor å andra sidan kan ju tyckas vara mera bekväma, men det finns två problem med det. Dels är skorna tillverkade för att kunna börja sig när vi går, skon är alltså utformad på ett specifikt sätt för vårat sätt att gå. Är skon för stor, flyttas utformning in på ett felaktigt ställe vilket kan förorsaka att skon går sönder istället. På våra fötter märker vi när skon är för lång/stor, att senor och ligament blir väldigt påfrestade och det kommer att göra ont runt anklar och framtill över foten. Det beror på att utformningen för skons användande har ändrats till en form som inte passar foten.

För de som är bekanta med clowner vet också att de har väldigt stora skor, en yrkesåkomma här är just inflammationer i senor och ligament i foten.

Jag kan förstå att man skor av sin häst om hästen är bekväm med det, men jag förstår inte varför man då istället monterar dessa boots på fötterna? Vad man gör är ju att fixa en ersättning för skorna, och då förstår jag liksom inte vitsen med en avskoning. För mig är det ändå så att om hästen har behov av skydd på hoven, så är den helt enkelt inte bekväm i sin situation. Men detta är min privata åsikt, som jag med säkerhet får på skallen för vilket inte kommer att ändra min nuvarande inställning baserad på tidigare erfarenhet och utbildning.;)

Tittar man på bilden som gullan lade ut, ser man att hästen tar oerhört korta bakbenssteg. Vad det beror på kan man ju inte veta via en bild, det kan vara i princip vad som helst.

nope inte en så länge dom är väldigt täta, men sen beror det nog på hur man sköter dom jag sköljer av mina efter varje ritt...

Ok bra!

Jag mätte min hästs hovar och för cavallo behös bara längdmåttet på hoven. Jag mätte bredden också. Bak är längden längre än bredden (ca 5-10mm skillnad har jag för mig) Framhovarna var det mindre skillnad men någon mm längre än bred. Pratade med en försäljare av dessa boots som sa att bootsen har samma mått på längden som på bredden... :confused: Brukar inte hoven ha längre längd än bredd?? Borde dom inte glappa på sidorna då?

Sen ska man ha en väldans tur om booten passar på mm'n. Fram tror jag hoven var bredd: 113 mm längd:115 mm (men inte nyverkade) Då kanske det är OK men om det skiljer mer borde det ju glappa på sidorna och bli ansträngande för hästen (som Boj skrev tidigare)

Om någon annan än FuzzyLogiC har nån åsikt tas det gärna emot ;)

Kom på en till sak! (Kanske Emindy kan svara?) Det är bare och epics..

Nu när jag mätte hovarna på min häst visar det sig att de boots jag har borde vara för små (om man jämför måtten på hemsida till bootsen med hovarnas mått). Visst kan de vara krångliga att få på, men inte omöjliga och när jag fått på dem, speciellt bak, kan jag tycka att de ser ngt stora ut. Dvs den ligger inte längs hovväggen (bare mer än epics).

Är det hovens form då och inte bara måtten på undersidan som spelar in? Eller har bootsen töjts ut (ser inte ut så och de har inte använts spec mkt)? Eller....?

Däremot håller jag med om att på ts bild ser det ut som om hästen hänger på frambenen. Frågan är hur det sett ut om den haft på alla 4? Den borde ju inte ömma på den mjuka vägen, även om det råkar vara så att den är hovöm?
Den ser ju väldigt osamlad ut. Den kan ju också ha ont i ryggen.

samma häst hade på alla 4 året innan om jag inte minns fel men då tittade jag ju inte lika noga när den gick....har ev en bild på det som jag lagt upp här innan:

2544173.jpg

det är samma häst ev kan det ha varit i år detta under en del av långritts etappen men frågan är ju om det är samma boots:crazy: ser ut som old mac med de remmarna va?

nej nej nu minns jag denna bilden var från året innan då hade de alltså old mac istället vad det ser ut som.

Ok bra!

Jag mätte min hästs hovar och för cavallo behös bara längdmåttet på hoven. Jag mätte bredden också. Bak är längden längre än bredden (ca 5-10mm skillnad har jag för mig) Framhovarna var det mindre skillnad men någon mm längre än bred. Pratade med en försäljare av dessa boots som sa att bootsen har samma mått på längden som på bredden... :confused: Brukar inte hoven ha längre längd än bredd?? Borde dom inte glappa på sidorna då?

Sen ska man ha en väldans tur om booten passar på mm'n. Fram tror jag hoven var bredd: 113 mm längd:115 mm (men inte nyverkade) Då kanske det är OK men om det skiljer mer borde det ju glappa på sidorna och bli ansträngande för hästen (som Boj skrev tidigare)

Om någon annan än FuzzyLogiC har nån åsikt tas det gärna emot ;)

hmm konstigt hon jag köpte av ville ha bredden oxå och va jätet noga med att det skulle stämma .
på min häst skilljer sig bredden o längden 10mm-20mm alltså ganska mkt.
men jag fick med soft padd och med dom fungerar det jätte bra och hoven rör sig ingenting i bootsen...
vet inte om det kan bli bättre alltså att hovan kan bredda sig kan inte så mkt om hovar just.. men däremot tror jag att dom kan vara så smala just för att hon har varit väldigt trångskodd och vanvårdad innan speciellt hovarna, tror därför även kvalitén på hovarna är så dålig oxå...

Senast ändrad av en moderator:

de som red på långturen hade haft samma boots i 2 år och de va knappt slitna. har ridit mkt med dem. och de satt som berget under ridturen fast vi red genom vatten lera m.m.

Hmmmm..... Och nu hade de old mac förra året? stämmer ju inte. :confused:

Vitsen med att använda boots istället för skor är att bara ha de på den timmen per dygn det behövs; när man kar belasting och ev. rider på ''värre'' underlag.

Om det sedan fungerar så i praktiken eller om det blir bieffekter lämnar jag osagt. =)

För de som är bekanta med clowner vet också att de har väldigt stora skor, en yrkesåkomma här är just inflammationer i senor och ligament i foten.

Jag kan förstå att man skor av sin häst om hästen är bekväm med det, men jag förstår inte varför man då istället monterar dessa boots på fötterna? Vad man gör är ju att fixa en ersättning för skorna, och då förstår jag liksom inte vitsen med en avskoning. För mig är det ändå så att om hästen har behov av skydd på hoven, så är den helt enkelt inte bekväm i sin situation. Men detta är min privata åsikt, som jag med säkerhet får på skallen för vilket inte kommer att ändra min nuvarande inställning baserad på tidigare erfarenhet och utbildning.;)

Nu känner jag inga clowner, men det var en intressant aspekt! Värd att ta upp av Cff (Clownernas fackförbund) :p;)

Jo man "monterar dessa boots" T.ex vid blixthalka för att kunna brodda, eller om man vet att man ska ta en (lång)tur på enbart asfalt för att inte slita ner hovarna för mycket. (ok kanske dumt med en oskodd häst, men ibland är det så lerigt att det inte går att rida någonstans nästan). Då är det bra att möjligheten finns, men mina boots är nästan oanvända.

Nu känner jag inga clowner, men det var en intressant aspekt! Värd att ta upp av Cff (Clownernas fackförbund) :p;)

.

Bara att titta på hur trasiga alla hovisar är. De är ena riktiga clowner allihop:p

Helt off topic'
Tänk om man fått en spänn för alla gånger man sett en liten lidande obekväm häst under en inte så liten alltför bekväm ryttare.

haha nej men eftersom han skrev att han inte kunde hålle med mig så antog jag att han menade frambenet(kan ju ha skrivit fel)
bakbenet har väl inget med boots att göra när det inte ens har en boot på sig eller?

Prova att läs inläggen innan du svarar eller va jag helt oförstående??? Titta en gång till på det belastade bakbenet och hur hästen belastar det. Måste jag även skriva vilket bakben som är det belastade så återkomm så ska jag svara på det.

två år??? :eek:
De har ju inte varit ute på marknaden så länge, i Sverige kanske ett halvår och i resten av världen (vad jag vet) kanske högst ett år...
Hade hon ett provpar eller hur hängde det ihop?

Men vad gör du??? Du håller ju på att förstöra hela marknadsföringen. Fy på dig.:rofl:

Kom på en till sak! (Kanske Emindy kan svara?) Det är bare och epics..

Nu när jag mätte hovarna på min häst visar det sig att de boots jag har borde vara för små (om man jämför måtten på hemsida till bootsen med hovarnas mått). Visst kan de vara krångliga att få på, men inte omöjliga och när jag fått på dem, speciellt bak, kan jag tycka att de ser ngt stora ut. Dvs den ligger inte längs hovväggen (bare mer än epics).

Är det hovens form då och inte bara måtten på undersidan som spelar in? Eller har bootsen töjts ut (ser inte ut så och de har inte använts spec mkt)? Eller....?
Det kan jag inte svara på, hur dina boots sitter på din häst. Däremot kan det vara en ledtråd att se hur det ser ut inne i bootsen efter att din häst haft dem på sig. Det brukar gå att se ett ungefärligt hovavtryck i botten.
Är bootsen för små får hästen inte ned hela hoven och är bootsen för stora glappar de.

samma häst hade på alla 4 året innan om jag inte minns fel men då tittade jag ju inte lika noga när den gick....har ev en bild på det som jag lagt upp här innan:

2544173.jpg

det är samma häst ev kan det ha varit i år detta under en del av långritts etappen men frågan är ju om det är samma boots:crazy: ser ut som old mac med de remmarna va?

nej nej nu minns jag denna bilden var från året innan då hade de alltså old mac istället vad det ser ut som.
Det där är helt klart Old-Macs.

Jag kan ha fel angående när Cavallo lanserades. Bara för att jag inte hört talas om dem betyder det inte att de inte funnits!

Jag har redan sagt vad jag vet och det är att det är polyuretan i sulan på många boots.
I övrigt kan man få en jämförande överblick här: http://www.easycareinc.com/education/whatboot_working.aspx#tread

Men det är ju bara just det företagets boots så man får väl plocka upp de andra också i fönster på sidan av så man kan göra en mer rättvis jämförelse.
http://www.renegadehoofboots.com/
http://www.cavallo-inc.com/horseboots.html
http://www.engarden.se/galoschen.html
http://horsesneaker.com/
http://www.swisshorseboot.de/gb/html4/index.html

Jag har säkert glömt en hel massa, men klockan är mycket och ni är vuxna män som säkert kan söka mer information alldeles själva.

Själv så har jag en gammal cykel att sälja. Det är visserligen punka på bakhjulet och den har inget framhjul. Men man kanske kan få slänga ut den här tillsammans med annan skit som marknadsförs?

Prova att läs inläggen innan du svarar eller va jag helt oförstående??? Titta en gång till på det belastade bakbenet och hur hästen belastar det. Måste jag även skriva vilket bakben som är det belastade så återkomm så ska jag svara på det.

ett tips till dej vore kanske att uttveckla dej en aaaning mer i varje inlägg så kanske fler förstår dig i ditt första uttalande, och här behövs inte fackord ett annat tips:d
oförstående betyder inte ens det jag tror du vill att det ska framstå som, du menade otydligt antar jag.
jag fattar vilket bakben som är belastande men vad tusan har det att göra med sammanhanget?

Hmmmm..... Och nu hade de old mac förra året? stämmer ju inte. :confused:

nej för det första så visste jag inget om vare sig barfota eller boots när jag första gången frågade dem vad det var för saker deras hästar hade på fötterna:angel: och då hörde jag inte riktigt märket på bootsen med tanke på mitt ointresse.
men av bilderna att dömma så är det ju old mac det första året jag red långritt med dem.
andra året hade de cavallo vilket vi oxå kan se på bilderna och då red de alltså med bara boots fram och inte bak vet inte varför för jag frågade inte tyvärr.
har försökt få tag på dem via mail men jag vet inte varför de svarar heller, vet att tjejen som äger hästen vet mkt om boots och varit aktiv här innan.

puttar....
på måndag kommer tjejen ut och verkar min häst håll tummarna för att hon är bra nu, vet inte om ja ska ringa den andra tjejen som hållt på längre men som har dåliga höfter och ev inte vill ha fler kunder eller hoppas på att den nya tjejen är bra?!

-hm.. hovis var här idag, han skodde Dacke och kollade på Crow, men ville inte ta något då han tyckte jag skött det så bra själv. x) Sa bara till mig att ta lite på utsidan av framhovarna, ngn millimeter så att de inte flyter ut. Och varnade mig för vad jag inte skulle göra.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka