Boots med skor

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min pålla kommer hem om en månad. Jag gissar att det kommer vara lerigt då med och att hon kommer ha samma "får-inte-gå-i-lera-restriktioner" då som nu.

Jag har hittat boots för barfotaanvändande som kan skydda mot leran, men finns det nåt om hästen måste ha skor (och det måste hon, för halva hovväggen är borta och hon har inget stöd alls där utan sko)?

Jag tycker mig ha läst om nåt sånt nånstans, men kan inte hitta det nu.

Nån som vet vad jag menar??

/Lavinia, vars häst inte under några omständigheter får tappa sagda sko och redan haft boxvila/liten sjukhage sen slutet av september.

Sv: Boots med skor

Vet inte riktigt hur du menar men kolla på hovbalans. com om det finns något som skulle passa. Där finns barfotaboots men även andra bra grejer att använda vid sjuka/skadade hovar.

Jag har provat och det går utmärkt. Kan inte rekommendera det i lerig eller väldigt stenig hage.
Strumpa i neoprem för att undvika skav.
skon sliter på bootsen så man kan behöva lägga i nån typ av hårdplast så håller dom längre.

Hej!

Problemet är ju just leran.. Jag har helt säkert för mig att jag läste nånstans om skydds"skor"/boots man kunde ha även på skodda hästar, men jag kanske inbillade mig det?

Bara barfotaboots funkar ju inte (eftersom hon måste ha skon på) och vanliga boots (som är öppna under) packar in leran ännu mer. Och eftersom skon bara sitter på 2 söm på insidan (och det är den skon hon alltid tappar) är ju risken överhängande att skon ryker om hon går i lera..

Jaja,, stackaren får väl stå på box tills det behagat torka upp, men jag har en känsla av att hon kommer riva stallet varje morgon.. Inte så bra det heller gissar jag- hoven ska inte belastas..

Jag får väl hoppas att det blir en dundertidig vår helt enkelt och allt det blöta torkar upp suuupersnabbt.

/Lavinia

Hej

Tror att det kan funka med Cavallo boots, om det inte är så att hon inte får bli lerig,,, skona sitter jättebra när man rider i lera,,, borde ju funka med lite störrre sko än om de är barfota,,,,finns att köpa på Hööks.

Hej!

Nu förstår jag inte?? Skulle alla inte vara med?

Hon ska alltså inte gå i lera dels pga en hålvägg som är uppverkad- ordentligt, och dels för att hon inte får tappa skon på den hoven hålväggen sitter. Det måste hållas rent och torrt, men jag har svårt att låta henne stå på box mer..

/Lavinia, vars pålla hoppade jämfotahopp igår när hon fick gå ut och promenera på den mjuka ängen..

Finns det ingen bättre hage, är alla lera?? Ingen ridbana hon kan lufta sig lite på? Ingen grusad rastruta? Den där ängen, kan hon inte få en liten hagen där?

Det är inte alls lämpligt att använda boots över skor. Passformen blir helt tokig, skon sticker ju ut bak. Sen slits bootsen mer såklart, men det värsta är som sagt att passformen inte blir bra. Sen är de inte täta heller, så det kommer ändå komma in massa lervatten.

Jag tror tyvärr inte att det fungerar med vanliga barfotaboots om det är så att hovarna inte får bli leriga. De flesta barfotabootsen har öppningar där det kan träna in lera etc.

Men kolla på sjukbeslags-"barfota"-skor, har sett olika typer av skor som ser ut som gummistövlar till häst.

Hej!

Hon står på konvalescentstall 8 mil bort just nu, jag hinner inte hälsa på särskilt ofta, men hon har alltid hästkontakt där- även om det bara är över staket/boxvägg. Klart hon kan stå kvar där, men nu vill hovis att vi ska börja leda/tömköra (dvs lugn motion under kontrollerade former) och det kan jag inte riktigt begära att dom ska göra därborta (eller jag kan väl men det ingår inte i vår originaldeal och det enda stället de har att göra det på är sagda äng, som ligger en bit från stallet).

Dessutom VILL jag ha hem henne och tyvärr är det dåligt med oleriga hagar i stallarna häromkring. Hösten/vintern har ju inte varit så mysig direkt. Lufta sig på ridbanan kan hon väl göra men då blir det när jag är i stallet, eftersom vi annars måste dela av den till sjukhagestorlek. Resten av tiden blir det box och då blir det gissningsvis rätt länge och helt ensam, så alternativet sjukhage vore bättre. Men där är det också lera.

Så jag bara hoppades att där kunde finnas några boots som funkar med skor på, så hon slipper stå inne tills det torkat upp i hagarna.

/Lavinia

Det finns en barfotaboot som heter Poly horse shoe som är helt tät, typ som en gummistövel. De flesta vanliga barfotaboots har ju ventilationshål under och i åtminstone mina kommer det in en hel del lera i dem om man rider i lera och blött.
Jag har sådana Poly horse shoe som jag köpte förra året i ren desperation när bärrandsrötan härjade fritt och det var lera överallt, i hopp om att kunna hålla hovarna torrare. Det funkade så där till min häst. De är lite bökiga att få på och pållan hade noll tålamod för mattes krånglande med att få på dem. Till slut satt alla fyra där i alla fall. Nästa morgon hade hon dock lyckats trampa av sig båda fram, de var nog något stora. Men bak satt kvar och även om det kommit in lite lite fukt så var hovarna inte leriga i alla fall. Jag la ner det projektet för pållan hatade när jag satte på dem, och sådana underverk gjorde det inte för hovarna att det var värt det.
Men det kanske kan funka för dig om du bara ska skydda en hov och hon ska stå i sjukhage. Det är nog inte bra att ha dem jämt för det blir väldigt tätt därinne men om hon står utan inne halva dygnet kan det nog gå bra. Googla Poly horse shoe så kan du ju se vad du tycker om dem.

Globus har en sjuksko i PVC, med en nylonrem som man spänner fast dem med. Kostar ett par hundralappar. Tror nog att såna är en bättre investering än barfotaboots då du måste ha hästen skodd i (cavallos mfl är inte gjorda för att ha skor inuti och det blir väldigt dyrt att ersätta när de går sönder.. )

Googlad bild, orkade inte gå ut och fota mina
images

Tack!

Det var nog såna jag sett nånstans. Ska kolla upp dom lite noggrannare, absolut!

Allt för att pållan ska slippa stå i låda dygnet om..

/Lavinia

Jag hade en sådan galosh till pålle (han hade fått känningar av ett gammalt röthål och stod med gips) på ena fram. De sitter inte så himla bra om jag ska vara ärlig, men om hästen är i en sjukhage där det inte finns några möjligheter till bus så funkar det säkert! Allt för att de ska få komma ut och lufta sig, liksom. Boxvila suger ju.

Hej!

Jo, hon får ju inte belasta hoven och springa runt så det är sjukhage oavsett. Dessutom är hon en ganska lugn häst i hagen, så länge inga andra hästar kan komma åt att jaga henne.

Och ja, boxvila suger. Hon har stått på box/sjukhage sen den 27 September så jag vill ju gärna slippa parkera henne i box på heltid. Då tror jag hon blir galen på riktigt!

/Lavinia

Såna köpte jag ett par när pålle skulle ha stort bandage utanpå hoven, dvs inga vanliga barfotaboots passade.
De sitter ganska risigt faktiskt, och de har ett par skåror i bak för att underlätta ditsättandet antar jag. Det läcker in lera/vatten där om hästen går i blötan...

Menar du att även sjukhagarna är leriga:confused:

Tror att det ger sig o att det fryser på nu.

De nedersta tofflorna såg väldigt jobbiga ut att få på.. med sko:eek:

Jag skulle sätta på vetflex.

Dom är inte så knöliga som dom ser ut, då dom är väldigt mjuka! Samt att man
lätt klipper av lite på höjden så är det inte så mycket att trä över.

Tänk snarare vattenballong än bettskivor vad gäller styvhet.

Hej!

Alla hagar är leriga, ja.

Eftersom hon inte kommer hem förrän om en månad gissar jag att kylan har gett med sig då och det då blivit lervälling igen. Allt detta vatten måste ju på nåt sätt bort och iaf häromkring är marken så överfull av vatten att jag aldrig sett värre. Vägar som jag aldrig sett vara under vatten står nu under konstant vatten. Men jag kan ju alltid hoppas på en extremtidig och torr och blåsig vår..

Jag kan inte riktigt begära att stallägaren ska linda vetflex på hovarna varje morgon och dessutom håller det ungefär 20 minuter på min pålla- det har vi testat flera gånger tidigare. Hon sliter ut tjocka lager vetflex och silvertejp fort som 17 i boxen, så det lär vara borta lagom tills hon gått över stallplan, iaf om hon följer samma mönster som tidigare gånger.

Sen är tanken att det ska luftas så mycket som möjligt, så låta henne stå hela dygnet med det är uteslutet och, som vanligt, kan jag inte sitta och pendla till och från stallet flera timmar varje dag (ca 1 timme dit).

/Lavinia, som önskar att det fanns vettiga stall med vettiga sjukhagar och vettiga människor på vettiga avstånd från mig (och att bussen dit gick oftare än varannan timme)

Köp två lass med grus till sjukhagen. Blir inte mkt dyrare än att köpa massa boots. Stallägaren kanske kan dela kostnaden, ALLA stall behöver en sjukhage på grus! Ingen skadad häst mår bra av att stå i lera, oavsett vad det är för skada....

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 080
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 118
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 945
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka