Boots med skor

Sv: Boots med skor

Hade inte du henne i närheten av mig förut? (Brottby?)
Vi har fina sjukhagar här, du kanske kunde hyra in henne här sålänge?

Ett tillfälligt tips en "hov veterinär" på strömsholm gav oss när en av våra hästar hade uppverkad hov var att sätta säckväv på hoven och sedan ta en gummislang till mc/moped däck och trä över hoven och sedan tejpa med ex silver tejp.
kan va lite knövligt att få på och av, men det funkar (iaf för oss).

Hör om du inte kan grusa en sjukhage till henne. Jag funderar på att göra det till min skadade pålle.Kollade lite på pris och det var inte galet dyrt.

Jag funderar ibland på vad det faktiskt kostar att grusa upp tex en sjukhage. Har du några priser?
/Nyfiken i en strut

Vi grusade ca 200 kvm nu i vinter, det kostade runt 10.000 kr. Två lass 16-32 och två lass 0-8.

Hej!

Jag har redan grusat en hage i stallet jag flyttar ifrån, 2500 kostade det plus att jag (med hjälp från några till) skottade ut alla (13?) ton sand för hand (tog väl ca 3 dagar och mycket av det var redan nedtrampat en månad senare). Tyvärr får jag inte med mig sanden och jag har inte råd att lägga ut ytterligare pengar på att grusa ännu flera hagar i stall jag inte vet om vi kommer stanna i. Den läxan har jag redan lärt mig.

Jag kommer föreslå att när det ändå ska grusas andra saker i sommar så kan sjukhagarna få en del också, men som ny i stallet har jag ingen större lust att komma dit och börja med att betala för något som jag inte vet om jag kommer vara kvar för att använda (det beror ju helt på hur jag och pållan trivs i nya stallet).

Desutom hoppas jag ju på att hoven ska läka såpass att det bara är någon månad kvar i sjukhage innan hon kan börja leva lite mer normalt igen, dvs tills vi kan börja fästa skorna på riktigt i hovarna, nu fattas det hovvägg för 2 av sömmarna..

/Lavinia

Jag hade haft kvar henne inne på box och sen tagit promenader med henne. Kan du inte betala någon annan i stallet att gå en sväng med henne på förmiddagen och så tar du henne en gång på eftermiddagen/kvällen?

När det kommer till hovar och lera så är det tillräckligt illa när hästarna har hela hovar. Med din hade jag inte chansat att släppa ut henne alls. Ska alla dessa månader kanske vara till spillo då ifall någonting händer?

Nej, är det bara en månad kvar på vilan så ha kvar henne på box!

Det ska bli kallt nu så.....

Klart att stallägare ska hålla med en grusad sjukhage!

Har inte läst hela tråden

Kan inte rekommendera några speciella boot men jag vet de som idag kallas barfotaboots togs fram av distansryttare för att skydda skorna under långa ritter, så småningom var det många som slutade använda skor för att bootsen var så bra.
Så det ska nog inte vara några problem att ha skor under/i bootsen.

Jag har köpt boots från http://www.easyboot.nu/
Jag tror att de har rehabiliteringsboots. Kolla där!

Davis-boots? :idea:
Ser ut som en stövel. Är hyfsad lätt att få på och av. Sitter på i hagen, även i en "vanlig" hage. Passar både bak och fram.
Min gubbe har dem vid tappsko eller glappsko pga att han trasar sönder hoven annars...:(
Funkar att rida med, iaf skritt-turer. Små broddar på undersidan.
Brukar ta av dem en gång per dag, för att lufta och tvätta av hoven. Kan då sitta på dygnet runt.:bow:

Hej!

Problemet är ju just leran.. Jag har helt säkert för mig att jag läste nånstans om skydds"skor"/boots man kunde ha även på skodda hästar, men jag kanske inbillade mig det?

Bara barfotaboots funkar ju inte (eftersom hon måste ha skon på) och vanliga boots (som är öppna under) packar in leran ännu mer. Och eftersom skon bara sitter på 2 söm på insidan (och det är den skon hon alltid tappar) är ju risken överhängande att skon ryker om hon går i lera..

Jaja,, stackaren får väl stå på box tills det behagat torka upp, men jag har en känsla av att hon kommer riva stallet varje morgon.. Inte så bra det heller gissar jag- hoven ska inte belastas..

Jag får väl hoppas att det blir en dundertidig vår helt enkelt och allt det blöta torkar upp suuupersnabbt.

/Lavinia

Stalla upp där du kan få ha sandhage?

Jag skulle aldrig ha boots på dygnet runt, det måste vara förödande för hovarna med den instängdheten, dessutom kommer fukt och lera in ändå om de inte är höga som stövlar:confused: Och det kan aldrig vara bra att gå i dygnet runt

Hej!

Tanken med en boot är ju såklart att den ska vara lätt att få på så jag kan betala stallägaren för att sätta på den och jag kan ta av den när jag kommer. Skulle aldrig låta henne gå med en sån dygnet om!

Och hade jag hittat nåt stall på vettigt avstånd med vettig sjukhage hade jag såklart ställt henne där. Det finns en orsak till att hon står 8 mil hemifrån på konvalescens och inte är det för att jag VILL ha henne där.

Och det var heller inte frågan.

/Lavinia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 079
Senast: Johanna1988
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 118
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Min häst har alltid haft väldigt bra hovar för sin ras (halvblod/fullblod) men senaste tiden har de blivit riktigt dåliga och det verkar...
Svar
17
· Visningar
3 945
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka