Boots/funktionshästsko??

M

martina_81

Tänkte kolla med er vad ni har för erfarenhet av detta och om det är värt att köpa ett par.
mitt vbl har bärrandsröta som nästan är het borta (vä fram), men nu har hon börjat ömma ordentligt på båda framfötterna efter att det har blivit fruset i marken där vi bor. Så nu går det knappt att rida henne alls.
Eftersom det är 1 verkning kvar(om 2 veckor) innan hovrötan är borta plus att vä hoven måste växa ut en del innan vi han sätta på en sko, så har jag funderingar på att just köpa ett par boots till henne att ha fram främst när jag rider. Tills dess att det går att sko henne ordentligt. (beräknat om ca 2-3 nån)
skulle gärna vilja ha lite info av folk som använt sig av sådana boots och höra vad ni tycker om just såna.

Sv: Boots/funktionshästsko??

Jag har använt Boa Boots bak till min häst i 1½ år, funkar superbra! Från början var hans hovar så dåliga så att det inte gick att slå på någon sko, men nu trivs jag så bra med den här lösningen (barfota i hage men boots vid vissa ridturer) att jag har fortsatt trots att jag kunde slagit på skor för över ett år sen. Boa Bootsen är väldigt lätta att sätta på och sitter bra! Jag har ridit i såväl vatten som djup lera och 70 cm snö, dom har suttit hela tiden. :bow:
Jag tycker helt klart du ska testa det!

Ja easy boots har flera varianter, boa, epics, bare... finns säkert fler. Kolla och välj de som du tycker verkar bäst! t.ex på www.naturligahovar.se

Lycka till! :)

Kan detta vara ett alternativ när ens fullblod heela tiden tappar skorna????

Självklart!!
Det finns så många olika boots idag till olika hovformer och det är ett utmärkt alternativ till spikade skor.

KL
Är det någon som har erfarenher av H**ks Old Mac's? Är de bra?
Vilket märke använder du?/Är du nöjd?

Hej jag har provat boa, helt okej men jag rider mycket i skogen så vajrarna gick sönder stup i kvarten, dock lätta att sätta på. Bare jobbiga att ställa in, har problem med värk i fingrar, svåra att få på, noga med storlek passform. Nu använder jag cawallo, dom är lätta att sätta på å inga mekaniska delar som kan gå sönder, väntar på deras "sport modell" som verkar smidigare men vet inte hur hållbarheten är, kommer nog att testa. Hästen trivs jättebra med dom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 596
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar