Bonde söker fru 2015

Nej. Hur du uttrycker din åsikt, hur du formulerar dig gör skillnad i hur andra uppfattar den.

Ditt sätt att föra fram dina åsikter är anledningen till de reaktioner du får.

Fast det är emot reglerna att diskutera min person.
Nej. Hur du uttrycker din åsikt, hur du formulerar dig gör skillnad i hur andra uppfattar den.

Ditt sätt att föra fram dina åsikter är anledningen till de reaktioner du får.

Reaktionerna bekymrar jag mig inte över. Jag är rak och förmedlar hur det ser ut.

Jag tycker att det blir tråkigt nu med en del tonarter här inne. Dels att man uttrycker sig cyniskt över nästan samtliga deltagare i Bonde i ett och samma inlägg, och dels att man måste ha en stöddig och arrogant ton när man ska "tillrättavisa" den man tycker har gjort fel, när man själv varit snar till att kritisera, om inte någon av deltagarna, så någon åsikt här inne.

Alla har fördomar, så även vi härinne. Alltså har man en ganska låg självinsikt när man är snar till att kritisera någon annan för att ha fördomar. Till viss del håller jag faktiskt också med dig, Ploki, vissa deltagare är populärare än andra och tas snabbare i försvar om de skulle kritiseras än andra. Marcus och Martina har kritiserats ganska mycket här utan att någon reagerat på det, men om någon annan skulle kritiseras är det snart till kritik mot de som kritiserat. Och ingenstans i Plokis inlägg ser jag att det skulle finnas en kvinnosyn från 1700-talet. Det är faktiskt relevant att ifrågasätta att någon som har småbarn är redo att flytta 30 mil, och att attityden till det hela är lite avslappnat: "vi löser det om vi vill". Att ifrågasätta den attityden har ju inget alls med någon föråldrad kvinnosyn att göra.

Det är faktiskt relevant att ifrågasätta att någon som har småbarn är redo att flytta 30 mil, och att attityden till det hela är lite avslappnat: "vi löser det om vi vill". Att ifrågasätta den attityden har ju inget alls med någon föråldrad kvinnosyn att göra.

Är det verkligen rimligt och relevant att ifrågasätta en ev flytt på det sätt som gjorts? Att hon inte skulle vara en "god mor" för att hon väljer att dejta en man som inte bor granne med henne och att lägga skulle på henne utan att veta mer än det som framkommer i tv.

Återigen, det är en jäkla skillnad på att skriva typ "jag tycker nog inte att hela iden att flytta så långt när en har barn sedan tidigare" och "hon har barn och ska böja sig med att dejta sina grannar".

Så absolut att en kan fundera på hur det går att lösa eller inte, men att mer eller mindre peka finger och lägga in massa värderingar i hur hon ÄR baserat på sunkiga ideal - det är en jäkla skillnad! Och det har allt att göra med vilken kvinnosyn en har.

Jag tycker att det blir tråkigt nu med en del tonarter här inne. Dels att man uttrycker sig cyniskt över nästan samtliga deltagare i Bonde i ett och samma inlägg, och dels att man måste ha en stöddig och arrogant ton när man ska "tillrättavisa" den man tycker har gjort fel, när man själv varit snar till att kritisera, om inte någon av deltagarna, så någon åsikt här inne.

Alla har fördomar, så även vi härinne. Alltså har man en ganska låg självinsikt när man är snar till att kritisera någon annan för att ha fördomar. Till viss del håller jag faktiskt också med dig, Ploki, vissa deltagare är populärare än andra och tas snabbare i försvar om de skulle kritiseras än andra. Marcus och Martina har kritiserats ganska mycket här utan att någon reagerat på det, men om någon annan skulle kritiseras är det snart till kritik mot de som kritiserat. Och ingenstans i Plokis inlägg ser jag att det skulle finnas en kvinnosyn från 1700-talet. Det är faktiskt relevant att ifrågasätta att någon som har småbarn är redo att flytta 30 mil, och att attityden till det hela är lite avslappnat: "vi löser det om vi vill". Att ifrågasätta den attityden har ju inget alls med någon föråldrad kvinnosyn att göra.

Ja, för egen del tycker jag det känns modernt att som man värna om barns rättigheter.

Jag instämmer annars framförallt i din syn om att alla har fördomar. Om man ska kunna agera förebyggande måste man någonstans ha sina egna begränsningar i åtanke.

För att tala Bonde Söker Fru så har jag noterat att Pontus har fått mycket stryk på sociala medier. Något jag tror kan härledas till att människor har fördomar om att vackra människor har det bättre och därför i större utsträckning tål kritik. För egen del är jag väldigt svag för Pontus. Tycker det verkar vara en riktigt fin kille men som så ofta finns det en normativ syn på hur en man ska bete sig, och när han faller ur den ramen blir kritiken hård. Hoppas verkligen han hittar någon.

Ja, för egen del tycker jag det känns modernt att som man värna om barns rättigheter.

Men vad är det som säger att det är att värna om sina barns rättigheter att bo nära den andra föräldern, när man faktiskt inte vet om vederbörande ens gör det i nuläget? Jag har en nära vän sen barndomen som förvisso har en biologisk far som var med under själva befruktningsögonblicket, men utöver det inte har varit någon bra pappa, eller ens någon pappa överhuvudtaget. Min vän har dock en fantastisk mor, och sen fyra-årsåldern även en fantastisk styvfar som tagit till sig min vän som "sin egen" på alla sätt som finns. På pappret/rent biologiskt är han inte hens far, men spelar det roll när han på alla sätt som faktiskt räknas har betett sig som en sån i över 20 år? Det jag vill komma fram till, kärnfamiljen/närheten till kärnfamiljen är inte det viktigaste i livet. Vi vet ingenting om hur Alexandras familjesituation ser ut, mer än att hon har tre barn. Daniel kanske skulle bli en mycket bättre vuxen förebild för barnen än vad deras riktiga pappa är, det VET INTE vi. Då kan vi inte heller döma någonting, för vi har inte alla pusselbitarna.

Till diskussionen som helhet: Det är vanliga människor vi diskuterar. Man får aldrig glömma det. Den här tråden är lite speciell på det sättet jämfört med många andra trådar på Buke som kan handla om helt andra saker än att öppet och vid namn diskutera andra människor. Det kan även vara så att någon av dem vi diskuterar faktiskt själva är medlemmar på forumet, det vet vi inte, det har hänt förut. Då tycker jag det minsta man kan begära är att inte gå till personangrepp och skriva hårresande saker om deltagarna i programmet.

Och för att förtydliga, det tycker jag inte vi har gjort om Marcus heller. Vi har skrivit om vad vi tycker att han framställs som i programmet. För det går inte att komma ifrån att han framställs på ett allt annat än sympatiskt sätt i programmet. Är det sen så att det inte överensstämmer med verkligheten lider jag verkligen med både Marcus och hans närstående för att tv har vinklat det på här sättet.

Och för att förtydliga, det tycker jag inte vi har gjort om Marcus heller. Vi har skrivit om vad vi tycker att han framställs som i programmet. För det går inte att komma ifrån att han framställs på ett allt annat än sympatiskt sätt i programmet. Är det sen så att det inte överensstämmer med verkligheten lider jag verkligen med både Marcus och hans närstående för att tv har vinklat det på här sättet.
Ja precis! Och är det så att han framställs på ett såpass otrevlig sätt men är världens raraste i verkligheten, ja då kanske TV4 borde se över hur de framställer folk - för jag har svårt att tro att vi är de enda som reagerat på det och som diskuterar programmet och att inga av dessa synpunkterna når fram till TV4 på ett eller annat sätt..

Ja precis! Och är det så att han framställs på ett såpass otrevlig sätt men är världens raraste i verkligheten, ja då kanske TV4 borde se över hur de framställer folk - för jag har svårt att tro att vi är de enda som reagerat på det och som diskuterar programmet och att inga av dessa synpunkterna når fram till TV4 på ett eller annat sätt..

Vi hade en "släktsammankomst" under förra veckan där samtliga deltagare från mina föräldrar i 50-årsåldern till min åttaåriga kusin hade sett BSF, och alla hade exakt samma uppfattning om just Marcus. Att han inte framställs som speciellt sympatisk. Det i kombination med att många här i tråden också tycker så, måste ju ändå betyda att det är den känslan han utstrålar i tv? Varje år är det väl någon som får bära hundhuvudet och vara den "minst" populära deltagaren, och tv4 kanske resonerar som så att det inte "blir bra tv" om alla är helylle. Sen är väl frågan om de då vinklar en person så att hen framställs negativt, eller om de väljer ut en redan från början där de tror att det kan bli "problem"/intriger/"bra tv"?

Vi hade en "släktsammankomst" under förra veckan där samtliga deltagare från mina föräldrar i 50-årsåldern till min åttaåriga kusin hade sett BSF, och alla hade exakt samma uppfattning om just Marcus. Att han inte framställs som speciellt sympatisk. Det i kombination med att många här i tråden också tycker så, måste ju ändå betyda att det är den känslan han utstrålar i tv? Varje år är det väl någon som får bära hundhuvudet och vara den "minst" populära deltagaren, och tv4 kanske resonerar som så att det inte "blir bra tv" om alla är helylle. Sen är väl frågan om de då vinklar en person så att hen framställs negativt, eller om de väljer ut en redan från början där de tror att det kan bli "problem"/intriger/"bra tv"?

...och du tror att Marcus blir glad om han läser denna tråd? För han instämmer naturligtvis i att han bara framställs som osympatisk, och det är bara den han framställs som som är osympatisk. Inte hans verkliga jag. Är du verkligen så naiv?

Människor är olika populära och vad som gör någon mer eller mindre populär är ofta mycket subtilt och sådant som personen själv inte kan påverka. TV visar naturligtvis den riktiga Marcus. Jag kan garantera dig att Marcus skulle bli oerhört ledsen om han läste denna tråd.

Det vi sysslar med i denna tråd i våra kommentarer om deltagarna är skitsnack och inget annat. Nu kan ju även det ha sina poänger och ställer man upp i ett program som Bonde Söker Fru så får man acceptera att människor kommer att ha åsikter om den man är. Det blir dock fånigt när du försöker få skitsnacket i denna tråd till något ädelt. För det är det sista det är.

...och du tror att Marcus blir glad om han läser denna tråd? För han instämmer naturligtvis i att han bara framställs som osympatisk, och det är bara den han framställs som som är osympatisk. Inte hans verkliga jag. Är du verkligen så naiv?

Människor är olika populära och vad som gör någon mer eller mindre populär är ofta mycket subtilt och sådant som personen själv inte kan påverka. TV visar naturligtvis den riktiga Marcus. Jag kan garantera dig att Marcus skulle bli oerhört ledsen om han läste denna tråd.

Det vi sysslar med i denna tråd i våra kommentarer om deltagarna är skitsnack och inget annat. Nu kan ju även det ha sina poänger och ställer man upp i ett program som Bonde Söker Fru så får man acceptera att människor kommer att ha åsikter om den man är. Det blir dock fånigt när du försöker få skitsnacket i denna tråd till något ädelt. För det är det sista det är.

Alla sysslar verkligen inte med skitsnack i denna tråden.

NEJ, jag är inte så naiv att jag tror att Marcus skulle jubla om han läste den här tråden. Antingen så är han dåligt framställd i tv, och då förstår jag verkligen om han blir både ledsen och förbannad. Men det är inte oss/alla andra som diskuterar BSF han ska bli arg på, utan tv4 som målat upp honom på ett otrevligt sätt i såna fall. Eller så tycker han inte alls att han framställts på ett orättvist sätt i programmet, utan att han är sån på riktigt, och då lär han ju inte ens reagera på det när han ser programmet. Är han sån på riktigt som i tv, så behöver han faktiskt en ögonöppnare för hur man beter sig mot folk, så jag tänker definitivt inte ha dåligt samvete för att jag/många andra här har skrivit att han framställs på ett otrevligt sätt. Varken jag eller någon annan har skrivit att vi tycker att han är dum i huvudet eller att han verkligen hugget i sten är sån som han framställs i tv.

Den enda du inte har synpunkter på är Marcus. Du skrev något elakt om Lisa också i ditt första inlägg. Men det verkar inte vara samma sak att skriva rent vidriga saker om de andra deltagarna (Alexandra skiter i sina barn, Lisa är torr, Pia är urblåst), men att diskutera hur Marcus framställs i ett tv-program är skitsnack? Att prata skit om någon är just att säga saker som inte har någon grund överhuvudtaget. Till exempel att säga att en människa man aldrig någonsin träffat i verkligheten är urblåst. Att prata om hur en person i ett tv-program framställs, oberoende om det är att Marcus framställs som en osympatiskt buffel eller att Stefan verkar glad och humoristisk, det kallas att diskutera. Vad jag kan se är det en person i tråden som ägnat sig åt regelrätt skitsnack.

Inte riktat mot någon alls i tråden, utan en ren reflektion från min sida. Pontus, Daniel och Stefan har alla tre följt de "vanliga" reglerna för BSF, det vill säga brev ---->välja ut tio kandidater ------>speeddejt----->välja ut sex stycken -----> gruppdejt------>välja ut fyra------>flytta in på gårdarna. Det har gjort att vi sen första avsnittet får en "normal" bild av inte bara de tre bönderna, utan även får en chans att "lära känna" (i brist på bättre ord, för vi lär ju inte känna dem egentligen) tjejerna som de har valt ut.

Marcus har helt stuckit ut från detta eftersom han valde bort alla sina kandidater som var med på slottet. Han är ju heller inte färdig än, utan kommer få in ytterligare en ny tjej till sin gård i morgondagens avsnitt. Jag vet ärligt talat inte vad en enda av Marcus tjejer heter, för de har varit så många och det har varit svårt att bilda sig en uppfattning om dem. På de andra gårdarna är det alltså fyra damer och en bonde som slåss om uppmärksamheten framför kameran. På Marcus gård har det varit väldigt mycket fokus på Marcus, av förklarliga skäl kanske. Det kan bidra till att man lägger märke till fler saker hos honom än hos de andra? Genom att "bryta" mot hur det alltid har gått till, och hur det går till hos de andra, riktas kanske även (onödigt?) mycket negativ uppmärksamhet mot just Marcus.

Jag hoppas verkligen vi får en möjlighet att se en mer nyanserad bild av Marcus nu när även han kommer ha färre tjejer kvar på sin gård.

Jag vet tillräckligt om Alexandra. Först klarar hon inte av relationen med pappan vilket sätterbarnen i klistret. Sedan ska hon dessutom flytta 30 mil.
Vad vet du? På riktigt!?
Du skriver väldigt definitivt här om Alexandra.

Jag är med i denna tråd för att jag spekulerar och diskuterar över det som visas i BSF, det jag ser på tv. Jag känner ingen i programmet och jag vet ingenting om någon som är med.
Men jag gillar programmet (annars skulle jag inte titta!) och när det verkligen blir riktig kärlek för helt vanliga människor som inte hade haft chans att mötas om det inte vore för detta program.

Vad vet du? På riktigt!?
Du skriver väldigt definitivt här om Alexandra.

Jag är med i denna tråd för att jag spekulerar och diskuterar över det som visas i BSF, det jag ser på tv. Jag känner ingen i programmet och jag vet ingenting om någon som är med.
Men jag gillar programmet (annars skulle jag inte titta!) och när det verkligen blir riktig kärlek för helt vanliga människor som inte hade haft chans att mötas om det inte vore för detta program.

Och om man tänker på det faktum att nätdejting som fenomen har ökat explosionsartat sen första säsongen av BSF, som väl var typ 2004 eller något sånt, så sticker det här inte ut så kraftigt längre som det kanske gjorde för tio år sen. Idag träffas väldigt många par genom nätet, och utan att bo på samma orter. Många av dessa i den ålder som Daniel och hans tjejer befinner sig i har barn. Förutom Pontus är alla deltagarna i årets upplaga av programmet i den ålder där det inte är ovanligt att träffa någon som redan har barn sen tidigare. Det är visserligen lite speciellt att träffa en bonde, eftersom han/hon inte har möjligheten att flytta på samma sätt som någon som har ett mer "vanligt" jobb, men det vet man väl förhoppningsvis om innan man söker?

BSF är dessutom en fruktansvärt "snäll" version av de här dejtingprogrammen sett ur barnens perspektiv. Nu har jag enbart sett Ensam mamma söker, så det kanske finns fler värre alternativ, men där visas barnen upp från ett tidigt skede, barnens hem visas upp och även de sökandes hem visas upp i något avsnitt, ifall nu dessa har barn. Jag har sett BSF sen starten, och som jag minns var det en bonde i en av de första säsongerna som hade med sina i princip vuxna barn under ett av de sista avsnitten (då när de bjuder hem vänner för att träffa de två sista kandidaterna), annars har inte barnen exponerats i tv alls.

Och det har ju helt uppenbart fungerat för många av de par som varit med under årens lopp. Bara i första avsnittet i år visades ju tre bönder upp som träffat sitt livs kärlek genom programmet.

Det är väl nåt ex eller nåt.

Varför får den här personen härja fritt? Jag fattar inte. Att skriva att @Kiwifrukt skulle ägna sig åt "dehumanisering" är som att säga att ekorrar organiserar sig för att ta över världen. Dvs skrattretande.

:bow:

Moderator kanske bör titta lite på tråden, trådens syfte är ju ändå att under trevliga former diskutera programmet och deltagarna?

:bow:

Moderator kanske bör titta lite på tråden, trådens syfte är ju ändå att under trevliga former diskutera programmet och deltagarna?
Moderatorn är helt trött på att vuxna människor inte kan föra en vettig diskussion om ett jävla TV-program utan att kasta skit på TV-deltagare och varandra.

Om jag nu raderar de senaste sidornas personangrepp - kan ni höja nivån då?

/LenaH, månskensmoderator på Senior

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Pontus Hugosson är en av åtta bönder i första vändan av TV4:s populära serie "Bonde söker fru" i år. ... Källa /...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: emli
·
Äldre Några här som såg säsongspremiären igår av Bonde söker fru? Vad tror ni om valet av tv-bönder? Någon som känner någon av bönderna eller...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
59 934
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV