Bomvidd på Bent-sadeln?

H

Heimir

Då intresset för barocksadlar var dåligt under utrustning prövar jag min fråga här..

Är det någon som vet hur många grader en Bent sadel (ecuyer) stl. 3 är? Har hört att stl. 2 skall vara runt 98 grader, men min häst är 107 grader över manken, så jag undrar om en 3a räcker? Vad tror ni?

Hur stor "felmarginal" kan man anse vara okej?

:confused:

Sv: Bomvidd på Bent-sadeln?

Åh, är det ingen som vet? Ingen som vill hjälpa mig..? Någon som har en Ecuyer kanske kan tänka sig att mäta bomvidden?
Om jag skall beställa en så pass dyr sadel så vill jag ju gärna veta att den passar...

Ring återförsäljaren och fråga, dom kan garanterat svara på dina frågor. Dessutom så har dom en sadel som dom skickar runt till de som vill testa innan de köper en, som man får låna mot en depositionsavgift.

Jag har kollat lite med den som är återförsäljare här i Sverige, men det finns faktiskt en större storlek till, som heter 3 F (enligt någon så var det efter Bents bredaste häst som heter Filur!).

Dock är det märkvärdigt vad svårt det har varit att få uppgift om bomvidder på dessa sadlar, det borde vara standard när man skall beställa en sådan dyr sadel. När jag ville prova en 3 F på min häst, fick jag svaret att jag isåfall måste fråga någon som redan har en sådan, eftersom dom inte har någon på lager. Hoppas att du har större tur än jag, har förstått (via andra) att inte ens den storl. räcker till min pålle.

I Globen hade Lusitano swe, en ny sadel som dom kommer att sälja. Tyvärr har dom inte med den på sin hemsida (www.lusitano.se) ännu, men du kan ju alltid kolla med dom. Deras sadel är mycket lik Bent-sadlarna, och ligger bra till i pris.

Pratade med tillverkaren på de tidiga Bent-sadlarna som var lite förvånad över att vi vill ha så breda sadlar i Sverige, vi är tydligen lite unika i det avseendet och tillverkarna hänger inte med riktigt på det.

Jag har mailat honom bilder på kallblodstravare och hans kommentar var lysande.. :D

Ah!! som att tillverka en sadel till en fet PRE!!

:angel:

Så nu när jag åker ner ska jag ta olika mått med mig för att visa att de måste börja ha bredare järn som tillval, minst en 4:a och gärna en 5:a också.

Om jag får lite respons från er som vill ha kanske priset inte behöver bli "Extra" dyrt.

Tillverkarna är inte omöjliga de behöver bara upplysas.. :p

Jag blir såååå lycklig, äntligen ett ljus i tunneln, tack för att du förmedlar info. till dom som verkligen kan göra något åt saken. :bow: :bow:

OM det går att få dessa, och i förlängningen kanske även andra t.ex. bomlösa av "barockmodell" (Star-Trekk) i stora bomvidder, är jag övertygad om att de har många tacksamma köpare här i norden!!

Senast ändrad av en moderator:

tyst skrev:

Är det 3an som är 98 grader? Jag fick höra att det var stl. 2 som var det, den som klassas som normalbom, och att 3an måste då vara bredare än så.

Det är väl samma som tillverkar ST?
/T

Ja, de tidigare Bent-sadlarna tillverkas av samma som gör ST.

loki skrev:
Jag blir såååå lycklig, äntligen ett ljus i tunneln, tack för att du förmedlar info. till dom som verkligen kan göra något åt saken. :bow: :bow:

OM det går att få dessa, och i förlängningen kanske även andra t.ex. bomlösa av "barockmodell" (Star-Trekk) i stora bomvidder, är jag övertygad om att de har många tacksamma köpare här i norden!!

:p

De är helt öppna för förslag och jag har berättat att vi måste ha bredare för att kunna använda dem på våra hästar.

Det kommer nya bomlösa varianter hela tiden och även fler barockmodeller som är bomlösa kommer det mera av de närmsta åren, så det är nu vi får vara med och hojta så att det blir som vi vill ha det.

Jag måste dock kunna visa på att det är så, jag är förvisso ganska övertygande och tjatig men de fattar liksom inte hur breda våra hästar är!

Jag kommer att börja ta hem sadlar efter sommaren eller nästa år, nu har jag inte mkt tid, dessutom är jag inte helt färdig sadelutprovare än men då kommer jag hålla "breda linjen".

Jag vet inte hur nästa barockinsp. bomlösa exakt kommer att se ut men de ska med lite lätt :angel: övertygelse (Skriva namnlista?) i alla fall ha strl. 4 som standard. *Fastslår*... :D ;)

Ardnas skrev:
Ring återförsäljaren och fråga, dom kan garanterat svara på dina frågor. Dessutom så har dom en sadel som dom skickar runt till de som vill testa innan de köper en, som man får låna mot en depositionsavgift.

Jag har mejlat och frågat, men dom visste antagligen inte för allt jag fick i svar var att jag kan få låna en sadel och prova, mot avgift. Jag har ridit i en sadel med bomvidd 3, och det kändes bra, men eftersom jag inte är så duktig på att se om den sitter rätt, så vill jag ändå ha ett värde, i grader, på hur vid bommen är. Men många återförsäljare förstår ju sig inte på det där med grader utan tycker att det skall räcka om man vet storleken.

Heimir skrev:
Men många återförsäljare förstår ju sig inte på det där med grader utan tycker att det skall räcka om man vet storleken.

Hm. låter konstigt, man bör väl veta vad man säljer?

Kundservice? :p

Tyvärr är detta min erfarenhet också. Vad skulle man göra om man ville välja mellan två modeller, betala dubbel frakt?? Dessutom tycker jag nog att det skulle vara tämligen enkelt, och mycket bättre service, om dom en gång för alla kunde mäta upp graderna på de olika modellerna, om det nu är fler som frågar efter just den uppgiften.

Det är kanske dags att sätta en ny standard för hur mycket uppgifter man behöver, för att kunna köpa en sadel. Borta är förhoppningsvis snart de dagar då man bara får veta om det är medium eller wide, VAD säger det, INGENTING!! Vilken övrig produkt skulle man betala så mycket pengar för, med så lite information?? Sadelns passform spelar så otroligt stor roll, det är egentligen intressant att det inte är fler som kräver mer info. speciellt om man överhuvud taget skall kunna köpa sadel via nätet.

Det borde inte vara så svårt att få ihop en namnlista, kanske det vore idé att lobba stenhårt för att dom skall förstå vilken möjlighet dom har att vara FÖRST, med bra sadlar i stora storlekar. Det gäller bara att visa hur många som faktiskt rider bl.a kallblod akademiskt, för att inte tala om alla andra bredryggade raser. Kan du inte visa dom nå´n passande hemsida (t.ex E.J.s) med vackra nordisar...

(Jaaa Antti jag vet, dom är ju inte avlade till dressyr, men det var å andra sidan varken du eller jag heller...)

När jag hade en Bent-sadel med bomvidd 3 använde jag den parallellt med en Wintec med vita koppjärnet. Skulle tippa att den är cirkus 105 grader (bossor inräknat).

Sen hade jag en 3F. Den mätte vi till 125 grader (bossor inräknat). Riktigt så breda hästar passar den dock inte i praktiken (det hänger ju på övriga kroppsformen också).

CL, om du ska hojta om hur sadlar för breda hästar ska tillverkas, så be för jösse namn tillverkarna att sluta med otyget att sätta sadelgjordsstroppen längst fram på sadeln. Det är svårt nog att hitta sadlar där våra kallblod kan få röra bogpartiet fritt ändå...

Från början var det så, men för ett par år sedan ändrade de tillverkningen av bommen och de blev smalare. Kompisen har en äldre bomvidd 2 och de jämförde med en nyare 3:a och de var nästan lika vida, skiljde bara några grader.

>> Svea, Bates/Wintec sadlarna är ju annorlunda konstruerade än BB (no shit, här poängterar vi det uppenbara :) ), även om man har det vita koppjärnet så uppfattar jag dem som väldigt trånga. Kompisen med sadeln ovan konstaterade att hon behövde ett vitt koppjärn när hon testade en Bates, vår tanke om det var att konstruktionen av sadeln i övrigt ger att även ett brett koppjärn ändå inte ger en särskilt bred/vid sadel. Vet inte om fler upplevt det? Att vissa sadlar bara blir vidare upptill men att vinkeln lite längre ned inte blir större (nån som förstår hur jag menar?)

Nu blir förvirringen ännu större (trodde inte det var möjligt!!), har dom alltså ändrat storleken på de olika kammarvidderna sedan Bent-sadlarna började tillverkas? Är den 3 F som du har isåfall en nyare, eller en äldre variant? :confused:

Jag har också haft en wintec med vitt järn, som jag mätte upp till 103 grader, men det blir, åtminstone i början, enbart en ökning av bomvidden i fram, när man sätter i det vidaste järnet. Sadeln blir böjd i längdriktningen. Man måste förmodligen rida en del i den innan resten av sadeln formar sig till den storleken. Tyvärr var sadeln ändå inte tillräckligt stor (det var i början av min sadelletarkarriär).

Varför välja en BBsadel? Skiljer de sig från andra iberiska sadlar, är det något särskilt som är bra?

Det är ganska mycket som skiljer sig mot de större "tjurfäktningssadlarna". Bommen till och börja med... Bents sadlar är uppbyggd kring en engelsk bom med ortspetsar, istället för bladsadelbom (som jag tror de flesta spanska och portugisiska sadlar är uppbyggda kring). Detta gör att man inte hamnar lika högt upp från hästen som man ofta gör i många iberiska sadlar. I Bents sadlar kommer man mycket nära hästen, och den tar inte bort lika mycket information mellan häst och ryttare som många andra sadlar gör, framförallt bladsadlar, - på gott och ont. Hörde nån gång någon som sa att bladsadlar är till för att skona hästens rygg under långa arbetsdagar, den engelska bommen är ett sportredskap som ska användas kort tid per dag (ca 30 min). Det som skiljer den från många engelska är att den placerar en bättre, enligt mina erfarenheter. Själv har jag ingen, men Eponan är mest intressant för mig då den är uppbyggd på en läderbom - alltså väldigt nära bomlös.
Ps. Det var ett tag sedan jag var som mest intresserad och tog reda på mest fakta, så i minnet kan något ha rört ihop sig, rätta mig gärna om något är fel... ;)

Liknande trådar

H
Utrustning Är det någon som vet hur många grader en Bent sadel (ecuyer) stl. 3 är? Har hört att stl. 2 skall vara runt 98 grader, men min häst är...
Svar
1
· Visningar
611
L
Utrustning Tänkte köpa mig en Bent-sadel (Ecuyer). Funderar lite på bomvidden. Har ridit i en 3a (vid) och undrar nu hur stor skillnaden är mellan...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: C_L
·
M
Utrustning Har hört och läst MÅNGA olika åsikter om denna sadel, men har bestämt mig för att det är en sån jag vill ha. Ska ta hem och prova till...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 210
Senast: MakePeace
·
P
Övr. Grenar Jag undrar var "grejen" är med detta kring barockridning och de högre skolorna - tycker folk att man skall hålla sig bort från det för...
2
Svar
25
· Visningar
3 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka