Bomrädd häst!

sara_18

Trådstartare
Jag funderar på en sak, har skaffat mej en bomrädd häst :)
Kan man träna upp de? Asså få dom att de inte är läskigt.
Behöver lite schysta tips, behöver inte ha en häst som hoppa höjd
hopp men bom träning är ju alltid bra för en häst.
Har ni några erfarenheter utav bomrädda hästar? har dom gått att "rädda"? ;)
Ja kan dock inte svara hur hästen reagerar på bommar men ägaren
har sagt att den är bomrädd.
Tacksam för svar.

Sv: Bomrädd häst!

Min förra häst var rädd för bommar, men inte för hinder! Så fort bommarna kom upp från backen så var de inte lika läskiga. Han blev bättre på markbommar ju mer jag hoppade med honom. En del hästar som är markskygga kan vara mer eller mindre rädda för bommar. Det går oftast bort med övning, mer eller mindre i alla fall, i hans fall kom det tillbaka om han inte hade sett bommar på ett tag.

Jag har aldrig varit med om att bomrädsla inte går att träna bort. Börja med att alltid ha bommar i paddocken när du rider. Om hästen är skiträdd kanske det inte går att komma i närheten, då går det ju inte att rida över, men ge det ett par dar så kommer du kunna rida över. Och om du fortsätter att rida över bommar vaaaarje pass så lär hästen snart fatta att det inte är något att vara rädd om.

Annars om hagen tillåter det så kan du ju lägga ut ett par bommar där så får han bekanta sig med dom i egen takt.

om det är bommar på marken den reagerar för så börja med att lägga ut en bom och led hästen över. när hästen är trygg med det så lägg ut fler bommar och led över (gör ingen stor sak av det ) när hästen inte längre reagerar nämnvärt så skritta uppsuttet över först en bom och sedan flera.

eller är den bomrädd på så sätt att den hoppar jättehögt över och huvudet "blir kvar" mellan frambenen (tittar på bommen) så den skjuter rygg ?

Vad ja fattat det som så blir hon rädd bara av att den ligger på backen å bara inte vill gå nära den, ev att hon kan kasta sej, men inte tror ja att hon lägger huvudet mellan frambenen å skjuter rygg.
Men när ja provred så låg det en bom i paddocken å då red ja förbi den och då tyckte ja inte hon brydde sej. De kanske bara är en fjönsgrej å ingen har orkat gjort nå åt de.

ha ha, såg att jag skrivit lite kostigt :o menar givetvis hoppar högt över bommen och skjuter rygg över ett upphöjd litet hinder, ingen markbom.

många hästar kan göra så när dom hoppas in ;) du får väl pröva och se :D i vilket fall så går det över om man hoppar in den och vänjer den utan att pressa den, helt enkelt höjer hästens självförtroende.

kan ju vara bra att lös hoppa första gången ;)

Lättast är väl att börja från marken, led den i cirklar nära en bom så den hinner snegla om den är rädd, men utan att du visar att du ens sett bommen eller bryr dig det minsta, sen är det bara att leda över. Klarar den en bom i taget kan du öka på med flera och leda över. När det funknar kan man sitta upp och gå över. Kan va bra att alltid ha en eller flera bommar framme sedan en tid framåt så de blir en självklar del av passet. :)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 142
Senast: Ponsa
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Myzan87
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross