Yhlva

Trådstartare
I måndags tänkte jag köra lite cavaletti och ev ett lågt hinder.

Jag har aldrig gjort det med honom, men hans ägare har sagt att hon har gjort det.

I stallet finns färg glada plastbommar.
Så jag tog ut två "sockerbitar" och mellan de la jag två bommar på marken.

Skulle skritta över dem...
Nej nej det gick bara inte.

Det gick inte änns att jag hoppade av och skulle leda honom.
En annan tjej som red fick gå över, då vågade han sig över dem.
Sen gick det bra några gg men sen råkade han nudda bommarna med en hov, då kastade han sig bakåt ock stack i väg i galopp.

Sen ville han inte över dem igen...
Fick över honom tillslut.

Brukar just plastbommar vara problem?
Brukar hästar reagera mindre på ofärgade träbommar?

Sv: Bommar

Haha lite roligt med den rektionen (är lite trött nu med). Men ändå inte.. Alltså jag har inte råkat på det problemet med just plast bommar men det är väl att träna och träna.. ta tex bara en på var långsida och rid över de där och gör ingen big deal av det utan rid som om "inget har hänt".

han går nog över till slut, lycka till:bump:

Iförsig så var det ganska väntat,men jag hade hoppats på att han inte skulle göra det.

Han är nämligen rädd för linor/snören/rep/grenar.
En gång när vi var ute och red så hade de fällt träd och kapat grenarna. Det var ganska smala träd. De låg lite på ena sidan av vägen.
Han blev livrädd och kastade sig åt sidan.

Men jag har löshoppat honom med träbommar och det gick ju bra.

Om du kan så testa att löshoppa med plast bommarna då?! Men annars så är det nog bara att träna och träna.. Tillslut måste han ju gå över!! Om inte så får du väl säga åt honom att sluta larva sej!!:D För de äter ju faktiskt inte upp hästar;)

Kom på en till grej! Du kan ju testa att vara "avsutten" och jobba i padocken med att leda över och sen att du lyfter bommarna så de låter tills han inte "bryr sej" längre:idea: Det kan kanske funka, men ni kan ju vara två första gången kanske ifall han tänker dra iväg:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 243
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 482
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 490
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 673
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII