bommar likadant som hinder?

U

Uddatyp

jag är väldigt hopprädd..mest de att ja är jätterädd för att komma fel på hindret..även om de bara är 50cm.
men kommer vi rätt så är ja inte så rädd..då går de jättebra.
jag ser avstånden och vet att ja borde göra nåt..men vet aldrig om ja ska korta eller länge och sånt..
ja vet när vi kommer rätt och då är de underbart att hoppa.

min häst är bra på att hoppa..är bra på avstånden och sköter de mesta själv..räddar många situationer

däremot så gör pållen de jag vill..vill ja lägga in ett extra steg så gör han de trots att vi kommer tokfel då..
han sticker aldrig på nåt sätt mot hindrerna och stannar aldrig, hoppar allt..perfekt häst för mig alltså.
är de risk att jag förstör honom när ja lägger han fel på hindrerna och sånt..?

eftersom jag är såhär feg, så håller jag mig till bommar mest, brukar nästan varje dressyrpass lägga ut lite bommar här o där för att öva in avstånden lite, jag är tillome rädd för att komma fel på bommarna.

tänkte nu att ja kanske skulle våga avansera lite och bygga upp ett litet hinder varje gång..´
undrar bara om de är samma sak att hoppa ett 50 hinder som de är att "hoppa" över en bom?
om man kommer fel är de då bättre att länga eller korta hästen?
länger jag så går de för fort efteråt och känns mer okontrollerat och kortar jag så känns de ännu mera fel..

äsch..blev långt..o lite rörigt....hoppas någon orkar läsa.

Sv: bommar likadant som hinder?

sen en till fråga...

hur ska formen vara på hästen när man hoppar små hinder upp till 50cm?
lite mer öppen eller kan man rida lite rundare form?

ja har ju hitils gjort så att ja har han i en mer öppen form..som om vi skulle hoppa jätte höga hinder och ja vill liksom få upp huvet på han så ja vet garanterat att han har sett hindret..och ja vet att deä r ja som spänner mej och gör så han spänner sej och allt e mitt fel...men samtidigt vågar ja inte rida honom i en rundare mer samlad form..för tänk om han inte ser hindret?

ja som är lite rädd att pållen ska missa hindret o snubbla..
på bommarna rider ja ju så att ja galopperar i den mer samlade galoppen och bara rullar på liksom..

Senast ändrad av en moderator:

hmm ja det är bara att träna, på, ett bra sätt är att rida på volt och räkna hur många galoppsprång du får in på en hel volt, sedan ändra lite på tempot och steglängden så vet du lite mer om hur stor galopp din häst har..
jag har ridit lektioner i 16 år och har precis börjat lära mig att se avstånd.. så det är verkligen skitsvårt..

och när det gäller avstånd som man är osäker på så är det bättre att hoppa av större än att hoppa av nära, man förlorar balans, fart och smidighet om hästen tar ett extra kort steg när du hoppar lite högre.. träna på att ställa upp koner 7-8 m bakom hindret och gör halt där, eller se till att ha saktat av till skritt iallafall..

sålänge hästen är varlmusklad kan du lätt ha en rundare form, det blir mer gymnastikhoppning då..

jag tycker du ska träna cavaletti :) . Det är bra att lära sig på. ett bra tips är att lägga ut 3 trav bommar och efter det två X i en studs, sen mäter du ett gallop språng och sedan ett hinder till (det kan vara vad som helst).

| | | X X-X
eller så kan du bara ha ett X.

| | | X-X

du rider in i trav och up i gallop. denna övning är bra för att det finns ingen risk att du kan komma fel. Sen kan du länga och korta avståndet mellan mellan hindren som du vill :).

lycka till!

Vad säger din tränare?
Är det inte en unghäst så kan jag aldrig tänka mig att du förstör något.

Ett tips.........när du går bana på tävling hör med banbyggaren hur många galoppsprång det är på olika linjer.Banbyggare är ett hjälpsamt folk :D . När du vet det så är det enkelt att räkna.(Sen måste du lära dig ungefär hur tabellavstånden stämmer för din häst,om det blir lite långt eller kort) På träning kan det vara en fördel att inte fokusera på hindret utan se vägen bakom det och låta din häst sköta taxeringen. Lycka till och ta god hjälp av din tränare både till vardag och speciellt vid baninspektion!

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat