Bomlöst på dressyrtävling??

Sandan

Trådstartare
Min fråga är enkel och framgår ganska tydligt av överskriften. alltså, får man rida i bomlös sadel på dressyrtävling? alltså en "vanlig" bomlös som är från typ hööks eller nåt. antar att man inte får det men måste iaf fråga:p. om inte: får man ha sån där bomlös som är specialanpassad för dressyr?

Sv: Bomlöst på dressyrtävling??

Tror inte man får ha nån typ av bomlös sadel utan dispens.
Står att man ska ha sadel av engelsk typ eller nåt likande i tr har jag för mej och då innefattar nog det att den ska ha bom.

Du får ha bomlös sadel om den är av engelsk typ. Vilket helt enkelt betyder att den måste se ut som en "vanlig" Engelsk sadel.
Ganska lätt att räkna ut att t ex en av soffmodellerna (Barefoot, Hööks variant, Torsions standarvarianter m.fl kopior) inte är godkända.
Däremot finns det ett antal som är av engelskt utseende som t ex Heather Moffet´s sadlar (som iofs inte klassas som bomlösa längre), Startrekks senaste dressyrmodell, Masterback´s sadlar (gissar på att alltför skrikig färg inte är poppis dock... :p ) med flera, är godkända för tävling.

Det är bara i westernridning såvitt jag vet som det är krav på bom för att få tävla. Sen kan jag förstå att det finns vissa stilkrav inom den trots allt konservativa grenen dressyr (där väldigt mycket petiga saker regleras av TR menar jag).

Precis, huvudsaken är att sadeln "ser ut" som en vanlig engelsk bomsadel.

Trekker Master och Startrekk mfl som Totola nämnt är det nog ingen som reagerar över.

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 877
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 292
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?