bomlös westernsadel

B

Balans

läste nu e senaste hästfynd i artikeln om bomlösa sadlar och tyckte det lät bra, det fanns ju även westernsadlar i det.
tänkte bara höra om det är någon som rider i det? för och nackdelar med det?
har en unghäst som jag ska rida än nästa år och funderar då på om man ska prova en bomlös istället för en vanlig westernsadel, om de nu är så mycket bättre dvs..

Sv: bomlös westernsadel

Min kompis har köpt en, vet inte vilket märke.
Det enda negativa som hon sagt är att den ju inte är lika stabil som
en äkta!

jag har en vanlig barefoot utan horn . har inte provat western modellen men skulle gärna vilja! några fördelar är att man känner hästen "genom" sadeln mycket mer och för unghästen är den genialisk eftersom den anpassar sig efter hästen när den musklar sig. den kan med fördel användas till flera olika hästar. man får oxå bättre balans och hästen blir känsligare för hjälperna, dom kan röra sig obehindrat utan en bom som "ramar in" rörelserna, tycker även att min pålle fått bättre steg..

nackdelen är att man i början kan tycka att den känns just ostadig pga att man är van vid en stummare sits och mera stöd (min modell iaf.) men när man vant sig så är det bomsadlarna som känns konstiga...

sök på bomfri på buke så får du länken till barefoot försäljare, så kan du låna hem ett ex av western modellen.. glöm inte att informera oss andra nyfikna!!

tycker det låter som om ni är nöjda med era i alla fall.. tänkte att det kanske inte vore så dumt med en då man har en unghäst o erfarenheten av att byta sadlar och krångla är så jobbigt under tillväxttiden..
någon som har mer erfarenheter av bomlösa westernsadlar?

sen kan man ju undra om man ska köpa en torsion eller eller en barefoot och alla padar sen *mycket på en gång* :smirk:

får man tävla western bomlöst?
svenska ridsportsförbundets klimakterietanter fördömmer ju det, men som trail borde väl det funka på? det kanske är bra att ha en bom om man ska fånga en kalv?

jo.. de e klart att det alltid är extra tillbehör(som vanligt*suck). men det går inte att ha en valig westernpad under då?

filosoferade också på det där med tävla och bomlöst, man tycker ju att det inte borde vara "förbjudet" i de klasser som inte behöver en rejäl stabil sadel för tex. lasson eller snabba svängar.
borde ju funka i trail, pleasure, horsemanship och sånna klasser tycker man ju. inte sett något i regelboken om att det inte får vara bomlöst, bara att man måste ha westernsadel (dvs. sadel med horn) i c-tävling och uppåt. och detta är ju en westernsadel med, bara att den inte har någon bom...

jag tror man ska ha en pad med en kanal för ryggraden (?) månne jag vara ute och surfa? tror det är så, specialpad med pris studiebidrag eller nått. ring och fråga återförsäljaren och sedan säga till oss andra bukefalister? ;)

Beror på vad som menas med en "vanlig" westernpadd. Det finns ju westernpaddar med iläggsfickor som har en kanal för ryggraden. Dessa borde rimligtvis funka till bomlöst. Kan återkomma i den saken då min sådana padd kommit och jag provat.

Annars så säljs ju Barefoots westernmodell (som fanns med i Hästfynd) med tillhörande padd. Då är det ju inbakat i sadelpriset som för övrigt enligt mig inte var så högt.

Ang padd generellt så gäller att om man har en välmusklad häst vars ryggrad är "inbäddad" i muskler så behövs ingen padd eftersom det då ändå inte blir något tryck på ryggraden. Men jag föredrar padd ändå, då alltså en sådan som skapar en kanal för ryggraden.

åhh! star trekk sadeln , westernsadeln blev jag kär i *ler* den var den snyggaste av de bomlösa westernsadlarna jag har sett.
tack för länken, den verkar vara kanon den sadeln, kanon med sadelutprovande med!
hopp.. dags att sälja sin premier nu då o införskaffa ett bomlöst alternativ till min lilla unghäst=)

någon som vet om man får tävla i den då?

Ah, visste inte att Star Trekk oxå har en westernmodell. Länge sen jag kollade den sidan. Den såg ju helt klart bra ut.

jag skickade ett mail till WRAS styrelse för att höra med dem om man fick tävla i en bomlös sadel i c-tävling och uppåt. men jag fick bara ett litet snäsigt svar att han inte hade hört talas om en bomlös westernsadel och att det var nog ingenting och ha, att man inte skulle gå på mode och man skulle hålla sig till det genuina! JA HOPP säger jag bara..
så jag vet inte vart man ska ävnda sig nu för att få reda på om man får tävla i det eller inte.. får väl vara så fräck o fråga domaren vid nästa större tävling eller nått för att få reda på det.. :confused:

I USA finns det de som tävlar barrelrace och polebending med bomlösa westernsadlar, hästen kan svänga bättre med hela kroppen då.

Den bomlösa westernsadeln är faktiskt "påhittad" av en barrelrace ryttare.

I lassogrenar skulle en bomlös sadel aldrig fungera då man behöver en förstärkt bom för att hålla sadeln på hästen överhuvudtaget, en bomlös sadel skulle slitas av som en trasa. Har även lite svårt att tänka mig att en bomlös sadel hänger med i de oväntade svängarna i cutting...

Det står ingenting i den svenska regelboken om att sadeln ska ha bom så det är nog bara att tävla på (om man inte tävlar i lassogrenar förstås).

ja det är så jag oxå tycker! de borde ju inte vara sämre direkt de bomlösa!
hehe..håller med dig om cutting eller framför allt roping*ler*hehe..vore snyggt o ha en bomlös där :rofl:

nä.. men en annan är ju inte intresserad (än!) ialla fall och tävla i dem grenarna. iallafall inte de första åren på min lilla unghäst, svårt o få tag på tränare med till de grenarna på lite lagom avstånd, de e ju inte så mångräknade.
för min del blir det de klassiska pleasure, horsemanship, trail, westernriding jaa.. inga riktigt så fartfyllda grenar :D

Finns det nån som har westernvariant av bomlöst? Berätta! Jag är åxå på g att skaffa en, men det är fint att höra så många omdömen som möjligt först....

Kanske funkar fint till pleasure och trail men jag skulle inte vilja rida ett reiningprogram med en bomlös. Snabba volter och spin behöver ju en sadel som sitter riktigt still, det är mycket obehagligt när de glider.

Stall vrå säljer även Sports saddle. Man kan få många olika modeller, de tas hem till sverige på förfrågan. Helt klart de snyggaste bomlösa westernsadlarna!

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 817
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
948
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 043
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar