Bomlös sadel

Sv: Bomlös sadel

Noteca skrev:
Ok, tveklöst låter ju SS som den sadeln som passar min häst bäst när jag hör din beskrivning på dina hästar och sadlar. Vet du nånstans man kan låna och prova en sådan eller nått annat märke? Jag ska även kolla med hästsportsbutikerna här ikring om de kan ta hem nått bomlöst. Tack för din hjälp! :bow: :love:

Torsion är en bra bomlös sadel.
En kompis till mej köpte sig en sådan då hon köpte sin islandshäst (unghäst)
Den är helt underbar, det känns so om du sitter i en soffa. :d
Och den är jätte skön att rida i oxå. Man måste ha en bra balans för att sitta rätt i den men den är helt underbar.
Använder den till min häst oxå då jag rider ut eller klättrar.
alla muskler i hela Beautys kropp rör på sig då och hon får ett jätte steg så man undrar om det är samma häst?! :banana:

Torsion är en skit bra sadel tycker jag.

En Torsion sadel.
Den är jätte skön och det är många islandshästmänniskor som har den i min hästtrakt och alla är jätte nöjda. :)
Dom finns i sån himla många modeller.
Min favo är lighten

:banana:

En Torsion skulle jag köpt om jag var du.
Min kompis har en till sin unga isis och han har byggt muskler så det står härliga till:

Jag har en _Barefoot till bägge mina isisar :D Funkar suveränt :D

Men har Torsion en modell för jättekorta ryggar? Jag har en kompis som har en Torsion och hon fick problem när hon köpte en ny häst med jättekort rygg.

/Camilla

Torsion och barefoot knights mfl är för långa fast de är bomlösa.. sådär 15-20 cm om jag uppskattat rätt... de hamnar tyvärr låångt bak å då stör de honom även om de inte trycker... men jag hålletr med er alla om att det är supersköna sadlar! har ridit i dem på "stora" hästar:) ...
har fått napp på en equicomfort som jag ser fram emot att testa!!

tack för alla tips hörni! återkommer med rapport om equin när jag ridit i den!! :banana:

harryhook skrev:
Är det någon som har el provat en torsion? är intresserad av en sådan till min Arab, hon är den kraftigare typen. Är dom bra? har hört både bra och negativa saker om dem, vad säger ni?
mvh Sandra

jag lånar stallets islandshästs torsion sadel och älskar den.
Skulle köpt en själv men får låna den när jag vill. :love:
Min polle får ett helt annat steg när jag rider i den.
:D
Det är som att sitta i soffan där hemma när man rider i den.
JAg tycker att du ska köpa en för hästen bygger ryggmuskler som bara den när man har den. :D :D
:love:

Nattuggla skrev:

Har provat och jag säger såhär...platt som en pannkaka blev den på hästen, ingen ryggradsfrihet eller mankfrihet där inte.
Och då så vägde ryttaren i sadeln endast 45 kg.

Prova gärna...men det är ingen jag rekommenderar..... :mad:

Chivita skrev:
Har provat och jag säger såhär...platt som en pannkaka blev den på hästen, ingen ryggradsfrihet eller mankfrihet där inte. Och då så vägde ryttaren i sadeln endast 45 kg.
Vad använde du för pad då? :confused:

/JES

Equicomfort har "bossor" så där ska man igentligen inte behöva en pad om nu sadeln fungerar som den ska. Har själv aldrig sett en IRL.
// Linda

jag blev rekommenderad att " rida in " den med en pad, typ grandeurpad el liknande, men funkar det bra så fortsätter jag nog rida med pad under iaf längre å tuffare rundor...

den kommer om en vecka så nu väntar jag spänt! hoppas att det funkar bra, e så trött på att rida barbacka och inte kunna träna ordentligt!

Kika in under utrustning där pågår just nu diskution om billigare bomlösa sadlar.
Knights och Randols...
Billigast är Randols hos Zolitzas http://hem.bredband.net/denemt/
Pris 3500 inklusive frakt.
hälsn Turbos

Stopek skrev:
Måste bara kommentera om mobiltelefon. Att stoppa den i sadeln hjälper väl knappast när man ligger på marken med brutet ben och hästen står en bit bort och funderar över vad som just hände.
Hälsning Maja

eller är påväg hem i full sken:smirk:

Nattuggla skrev:
Torsion och barefoot knights mfl är för långa fast de är bomlösa.. sådär 15-20 cm om jag uppskattat rätt... de hamnar tyvärr låångt bak å då stör de honom även om de inte trycker... men jag hålletr med er alla om att det är supersköna sadlar! har ridit i dem på "stora" hästar:) ...

tack för alla tips hörni! återkommer med rapport om equin när jag ridit i den!! :banana:

hur långa är dom då?

hur lång är den kortaste bommlösa som finns och vad är det för märke?

Vi kan väl lägga in lite sadlar och dess längder här så får vi se vem som är kortast. Jag börjar med Star Trekk-sadlarna som är kortast:

* Espaniola - anläggningsyta 45 cm
* Comfort Shorty (tror att den bara heter Comfort nu) - 47 cm
* Gaiter - 47 cm.

så om en sadel(bomlös) är 46 i anlägningsyta är det ganska hyffsat kort va? hur mkt mer brukar de vara totalt?

min häst har när jag mätte han ett sadelläge på ca 36 cm = finns knappt o få tag på eller? tror du då det blir för långt med en bommlös med 46 i anläggningsyta....det borde ju bli annat när den e bommlös och inte kan trycka enbart fram och bak en bommlös trycker väl mer där man sitter?

equicomforten är ca 46 cm lång (kortkort)
freeform shortback ca 55 cm
karlslund karl ca 50 cm

torsion, barefoot å de sadlarna är väl 55-65 cm (tror jag iaf stämmer, har inte mätt)

Min häst har ungefär samma längd i sadelläget som din, dvs ca 37 cm och jag har nu en Comfort på honom och det fungerar jättebra. Sadeln ligger på hela vägen men trycket lättar i fram och bakkant så även om den är något för lång så ligger det inget hårt tryck längst fram och längst bak.

Jag tror att det nästan är omöjligt att hitta en så kort bomlös sadel som ca 35 cm. Bomsadlar kanske finns men det var inte det som gällde här.

okej vad tror du om att tillverka en själv? bommlös alltså....läs gärna min tråd om att tillverka en själv....

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 020
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
693
Senast: Rosett
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar