Bomlös sadel

Sv: Bomlös sadel

Ja, jag har bara provridit en SS en kort stund och tyckte att jag kunde känna av dem. Som du säger så sitter ju även fästena så på en engelsk sadel, men då på undersidan av bommen. Fast jag tycker inte heller om stigläderfästena på engelska sadlar alla gånger, speciellt inte om man har stiglädrets knäppe längst upp med. Jag har alltid knäppet nere vid stigbyglarna, det är mycket bekvämare.
Fast som sagt jag har aldrig ridit mycket i en SS. Men när jag provade en och tog en närmre titt (då fanns inte många andra att köpa) bestämde jag mig för att tillverka en egen bomlös sadel, en som är bättre än SS. Den rider jag fortfarande i och den liknar mer de andra typerna av bomlösa sadlar.
Hälsning Maja

Stopek skrev:
Vad det gäller SS så skulle jag inte köpa en sådan idag. Inte när det finns så många andra bomlösa sadlar. Den är dyr och stigläderfästena sitter väldigt långt ner. Det låser fast benen långt ner på ett märkligt vis. Fästena sitter också fast under en liten läderflapp bara och borde skava ordentligt på benen. Numera finns det ju sadlar som skyddar både hästens sidor och ryttarens ben mycket bättre.
Hälsning Maja

Jag har heller ALDRIG upplevt att ngt på min SS skaver. Däremot så var det knöligt att få det bekvämt med stigläderna på torsionsadlen, & tycker att stigläder på vanliga engelska sadlar kan skava/ nypa ibland.

Sports Saddle

Jag har haft en SS i ett antal år och den har fungerat mycket bra för oss båda. Tycker att Wintec dressyr är toppenskön att rida långt i, men jag får den inte att ligga lika bra som den bomlösa, det blir små torra fläckar på ryggen ungefär där stiglädrena fäste i.

Fördelen med låga stigläderinfästningar på en bomlös, är att det inte blir samma belastning på just det området över hästens rygg. På SS är det som en V-formad gjord invändigt som gör att tyngden som man lägger i stigbygeln fördelas på ett bra sätt. (Torsion har visst en med samma princip) SS´en är stabil i sin konstruktion, ingen smäcksadel. Ful som stryk, men alldeles uppenbarligen bra. Jag har bytt ut orginallädrena som är hemska, breda i nylon, mot vanliga i läder som jag kortat av och tagit bort allt onödigt läder på. Med orginalen kan jag tänka mig att det blir bylsigt under benen.

MEN jag har gjort som en trekantig padd som jag lagt på sadeln för att få en bättre vinkel på höften=bekvämare för mig samt en teddyvojlock allra överst, SÅ mysigt!! Visst ser det ut som om jag sitter på en vit kamel, men det må vara hänt. Rider bara ut i den, dressyr och hoppning i bomsadlar.

Vad tycker ni om Barefoot sadeln? Jag tycker att den varkar hyfsad efter att jag snokat runt på stall vrå's sida. Nån?

Havreflinga, Har du alltid stigbygeln åt det hållet? :confused:
Tycker det verkar som stiglädret blir vridet åt fel håll när du stoppar i foten.

Jag har en Barefoot också, men väljer alltid Fitformen om den inte redan är tagen (2 bomlösa sadlar till 3 hästar, alltid fullt krig ;) ). Stall Vrå sålde ju Fitformen förrut.
Barefooten är dock mycket lik fitformen på de flesta sätt och vis, men halare i sätet. Det är därför jag hellre tar fitformen, man vill ju inte halka av ;).

Jag är trög!

CK skrev:
Havreflinga, Har du alltid stigbygeln åt det hållet? :confused:

:D Jag, mitt pucko, hade stigbyglarna så i flera år, och beklagade mig över att jag fick ont på smalbenen, innan jag fattade att jag borde vända på dem... :smirk:

Vanliga stigbyglar har jag dock alltid haft åt rätt håll. Fattar inte hur jag kunde göra en sån tankevurpa vad gäller distans-stigbyglarna... Helt otroligt! :p

Så det kan bli.... :cool:
Jag trodde först att det var jag som missat nåt nytt knep.

Ok, så FitForm och Barefoot är inte så stor skillnad da med andra ord. Jag har ju tittat på stall vrå's hemsida och jag fastnade för barefooten, den såg skön ut. Är det ett bra val, tycker DU? Jätte tack för dina svar!

Tja, jag kan ju bara svara för mig själv, och visst, jag tycker att det är en bra bomlös sadel.
Man får bra lodrät sits i den, den har två olika storlekar på pommeln, så man kan anpassa den efter hurdan rygg din häst har, den är helt okej att titta på (mao, den är inte ful), den är lätt (viktmässigt alltså) och än så länge har jag inte märkt att den ger häst eller ryttare några skador eller men ;). Den ligger ju väldigt bra i pris. Jag vet ju inte, men jag tror inte det är så värst svårt att sälja den vidare om du nu köper den och inte blir helt nöjd.

Jag har en Barefoot, som jag trivs med och inte skulle byta ut, någonsin! Som tidigare sagts, så é lite hal på sätet :rofl: men skönare sadel får man leta efter.
Jag har den till alla mina hästar (en arab, en trarab, en travare å en nordis), å den ligger lika bra på alla, även fast de é väldigt olika i typ å några lite rundare om magen än andra... ;)
Kan varmt rekommendera den!

Ok, tack så mycket! Jag satsar nog på barefooten då! Jag ska bara sälja min westernsadel först!

Åh! Vad bra att du rekommenderar den! Känns alltid lite bättre när flera rekommenderar en viss sadel tycker jag! Jag tror jag ska köpa en sån om jag får min westernsadel såld! Tack för din åsikt!

Jag har en Torsion trekking och tycker att den är bra. Hästen verkar trivas, har haft den i 1,5 år. Men man måste ha den där speciella padden till den, annars får hästen felbelastning på ryggraden. Använder den på både nordisen och araben, måste bara bytta sadelgjord, då nordisen är bra mycket större runt bröstkorgen. :) Tyckte bara att framvalvet tryckte för hårt på manken på hästarna, så jag tog ut det och så fick jag en "ficka" med dragkedja för mobiltelefon, hästgodis och hundkoppel. :idea: Har någon provat Freeform westernsadel?

Måste bara kommentera om mobiltelefon. Att stoppa den i sadeln hjälper väl knappast när man ligger på marken med brutet ben och hästen står en bit bort och funderar över vad som just hände.
Hälsning Maja

Är böjd att hålla med Maja. För mobilen och dylikt har jag en ficka i ridbyxorna privat eller magväska på tävling, funkar bra.

Har hänt mig faktiskt hemma att jag trillade av hästen, visserligen bara nån km hemifrån, men ändå. Hästskrället skuttade glatt vidare hemåt och jag ringde till sambon som haffade den. Hade mobilen då varit på sadeln hade den inte gjort mycket nytta....

ok, de låter bra! vissa har sagt att stiglädren skaver, vad tycker du om det?
min arab har väldigt kort rygg och är rädd att den kommer ligga för långt bak, har din arab också kort rygg?

mvh Sandra

Det är nog bara med Sportssaddel som man skaver hästen med stiglädern, de andra modellerna är ju mer som vanliga engelska sadlar och skaver inte.
Hälsning Maja

Är det någon som rider och tävlar i en Stocksaddle? Hur trivs ni med den? Var har ni köpt den? Passar den hästen bra?

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 020
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
695
Senast: Rosett
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar