Sv: Bomlös sadel
Jag har provat tre olika sorters bomlösa sadlar. Den första var en Sportsaddle, som jag fick låna innan jag köpte en egen. ( Tack Mahlmt.) Helt klart underbar, & fortfarande den av de bomlösa sadlarna som vi trivs absolut bäst med, om man ser till både mig & hästarna.
Sen fick jag chansen att köpa en "billig" Torsion Trekking. Där fick hästen ryggproblem efter en tids användande. Jag kunde INTE förstå vad det berodde på, för det " ska" inte gå att få ont i ryggen med bomlösa sadlar...
Jag körde uteslutningsmetoden, & till slut försvann det ryggonda, när jag slutade rida med torsionsadlen & tog vår älskade Sportsaddle igen. Kan säga att Torsionsadlen såldes så fort det bara gick. Jag trivdes inte heller i den riktigt, kändes väldigt ostabilt, både jag i sadlen & sadlen på hästen.
Nu äger jag en Freeform, en underbart härlig bomlös sadel det oxå, framförallt omman söker ngt som går lite åt det engelska hållet. Sportsaddlen är ju lite mer westernlik. På den runda av mina två ridna pållisar så glider den runt en del, Sportsaddlen ligger helt stilla.
På den lite klenare hästen ( som fick ryggproblem av Torsion), så ligger den bra, glider lite bakåt, men det gör nästan alla sadlar på henne, så det hänger jag inte upp mig på. ( Använder gosig teddyförbygel). Hon har inte verkat få ont i ryggen av den ( ??) heller, men hon är endast lugnt promenadriden med den då hon är dräktig.
Så summan av det hela, så tycke jag Sportsadden ÄR den bästa, ( & dyraste såklart..
)
Även Freeformen är OK, men lite mer beroende på vad det är för häst har jag ivf upplevt.
Torsion var ingen höjdare för varken mig eller hästen, men har ju hört flera där den varit " räddningen".