Bomlös sadel

Noteca

Trådstartare
Har någon nått tips på olika bomlösa sadlar? Jag börjar ge upp hoppet att hita en sadel som passar på min arabkorsning. Jag vill nu veta alla märken och prisklasser på alla bomlösa sadlar! Spelar ingen roll om det är distanssadel eller någon annan inriktning!

Har någon en bomlös till salu så meddela mig mer än gärna!

Sv: Bomlös sadel

Hallå... Jag vet ju att flrea av er rider med bomlöst. Kan ni inte dela med er av era erfarenheter kring de olika märkena samt prisklasser?? :confused: :cry:

Jag har provat tre olika sorters bomlösa sadlar. Den första var en Sportsaddle, som jag fick låna innan jag köpte en egen. ( Tack Mahlmt.) Helt klart underbar, & fortfarande den av de bomlösa sadlarna som vi trivs absolut bäst med, om man ser till både mig & hästarna.
Sen fick jag chansen att köpa en "billig" Torsion Trekking. Där fick hästen ryggproblem efter en tids användande. Jag kunde INTE förstå vad det berodde på, för det " ska" inte gå att få ont i ryggen med bomlösa sadlar... :crazy:
Jag körde uteslutningsmetoden, & till slut försvann det ryggonda, när jag slutade rida med torsionsadlen & tog vår älskade Sportsaddle igen. Kan säga att Torsionsadlen såldes så fort det bara gick. Jag trivdes inte heller i den riktigt, kändes väldigt ostabilt, både jag i sadlen & sadlen på hästen.
Nu äger jag en Freeform, en underbart härlig bomlös sadel det oxå, framförallt omman söker ngt som går lite åt det engelska hållet. Sportsaddlen är ju lite mer westernlik. På den runda av mina två ridna pållisar så glider den runt en del, Sportsaddlen ligger helt stilla.
På den lite klenare hästen ( som fick ryggproblem av Torsion), så ligger den bra, glider lite bakåt, men det gör nästan alla sadlar på henne, så det hänger jag inte upp mig på. ( Använder gosig teddyförbygel). Hon har inte verkat få ont i ryggen av den ( ??) heller, men hon är endast lugnt promenadriden med den då hon är dräktig.
Så summan av det hela, så tycke jag Sportsadden ÄR den bästa, ( & dyraste såklart.. :crazy: )
Även Freeformen är OK, men lite mer beroende på vad det är för häst har jag ivf upplevt.
Torsion var ingen höjdare för varken mig eller hästen, men har ju hört flera där den varit " räddningen".

Vassego Arabis!

Jag är totalt "oobjektiv" när det gäller bomlösa sadlar. Köpte min SportsSaddle 1999 och har inte provat någon annan modell. När jag köpte min SS så fanns inte alla dessa bomlösa att välja o vraka mellan som det finns nu.
Har tittat på div märken för att se om det finns något annat. Inte hittat något där jag gillar konstruktionen. Är skeptisk till att man sitter på samma plats som stigläderplattan och sadelgjorden. Vill ha mer fördelning av trycket från mig, stigläder och sadelgjord.

Många tycker att SS är för lång för hästen och för bred att sitta i för ens egna höfter. Jag har ingen stor arab (han är ca 144 cm) och det funkar. Jag sitter nog mer på gumpen och inte i dressyrsits men visst man märker att innerlåren sträcks ut rejält i en så pass rund sadel. Något som jag upplever är negativt i dressyren är att stigläderna är fästa i knähöjd (i alla fall för mig som är kort) och det gör att jag får svårt att röra höften i tex galoppfattningar. Men nu rider vi distans och där behöver man inte göra korrekt galoppfattning, det bryr sig domaren inte om ;) .
Jag älskar min SS och kommer aldrig att sälja den.
// Linda

Tack både mahlmt och arabis :bump:

Verkligen bra information. Min häst är kort i ryggen, hon kan inte ha sadlar större än 16,5" engelsk för då trycker de i korsryggen. Samtidigt som hon är så pass liten så är hon rund över ryggen och manken, dvs hon har ingen ryggrad eller manke som står upp och hon är relativt bred. Hon behöver alltså en bredare sadel.

Det är ont om bomlösa sadlar härikring verkar det som. Men, om jag köper en bomlös, är chansen storatt jag kan ha den på min nästa häst i framtiden? Om jag skulle sälja nuvarande? Hur pass många olika hästar kan en bomlös ligga på egentligen och hur bra anpassar den sig efter hästen?

Många frågor, men ajg vill inte köpa en dyr sadel utan att veta lite om den! Tack igen för svaren!

Hej igen!

Iom att jag ( hästen) haft problem med Torsionsadlen, & Freeformen inte är helt " rättvist" testad än, så kan jag inte annat än rekkomendera en SS :idea: . Jag har använt min på 4 olika hästar. Tre iofs rätt lika, korta, kompakta & breda. Medans fjärde fröken är lång & klenare. ( Hon som INTE fixade Torsion.) Den ligger kanon. Glider inte, ( mer än ngt lite bakåt på klena fröken som har samma bekymmer med alla sadlar, men det är ju lätt avhjälpt), inga bekymmer med ryggont, inga bekymmer med "rump"ont... ;) Freeformen glider ju runt på den breda av pållisarna, & på den andra så har jag ju inte fått utforskat klart om den går bra ihop med hennes känsliga rygg.
Lite extra träningsvärk för både häst & ryttare innan man vant sig vid bomlöst ( SS) & en såpass bred sadel att sitta i. Men det är som att jämföra en trästol med en mjuk fåtölj.... :love:
Det du skall kolla om du bestämmer dig för en SS, är att du får den i Enduranceläder, för det är mjukt. Vanligt läder på en SS gör sadlen mkt mindre " rörlig". Den är egentligen för lång för en del hästar, men som Mahlmt nämner så har inte hon haft ngr bekymmer med sin lille kille, & jag har inte haft det på mina korta hästar.
Försök få möjlighet att låna & få provrida olika modeller av bomlöst innan du bestämmer dig.

Ok, tveklöst låter ju SS som den sadeln som passar min häst bäst när jag hör din beskrivning på dina hästar och sadlar. Vet du nånstans man kan låna och prova en sådan eller nått annat märke? Jag ska även kolla med hästsportsbutikerna här ikring om de kan ta hem nått bomlöst. Tack för din hjälp! :bow: :love:

Haj Noteca!

Jag tänkte skicka ett e-post till dig med en bild på hur SS ser ut på min häst men det gick inte. Vill du ha en bild får du gärna e-posta till mig linda.thell@telia.com
// Linda

Jag har oxå bilder på SS på olika hästar som jag kann maila.
Ang var du kan få låna & testa så vet jag inte, beror väl lite på var du bor. Det finns en del distansryttare som har dessa sadlar, så gör efterlysningar lite varstans, så får du säkert napp.
Kolla även med Stall Vrå, hon har innan kunnat hjälpa till att plocka hem sadel fr " Over There", om hon gör det längre vet jag inte, då info om SS är bortplockad fr hemsidan, men kolla upp det ivf.

Hade tänkt starta en ny tråd om sadlar men det kändes onödigt när denna tråden låg precis under. Är det någon som har en Griffin distansadel? Hur ser de ut, någon som har en bild eller en sida där man kan se den? Är det en bra sadel?

Jag har en Griffin distanssadel. Den tror jag att jag köpte på Hööks (eller var det Börjes) så där kan du gå in och se hur saceln ser ut. Jag tycker själv inte om sadlen något vidare värst. Rider nu bomlöst men har ridit upp till 12 mil i Griffin sadeln. Det gick an. Stigläderfästena sitter något längre bak än andra engelska sadlar jag ridit i, så det är en fördel, men ändå för långt fram. Sätet är ganska hårt. Men så rider jag som sagt bomlöst nu och står inte ut med bomsadlar alls. Har även en sadel med westernbom som jag rider i på några hästar och får ont i rumpan. Men Griffin är en ok sadel om man skall ha en engelsk distanssadel. Den breda bommen passar ganska bra till den rundare typen av arab.
Hälsning Maja

Vad det gäller SS så skulle jag inte köpa en sådan idag. Inte när det finns så många andra bomlösa sadlar. Den är dyr och stigläderfästena sitter väldigt långt ner. Det låser fast benen långt ner på ett märkligt vis. Fästena sitter också fast under en liten läderflapp bara och borde skava ordentligt på benen. Numera finns det ju sadlar som skyddar både hästens sidor och ryttarens ben mycket bättre.
Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Vad det gäller SS så skulle jag inte köpa en sådan idag. Inte när det finns så många andra bomlösa sadlar. Den är dyr och stigläderfästena sitter väldigt långt ner. Det låser fast benen långt ner på ett märkligt vis. Fästena sitter också fast under en liten läderflapp bara och borde skava ordentligt på benen. Numera finns det ju sadlar som skyddar både hästens sidor och ryttarens ben mycket bättre. Och så är de som sags lång, för lång för de flesta araber.
Hälsning Maja

Är det någon som har el provat en torsion? är intresserad av en sådan till min Arab, hon är den kraftigare typen. Är dom bra? har hört både bra och negativa saker om dem, vad säger ni?
mvh Sandra

Jag har fit-form till min lilla arab och vi trivs väldigt bra med den båda två. Den sätter ryttaren i en hyfsat korrekt lodrät sits.
Den ser ut såhär:
sadel.jpg

Så långt fram som den ligger på den bilder gör den dock inte i vanliga fall. Det är hästkrakens stora feta mage som puttar fram den på bilden :crazy:.

Stopek skrev:
Vad det gäller SS så skulle jag inte köpa en sådan idag. Inte när det finns så många andra bomlösa sadlar. Den är dyr och stigläderfästena sitter väldigt långt ner. Det låser fast benen långt ner på ett märkligt vis. Fästena sitter också fast under en liten läderflapp bara och borde skava ordentligt på benen. Numera finns det ju sadlar som skyddar både hästens sidor och ryttarens ben mycket bättre. Och så är de som sags lång, för lång för de flesta araber.
Hälsning Maja
Som jag skrev så sitter stigläderfästena i knähöjd MEN SKAVA det har de ALDRIG gjort! Varför kan du tro något sådant?
På en vanlig engelsk sadel sitter också fästena under en läderlapp. Dessutom i lårhöjd. Då "borde" de också skava.
// Linda

810110 skrev:
Är det någon som har en Griffin distansadel?

Har har en, och jag är faktiskt mycket nöjd med den. Tycker inte alls att sätet är så hårt som Maja tycker. Däremot här sätet högt på något vis. Det känns som om man sitter hästen, inte i som det brukar kännas. Svårt att förklara... Men det är en vanesak. Jag tycker den är skön, och mina hästar har inte visat några tecken på att inte gilla den.

Så här ser den ut:
SadelGriffin.JPG

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 020
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
13
· Visningar
693
Senast: Rosett
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar