Bomlös i westernstuk + distans?

Liten

Trådstartare
är på jakt efter en bekväm sadel att ha på långritterna, som alltså också går att packa på. mina ögon har mest legat på westernsadlar hittills, men igår kväll hittade jag också en bomlös sadel i westernstuk, som säjaren säger går bra att packa på (lite tyngre packväskor och dylikt.). planen har alltså hittills varit att ha westernsadeln på långritterna "hemma" och rida i den engelska på distansritter, om fallet är så att westernsadeln är för tung eller liknande... men nu fick jag idéen att om den bomlösa "westernsadeln" går att packa på, borde jag väl kunna ha den också på distansritt då den ju är lätt :idea: ? då behöver jag alltså ev. inte den engelska heller, utan kna ha EN sadel!
vad säger ni? nån som har använt/använder en bomlös "westernsadel"? erfarenheter? positivt? negativt?

det som mest hindrat mig från att köpa en bomlös, har varit att jag ofta upplevt att de snurrar vid uppsittning..men hur är det med det, egentligen? är det så att en bomlös som ligger BRA inte snurrar? :confused: :p

Sv: Bomlös i westernstuk + distans?

är på jakt efter en bekväm sadel att ha på långritterna, som alltså också går att packa på. mina ögon har mest legat på westernsadlar hittills, men igår kväll hittade jag också en bomlös sadel i westernstuk, som säjaren säger går bra att packa på (lite tyngre packväskor och dylikt.). planen har alltså hittills varit att ha westernsadeln på långritterna "hemma" och rida i den engelska på distansritter, om fallet är så att westernsadeln är för tung eller liknande... men nu fick jag idéen att om den bomlösa "westernsadeln" går att packa på, borde jag väl kunna ha den också på distansritt då den ju är lätt :idea: ? då behöver jag alltså ev. inte den engelska heller, utan kna ha EN sadel!
vad säger ni? nån som har använt/använder en bomlös "westernsadel"? erfarenheter? positivt? negativt?

det som mest hindrat mig från att köpa en bomlös, har varit att jag ofta upplevt att de snurrar vid uppsittning..men hur är det med det, egentligen? är det så att en bomlös som ligger BRA inte snurrar? :confused: :p

Hej!
Jag vet inte vilken modell det är du har hittat, men jag har en ST Western som jag är helnöjd med!
Den glider inget mer än en westernsadel med bom vid uppsittning eller ridning.
Kolla gärna in våran hemsida (länkad från profilsidan) för bilder, inga detaljbilder som är tagna specifikt för sadeln skull men du kan kanske få ett hum ändå?
/Camilla

Hej
Precis det där med att bomlöst snurrar vid uppsittning var jag också rädd för - tills jag provade att sitta upp i en... Min första upplevelse av bomlöst var i en Barefoot (tack Roxanne!), min andra upplevelse var i min egen Torsion trekking. De snurrar INTE.

De är inte heller mer ostabila att sitta i. (Tycker inte jag. Och min egen uppfattning är att min balans till häst inte till det bättre!).
Nu har jag ingen erfarenhet av en western-modell av de bomlösa, men om min Torsion har jag BARA positivt att säga. Det finns dessutom speciellt anpassade sadelväskor till Torsions modeller, så det går att ha med sig packning där också (förutom då att det finns två stycken D-ringar på varje sida baktill... Kanske räcker att spänna fast packningen i dem och ha vanliga sadelväskor till och med...?)

lycka till med ditt sadelköp! :)

tack Camilla! bilderna gav en bra bild av hur den ser ut :bow:

Torsion dressage snurrar inte vid uppsittning och är mycket stadig att rida i. Hade en förut men sålde den.

tack för tipset :bow:

har köpt en westernsadel nu, lite lättare än de andra jag sett men jag & Honey funkar bra med den :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 595
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 539
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 327
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och...
2
Svar
35
· Visningar
4 973
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar