Bomlös fråga

N

nordis 4ever

Har funderat på en Trekker Dressage, nån som provat såna. Men jag börjar fundera på om bomlöst är nåt för oss överhuvudtaget...min häst är väldigt känslig och går mkt bra för små vikthjälper (har nu en w-sadel) när jag provade en kompis bomlösa (en freeform) så var det otäckt för det gick nästan inte att ge nån hjälp alls så hade han gjort en massa saker...han kanske är för känslig för bomlös, inte bra för hans rygg?

Sv: Bomlös fråga

Jag tror att bomlösa sadlar funkar på alla hästar men inte alla modeller.
Freeformen är ju mer uppbyggd än tex.Knigths, Torison bl.a som ligger mer tätt intill hästen.
Red du nåt i Freformen, förstod inte vad du menade?

Prova dig fram tills du hittar nån som ni båda gillar.

min häst har bara givit positiva signaler om min bomlösa knights. den sitter man väldigt tätt intill hästen och han känner av minsta lilla vikthjälp, vilket han inte gjorde lika bra i en bomsadel.

På en bomlös sadel hamnar du mer PÅ hästen än på en bomsadel eftersom du då mer är OVANFÖR hästen. Och jag kan lova dig att i de flesta fall har den bomlösa inte skapat problem för hästens rygg. det måste vara ytterst sällan i sånna fall och beroende på att glasfiberbommarna i bak och framvalv kanske inte passade.

vad tror du? :p

Om hästen svarade så mycket på dina vikthjälper kanske de inte är så små som du tror? Du rör dig antagligen mer än du tror i din vanliga sadel och när hästen fick en bomlös kände han hjälperna bättre! Se det som att du kommer att lära dig att rida med ännu mindre hjälper med en bomlös sadel! (Det är högst otroligt att den inte kommer att vara bra för hans rygg om den passar i längd och modell).
Freeform är annorlunda än Trekker Dressage - du måste prova den för att veta hur den fungerar, de olikla bomlösa sadlarna är inte lika bara för att de är utan bom, utan tvärtom ganska olika. En del är kortare, en del längre, en del är smalare, en del bredare etc. Ofta kan man låna hem provsadel från firmorna som säljer dem.

Precis som med bomsadlar så är bomlösa sadlar olika, både i utseende och känsla. En del är uppbyggda, en del inte. En del är tjockare stoppade än andra, en del har kåpor, andra inte. Numera finns det ju en hel uppsjö av olika modeller och märken. Vad jag fått höra så är just Freeform den typen av sadel som det finns två olika typer av ryttare/hästar för, antingen älskar man den, eller så hatar man den. En del upplever den som ostadig, ibekväm osv, andra tycker att den är som sänd från himmlen. Innan du bestämmer dig för något tycker jag du ska prova många olika typer av bomlösa. Torison, Star Trekk, Barefoot osv är bara ett litet utbud av vad som finns på marknaden, och just de tre märkena jag nämde ovan är vanliga märken som har sålt en hel del exemplar, så om du inte kan få prova en sadel direkt från återförsäljarna är det inte någon omöjlighet att hitta folk som har en sadel du kan få prova.

Att din häst reagerade så starkt på sina vikthjälper beror troligen på att du får bättre kontakt med hästen genom en bomlös än du får genom en bomsadel. Du får komma ihåg att i dom bomlösa finns ingen stum träbom som tar bort mycket av kontakten i vikthjälperna. Försök att rida med ännu mindre vikthjälper än du är van vid. Ofta känns det lite ovant för både häst och ryttare första gången ni prövar en bomlös, men redan andra gången brukar man ofta se ett mycket possitivt resulat.

snarare att du blivit för klumpig i hjälpena i w sadel..jaghar en startrekk dressage o jag var banne migingen bomlös fan innanden.
nu håller jagmed min häst,denmed vanskapt rygg-sadeln är bra-riktigt bra!
har även provat dne på svåra ryttare o hästar o de kan rid aordentligt för kanske första gången för dem...

min häst har ändå hat en branderup renaissance som gjort mycet för honom,men i o med att denna sadel är vridstabil,känns i stabilitet somen bomsadel(vi ärnågra som provat att inte spänna gjoreno den ligger kvar helt stabilt på ryggen i alla gångarter) men ändå känslig och kort så hästen kan jobba bra,och mankan modifiera den för att få exakt balans-så tycker jag att den är outstanding bland bomsadlar,speciellt när dte inte syns att det är en:)

jaghar ju mkt höga krav i o med dubbla funktionshinder-mitt oo hästens,och den här motsvarar allt vi kräver o lite till..
men jaghar också sett att dne passar inte påmin unghäst,rak rygg som ser utsom en räka i arbete,där får jag höja fram o flytta om lädren för att han höjer ryggen så mkt.

man får pyssla lite,men jag är sm sagt oerhört positivt överraskad av startrekk close contact dressage

Jag rider i en ST dressage och den är mkt imponerande! Stadig och stabil, men mkt känsligare än en bomsadel - vilket utveckar mig som ryttare!

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 938
Senast: Oknytt
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 679
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 685
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama