Sv: Bomlös fråga
Precis som med bomsadlar så är bomlösa sadlar olika, både i utseende och känsla. En del är uppbyggda, en del inte. En del är tjockare stoppade än andra, en del har kåpor, andra inte. Numera finns det ju en hel uppsjö av olika modeller och märken. Vad jag fått höra så är just Freeform den typen av sadel som det finns två olika typer av ryttare/hästar för, antingen älskar man den, eller så hatar man den. En del upplever den som ostadig, ibekväm osv, andra tycker att den är som sänd från himmlen. Innan du bestämmer dig för något tycker jag du ska prova många olika typer av bomlösa. Torison, Star Trekk, Barefoot osv är bara ett litet utbud av vad som finns på marknaden, och just de tre märkena jag nämde ovan är vanliga märken som har sålt en hel del exemplar, så om du inte kan få prova en sadel direkt från återförsäljarna är det inte någon omöjlighet att hitta folk som har en sadel du kan få prova.
Att din häst reagerade så starkt på sina vikthjälper beror troligen på att du får bättre kontakt med hästen genom en bomlös än du får genom en bomsadel. Du får komma ihåg att i dom bomlösa finns ingen stum träbom som tar bort mycket av kontakten i vikthjälperna. Försök att rida med ännu mindre vikthjälper än du är van vid. Ofta känns det lite ovant för både häst och ryttare första gången ni prövar en bomlös, men redan andra gången brukar man ofta se ett mycket possitivt resulat.