Bomfria Sadlar!!!!

E

EmelieOchJohanna

Hjälp!!

Funderar på att köpa en bomfri sadel till mitt sto (Shire/Ardenner) som skall ridas in senare.
Är det någon som vet VAR man kan hitta dessa sadlar och hur mycket man får ge för en vettig sådan? Såg en hos en som säljer utrustning speciellt för Shire , men denna var med liknande westernstigbyglar, finns det bomfria sadlar med vanliga??
Jag vet inte så mycket om dessa, om du själv har erfarenhet och synpunkter så SVARA!

Sv: Bomfria Sadlar!!!!

Tack för tipsen!!

Ska genast in ochkolla... :bow:

Till trådskaparen:
Själv har jag en torsion på min kbl-travare. Den är fullkomligt underbar! Nackdelen med den, iaf om man är van vid engelska sadlar med smal "midja" är att den kan kännas ganska bred i sätet. Personligen gillar jag det eftersom jag är western-ryttare i grunden. Tipsen på sidorna som du redan fått är precis de jag själv skulle ge. Kan tillägga att min sadel (som ha vanliga engelska stigbyglar) kostade 10 300 kr (det var sadel, equalizer-pad och frakten som ingick i det priset).

En väldigt ny försäljare av samma modell som de du tipsats om finns nu. Med en specialanpassad pad får du den för strax under 5.000:- (ca. 4.800:- inkl. frakt). Då köper du helt enkelt till vanliga stigläder och en dressyrgjord. Och det är inte alls farligt att beställa från länderna inom EU, särskillt inte från England (då det är lätt för de flesta att förstå engelska). Och inga extra avgifter tillkommer inom EU.
http://www.bettersaddles.com/acatalog/Trekker.html

Trekker är, vad jag förstått, den absolut sämsta kopian av Torsion.

Då skulle jag hellre testa Källqvists variant, som också kostar runt 5000. Kvaliteten verkade helt OK på den jag nöp i - skulle dock varit interssant att testa den på häst och se hur den låg och hur stiglädrens placering funkade "live".

Är du säker? Jag gillar min Trekking. Varför sägs det att den är sämst?

EmelieOchJohanna skrev:
ursäkta, är ganska ny här.. :crazy:

vad innebär det?

Det betyder att jag har skickat ett privat meddelande (PM) till dig, det ser du uppe i högra hörnet.

Barret skrev:
Är du säker? Jag gillar min Trekking. Varför sägs det att den är sämst?

Svea menar TREKKER inte Trekking. :) Trekker är en billig kopia av torsion.

Aha! Hade inte hört talas om den. Då fattar jag. Blev lite nyfiken bara. Jag har ju själv haft min Trekking en relativt kort period, 3 mån, så jag började undra om det var något jag borde veta om den... :eek:
Tack för förtydligandet! :bow:

Ja, den verkar väldigt intressant. Håller på och väger mellan att skaffa en sån, eller att skaffa något Torsionliknande (vet ju att det funkar liksom).

Är det någon som känner till den sadel som "lillhästen i stav" börjat sälja?
Knights bomlösa sadel?

:) Svea, du kan inte mena att du har järnkoll även på denna sadel??? :)
Vet du något ställe där det finns mer att läsa om den än den jag hittat? Gärna någon med mer bilder... :banana: :bump: :bow:

Utav alla bomlösa jag sett är det den jag tyckt sett bäst ut, möjligen med undantag för startrekks nya skolsadel!

Det finns inte så mycket på nätet om den sadeln, men de svarar på frågor om man mailar. Jag tycker också att den verkar mycket vettig, synd bara att den finns i USA, det blir så bökigt om man ska skicka tillbaka och så.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 641
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning