Bomfri till NSV.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Grimhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 842
G

Grimhild

Till hösten ska jag göra verklighet av mina planer och köpa bomfri sadel! :) Rider på min nordsvensk av bruksmodell med en barbackasadel sen ett år tillbaka, men vill ha en bomfri för att variera lite, med tanke på det bästa för hans rygg.

Det jag är mest intresserad är Free Form sadeln, någon som har några erfarenheter av den och grövre hästar?

Rider mest i skogen (minst 3 ggr/ vecka), men hoppar även ganska regelbundet, både i skog & på ridbana. Tror ni att någon annan modell skulle passa oss bättre?

Jag vill höra mycket tankar & åsikter kring den bomfria sadeln!

Sv: Bomfri till NSV.

Man bör inte hoppa regelbundet med bomlösa sadlar oavsett modell. (Skulle vara Ansür då men den är ju hiskeligt dyr!) Men några små skutt då och då är ingen fara.

På stall vrås sida finns det bild på en som rider en shirehingst med freeform så det ska nog gå fint att ha en freeform på grova hästar.

Sweet skrev:
Man bör inte hoppa regelbundet med bomlösa sadlar oavsett modell. (Skulle vara Ansür då men den är ju hiskeligt dyr!) Men några små skutt då och då är ingen fara.

På stall vrås sida finns det bild på en som rider en shirehingst med freeform så det ska nog gå fint att ha en freeform på grova hästar.

Det där med att hoppa i bomlös. Soms agt rekommenderas det generellt att man INTE gör det (pga att det riskerar att bli ett stooort punkttryck av stigläderfästena och det pga avsaknaden av bom inte finns något somf ördelar vikten).

Dock påstår t ex Torsion att det går finfint att hoppa i deras sadlar (som har samma stigläderupphängning som de flesta andra sadlar, inkl FreeForm, dvs i ett band över ryggen). Och det finns FreeFormägare som hoppar med, och på den amerikanska sidan så påstås det att det går så bra så att hoppa i den. Finns även personer här på Buke som hoppar i sin bomlösa. Kollar man på svenska generalagenten till FF:s hemsida så avråder hon bestämt från hoppning i bomlöst. Osv.

Så man ska vara medveten om att det är tycke och tankar som vädras, det saknas tyvärr FAKTA om vad som eg händer, hur stort blir eg punkttrycket i en bomös, hur mycket tar padden upp, vad händer på kort och lång sikt om man hoppar i bomlöst, ger en engelsk sadel punkttryck vid hoppning (via ortspetsar eller liknande) osv osv. Så beroende på vad man VILL höra så kan man få både medhåll och mothugg.

/Alexandra - som just nu funderar febrilt på hur hon ska göra med hoppningen, efter att precis köpt en Freeform men inte är helt övertygad varesig om att det ÄR okej att hopa i den eller att jag ABSOLUT INTE ska det. Kan ju helt sonika testa, fast det är det där att ha egna hästen som försökskanin ;)

Jag hoppade ibland med min torsion och hästen tog ingen synlig skada av det. Hoppade inga jättehinder och inte särskilt ofta men hoppade gjorde jag.

Okej, tack för dina åsikter. Har också läst att Torsion tycker att hoppnig är helt okej med deras bomlösa.

Men hoppningen är inte så frekvent, men åtminstone en gång i månaden,
aldrig hinder över 1 meter, och dessutom inte så många skutt vid varje tillfälle.

Senast ändrad av en moderator:

Vill ha fler åsikter om den bomlösa sadeln!

Grimhild skrev:
Okej, tack för dina åsikter. Har också läst att Torsion tycker att hoppnig är helt okej med deras bomlösa.

Men hoppningen är inte så frekvent, men åtminstone en gång i månaden,
aldrig hinder över 1 meter, och dessutom inte så många skutt vid varje tillfälle.

Tänk på att Torsion inte skiljer sig från Barefoot, FreeForm m.fl. så Torsion är inte mer lämpade för hoppning än de märkena, utan det handlar om olika synsätt från återförsäljaren. (Dvs kommer du fram till att du tycker att nej, hoppning var ingen bra ide i bomlöst med band över ryggen, så är Torsion lika lite lämpad)

Hm, får väl se hur jag gör när sadeln väl är köpt, vilken modell det nu blir. Kanske kommer man "forska" lite mer i vad den bomlösa har för långvarig effekt på hästen.

Jag är nog av åsikten att ett hopp då & då inte kan göra någon jätteskada. Kan man hoppa barbacka så... Mycket beror ju på vilken balans & tyngd ryttaren har vid nedslaget.

Eller så får jag, efter några års idogt sparande släpa med mig kusen till sadelmakare och skaffa mig en bomsadel också, hua, en dyr historia det här med sadel :crazy:.

Grimhild skrev:
Hm, får väl se hur jag gör när sadeln väl är köpt, vilken modell det nu blir. Kanske kommer man "forska" lite mer i vad den bomlösa har för långvarig effekt på hästen.

Jag är nog av åsikten att ett hopp då & då inte kan göra någon jätteskada. Kan man hoppa barbacka så... Mycket beror ju på vilken balans & tyngd ryttaren har vid nedslaget.

Eller så får jag, efter några års idogt sparande släpa med mig kusen till sadelmakare och skaffa mig en bomsadel också, hua, en dyr historia det här med sadel :crazy:.

Jag har provat hoppa i min FreeForm idag, och jag anser efter det INTE att jag vill hoppa i den. Finns en rapport i min tråd här på forumet som heter..ehh..ja vad heter den..ute ur sadeldjungeln eller slut på sadelsåpan eller något sånt.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 435
Senast: Kajsalisa
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 813
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka