Bomfri sadel på omusklad häst VARNING?

sanio

Trådstartare
Jag köpte en bomfri sadel till min häst för det är svårt att hitta en sadel som passar henne. Nu är jag gravid och ska om några veckor sätta igång henne igen. Har då lånat en bok om just sadlar och där i står det att.

"Det finns många bomfria sadlar nu för tiden. MAn ska då komma ihåg att den på intet sätt varken låter hästensrygg gå fri, ger ryttaren stöd eller avlastar och fördelar ryttarens tyngd över en större yta. Vill man nu rida i en bomlös är det bättre ju mer muskler hästen har. Kraftiga muskelpaket på var sida om ryggraden blir ett naturligt skydd. Har hästen en ryggrad som står ovanför musklerna är det större risk för skador"

Denna boken är skriven 1999. Hade de samma paddar på den tiden är min tanke? Alltså dessa gelé paddar som ska lämna ryggraden fri? Eller hjälpe rinte dessa paddar alls?

HAr ni erfarenhet och har någon haft en häst som tagit stryk av bomfria sadlar? Vad har ni för erfarenheter om detta??
Stämmer detta med dagens paddar?

Sv: Bomfri sadel på omusklad häst VARNING?

Om boken skrevs 1999 känns det som att den är ganska inaktuell. Finns en mängd nya bomfria sadlar (Star Trekk och Masterback tex) som inte kräver padd. Personligen har jag bara positiv erfarenhet av bomfria sadlar och min häst har musklat sig fint med en bomlös.

Vad gäller de med pad vet jag faktiskt inte, men känns som att det, även på den sidan, borde har gått fram i utvecklingen sen -99.

Jag var för ett tag sen på en föreläsning med Peter Winslow, och han tyckte bomlös var ett utmärkt alternativ i de flesta fall. De bomlösa som diskuterades då var doch den "enkla" soffkudde modellen men antar att detsamma gäller alla bomlösa.

Enligt honom skulle man bara vara försiktig om man var tveksam till att hästen skulle klara ens vikt, då den ej fördelar vikten på samma vis som en bomsadel utan ger ett trepunktstryck. Eller utsätter hästen för andra typer av större belastning tex var han tveksam till att det var så klokt att använda dem på distanshästar på de lite längre distanserna.

Varför antar du det? Det är ju väldigt stor skillnad. Vilka tre punkter ansågs belastas?

Om hästen inte klarar ryttarens vikt, ska man ju inte sitta på den. Oavsett hur vikten fördelas är den ju densamma. Att bomlösa i så stor utsträckning används inom just distans med så oerhört gott resultat tycker jag är ett klart kvalitétstecken.

Har också varit på en del av hans föreläsningar, men jag känner inte igen att han skulle ogilla bomlösa sadlar till distanshästar.

Den "3punktsbelastning" han menade var att 2 punkter var sittbenen och den 3e "punkten" är det band över ryggen som stigläderöglorna sitter fast i....
På "soffkudde"modellerna alltså....

Men om man inte red lätt eller så så fann han inga problemmed att använda dessa sadlar.

Fast vägde man över ca 80-85 kg så skulle man ALLTID ha en BRA padd under sin bomlösa sadel oavsett modell, om inte hästen var så pass musklad att ryggmusklerna höjde sej rejält över tornutskotten....

de jag har klurat på är vad för någon sorts padd man kan ha till en startrekk dressage?, har funderat på en ren "gelpad" med kanal/antiglidpadd....

Men med ST och Trekker t ex så är ju kanalen hela tiden väldigt god över ryggraden, vad ska padden tillföra? Sadeln är ju aldrig i närheten av ryggraden, det ser man ju genom tunneln.

PW menade att om man var av det "tyngre gardet" så var det inte säkert att det räckte ifall hästen inte hade hunnit bygga upp sin ryggmuskulatur tillräckligt...

Men jag vet inte då jag aldrig testat annat än "soffkuddemodellen" och hemmagjord barbackapad....

Om jag har en freemax med gelé padd så ska detta inte vara några problem att sätta igång min o ridna häst?

Är den sadeln en soffkudde modell eller vad? Förlåt att en nybörjare på sånna här sadlar inte hänger med..

Viktigast är att det inte är något som ligger och ger tryck på tornutskotten !
Vill du vara helt säker så se till att du drar upp schabraket/vojlocken ordentligt från ryggen när du sadlat...

FreeMax är ingen soffkuddemodell :D

Titta på B****s och H***s andra bomlösa sadelmodeller, Tree Free eller vad den nu heter, det är soffkuddemodeller.
Dock av det sämre slaget då dom oftast är snedsydda här och var.
Finns andra "märken" som är både billigare, och bättre sydda, och dyrare än dom ovanstående.

Om jag har en freemax med gelé padd så ska detta inte vara några problem att sätta igång min o ridna häst?

Är den sadeln en soffkudde modell eller vad? Förlåt att en nybörjare på sånna här sadlar inte hänger med..

Om du har freemax egna gelpad, de inläggen som är några mm tjocka så rekomenderar jag att du köper bättre inlägg.
Gel inläggen ger inte tillräcklig kanal eftersom de är för tunna. Detta gäller oavsett om du har en välmusklad eller omusklad häst.
Det är synd och skam att de säljer en så dålig pad till en i övrigt mycket bra sadel.

En häst kan ju vara oriden men ändå musklad medans en annan häst kan vara så omusklad att tornutskotten sticker upp. Sticker tornutskotten upp så behöver man ju en riktigt tjock pad som verkligen ser till att de går fria för det får ju inte vara något tryck på ryggrad eller manke.
En häst som är musklad har ju en "inbyggd" pad så där behövs det ju bara normal tjocka inlägg i paden.

Om du har möjlighet så känn på en skitopad och dess inlägg, det är väldigt stor skillnad på tjocklek och hur mycket de avlastar gentemot freemax egna pad och dess inlägg.

Jag köpte en bomfri sadel till min häst för det är svårt att hitta en sadel som passar henne. Nu är jag gravid och ska om några veckor sätta igång henne igen. Har då lånat en bok om just sadlar och där i står det att.

"Det finns många bomfria sadlar nu för tiden. MAn ska då komma ihåg att den på intet sätt varken låter hästensrygg gå fri, ger ryttaren stöd eller avlastar och fördelar ryttarens tyngd över en större yta. Vill man nu rida i en bomlös är det bättre ju mer muskler hästen har. Kraftiga muskelpaket på var sida om ryggraden blir ett naturligt skydd. Har hästen en ryggrad som står ovanför musklerna är det större risk för skador"

Jag skulle vilja säga att på en häst med takformad rygg, där tornutskotten står upp så är det svårare att få en soffkuddemodell att ligga bra. Det var väl i huvudsak den modellen som fanns då.
Idag finns det ju en uppsjö av bomlösa sadlar och i många av dem får man bra stöd. Att man ser till att hästens rygg går fri och kan arbeta är ju en förutsättning för annars passar ju inte sadeln alls.
Det verkar inte som att författaren inser att sadeln inte ska ligga direkt på ryggen utan avlastande pad?!

Denna boken är skriven 1999. Hade de samma paddar på den tiden är min tanke? Alltså dessa gelé paddar som ska lämna ryggraden fri? Eller hjälpe rinte dessa paddar alls?

HAr ni erfarenhet och har någon haft en häst som tagit stryk av bomfria sadlar? Vad har ni för erfarenheter om detta??
Stämmer detta med dagens paddar?

Jag tror att den som har skrivit boken inte är riktigt medveten om vad denne skriver om :crazy: en bra bomlös är ju inte samma som att slänga på ett schabrak och rida utan en bra bomlös ger ju verkligen ryggraden frihet från tryck.
Den enda sadeln jag vet som har gelpad är faktiskt freemax, övriga brukar ha skum av olika densititet men även neopren har börjat komma mer och mer.

Jag personligen skulle inte lägga på en bomlös sadel på en häst som är så dåligt musklad så att tornutskotten sticker upp men jag skulle inte lägga på en bomsadel heller faktiskt. Hästen måste i mitt tycke ha såpass mycket ryggmuskler att den har en chans att bära upp sig för annars får den ju ont. En sådan häst hade jag rått till att tömköra eller köra framför vagn tills den fått muskla på sig.
En häst kan ju få takformad rygg av att sadeln passar dåligt. Att den egentligen borde ha ryggmuskler utefter det arbete den utför men att bomsadeln passar så dåligt att musklerna förtvinar. Då skulle jag råda till att köpa en bomlös men då helst en med fasta bossor eller väl uppbyggd så att man inte riskerar att behöva bygga så mycket med padarna att det blir ostabilt.

1999 fanns det bara enstaka ex av bomlösa i Sverige och då Sports Saddle.
Sen började Italienska Torsion och Tuend tas in hit.

Med detta vill jag säja att det inte fanns så stor erfarenhet av bomlösa 1999.
Utomlands har de ju funnits längre men var ändå 1999 inte så vanliga i allmän användning. Hur de påverkar hästen med längre tids användning var ju svårt att sia om.
Det var också lite si o så om pad behövde användas i början från vissa håll. Sen kom det igång med bra ilägg av open cell foam = equalizer.
// Linda

Det hoppas jag inte, då min häst är under igångsättning. Han fyller ut jättebra i sin bomlösa, som självklart rids med tryckfördelande pad. Hade aldrig ridit i en sadel som inte är tryckfördelande. Vad jag är orolig över är det alla skriver om att det blir enbart 2 tryckpunkter när man står upp i stigbyglarna. Detta var iof ang hoppning, då det blir mycket tryck, men jag har börjat nojja mig bara jag rider lätt :angel: Har iaf inte märkt något som helst missnöje från hästen, men ska studera mer i detta :D

På den föreläsningen jag var på var det en tjej som red distans och frågade speciellt om det då sa han att han var tveksam till att använda bomlös på de längre distansritterna trodde att det skulle kunna skada hästarna i längden. Han sa inte rätt ut att det VAR skadligt men han sa att det borde ge belastningsskador i längden.

Han sa även att han själv inte skulle använda bomlös på vilken häst som helst.;) Med tanke på vikt och belastning, men tyckte att för oss "små" tjejer var det inget problem på de flesta hästar.

Är väl även så att ,man ibland rider med extra vikter i distans eller fattade jag fel? och då blir ju belastningen ännu större.

Senast ändrad:

då sa han att han var tveksam till att använda bomlös på de längre distansritterna trodde att det skulle kunna skada hästarna i längden. Han sa inte rätt ut att det VAR skadligt men han sa att det borde ge belastningsskador i längden.
.

Får jag fråga vem "han" är? Dvs. vad hade han på fötterna för sitt uttalande?

Jag har lagt en (bra) bomlös sadel (med pad) på en fullständigt otränad häst och resultatet låter inte skämmas för sig. :grin:

Jag tror nog att en dåligt passande bomsadel gör betydligt mer skada än en bra bomlös med pad. Jag tror dessutom att antalet dåligt passande bomsadlar är betydligt fler än hästar som bär på bomlösa sadlar utan att vara ordentligt musklade...

Jag tror att sadlar med bom kan ge desto större skador på ryggen, särskilt vid området där ortspetsarna på sadlen ligger an mot hästen. Gropar nedanför manken avslöjar att sadlen hindrat hästen i sin naturliga rörelser och påverkar hela gången. En bomlös hindrar inte hästen på samma sätt där.
Men problem med bomlösa är oftast att de inte ger tillräckligt mank/ ryggfrihet, särskilt soffkuddemodellerna.
Sen tycker jag det är desto viktigare att följa hur hästen reagerar på sadeln samt utvecklar muskler.

Och den som "skrikit" högst om faran med att lägga sadlarna uppepå manken och bogen... Bland annat...

Hans uttalande om bomlösa sadlar grundar sej på att han inte har någon egen erfarenhet av dom och då varken vill eller kan han ge några specifika råd om just det.
Men hans uppfattning var att alltför många köpte första bästa billiga bomlösa soffkuddesadel på hästvaruhusen och sen inte såg till att skaffa sej en BRA pad utan valde den billigaste även inom det området. Sen la alltihopa på en nyss inköpt f.d. travare och gav sej ut och red... Inte sällan var då ryttaren en tjej som återupptagit sitt hästintresse från tonåren och nu fått barn och då blivit lite av det "mulligare" slaget...
Ett scenario som bara ber om trubbel i form av hältor och onda ryggar...

Med det sagt att han varken hade fördommar mot "mulliga" ryttare eller ridtravare, utan endast utgick ifrån vad som hände med HÄSTEN om man inte var mycket noga med att muskla upp den INNAN man börjar rida på den... OAVSETT RAS...

Han sa även att han hade mycket dålig information om kombinationen bomlösa sadlar och ryttare med olika sorters handikapp, så även det var något han måste se till att skaffa sej framöver...

Hans uttalande om bomlösa sadlar grundar sej på att han inte har någon egen erfarenhet av dom och då varken vill eller kan han ge några specifika råd om just det.

Ja, han är väl rädd att bli arbetslös kanske? (Citat: "är sadelmakare och auktoriserad sadelinpassare och med i Nordiska Sadelmakarkåren")

Det fina med bomlösa är att det är lättare att passa sadlar till hästar. Alla modeller passar absolut inte alla men det är betydligt större svängrum.

*eget knapplån*

Jag tänkte också på det här med omusklade hästar och bomlösa sadlar..
Om man provar ut en bomsadel på en omusklad häst så har man ganska snart ett stort problem när hästen börjar muskla sig, eftersom sadeln tar emot.

Min erfarenhet är långt ifrån bred men jag har aldrig sett ett så snabbt resultat och fina ryggmuskler. :)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 115
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård - Tror att jag lade detta i fel kategori, kan admin flytta i så fall till rätt kategori. Tack :) - Nu är det så att min bekant har en...
Svar
10
· Visningar
1 683
Senast: Centaur
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama