Terja

Trådstartare
Skulle vilja ha en bra "förberedelse för hund"-bok samt en uppdaterad version av de olika raserna.

Har Du något tips på en riktigt bra bok som varken nedvärderar nya hundägare eller någon speciell ras?

Tacksam för tips!

:)

Sv: Boktips!

Jag har två favoritböcker hemma.
1.kontaktkontraktet
2.Skjut inte hunden

Jättebra böcker, speciellt nummer 2

man behöver inte använda klicker, men det bygger nog på samma princip, att visa att den gör rätt i rätt ögonblick och inte när handlingen är färdig (typ att klicka när hunden springer mot dig när man övar inkallning, då vet den att den gör rätt att springa till matte/husse inte bara att man får godis hos matte/husse)
Operant inlärning använder man oxå på delfiner men då har man ju en visselpipa :)

Ja, kontaktkontraktet är nästan ett Måste! Likaså kan jag rekommendera Marie Hanssons "Min bästa vän", Charlotte Swansteins "Hundens första år" samt "Alfasyndromet" av Anders Hallgren! "Hundens språk och flockliv" är en annan bra bok, är den också av Anders eller av nån Lars...?
Lycka till!! Det är så jätte roligt att sluka en massa bra, uppmuntrande och inspirerande böcker innan man Blir Med Hund!!

Barbro Börjessons böcker är bra tycker jag.

Hundägarens första handbok av Ulla Barvefjord är också bra, men det står i princip samma saker i den som i den bok man brukar få med gratis av uppfödaren så det kanske känns lite onödigt att köpa den.

Hallgrens böcker är inte min grej men det är ju en smaksak.

Jag skulle rekommendera Cesar's way - av Cesar Millan.

Finns än så länge bara på engelska men ska snart komma på svenska också. Han är kanske mest känd för att jobba med "problemhundar" men boken handlar lika mycket om att förebygga problem.

Har du tv4+ kan du se honom "in action" på måndagkvällar.

/Lycka till med hunden!

"Hundspråk"av Renee´Sjöberg. "Min bästa vän"-Marie Hansson."Din hund-som valp och unghund"-Sven Järverud o Gunvor af Klinteberg/Järverud,"Hundägaren-hundägandets alla sidor" och ja,det finns en massa bra böcker. Låna allt du kommer över på biblan sen kan du ju gå in på alla hundsidor och forum och norpa åt dig kunskaper också. Lycka till!

Jag har förmodligen läst de flesta hundböcker som finns på den svenska marknaden, då jag lånar/köper 3-4 böcker per månad och analyserar... :angel:
Om du vill bygga din hundträning på glädje ska du definitivt satsa på operant inlärning (eventuellt med klicker)!

Eva Bodfält har skrivit en mycket bra bok: "Kontaktkontraktet". Där ger hon ett "grundtänk" att ha med sig i hundträningen.

Karen Pryor har skrivit boken "Skjut inte hunden!". Den är så nära man kan komma en bibel i hundträningssammanhang.. :bow:

Slutligen måste jag slå ett slag för Anders Hallgren, Sveriges främste hundpsykolog. Han kommer ut med böcker titt som tätt som åtminstone får mig att reflektera över relationen mellan mig och min hund.

Se till att leta igenom hundavdelningen på närmaste bibliotek bums!

Karen Pryor har skrivit boken "Skjut inte hunden!". Den är så nära man kan komma en bibel i hundträningssammanhang.. :bow:

Älskar den boken! Välskriven och oflummig, förklarar varför olika träningsmetoder fungerar och inte fungerar i olika sammanhang.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 071
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 394
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat