marieka

Trådstartare
jag har problem med att min hund drar och skäller på andra hundar när vi är ute. Har försökt träna efter diverse tips. Men igår läste jag en bok och det gick upp dett ljus :idea: .
Inomhus följer hunden mig vart jag än går, lite gulligt har jag tyckt.FEL! Det är inte alls gulligt, hon är osäker och vill hålla koll så att jag inte råkar illa ut.
Likaså när hon hoppar upp i soffan och kräver kel. Jag har klappat på. FEL! Jag ska inte gosa när hon vill utan när jag vill.
HUnden har alltså blivit en liten ledare utan att jag har märkt det och hon klara inte av det.

Men jag har märkt skillnad direkt, nu när jag har gjort som det stod i boken :bow:
Promenaden gick bättre, ingen hund i hasorna på hela kvällen igår eller idag.
Nu kan det bara bli bättre!

Boken heter "förstå din hund" av Jan Fennell. Hennes stora förebild är Monty Roberts.

Sv: boktips.

Måste ju då givetvis fråga VAD du gjorde?
Ignorerade du bara hunden?
Tror nämligen att våran lilla gosse har lite sådana tendenser också...

Presis, ignorerade helt! Pratade inte ens med henne när hon hoppade upp i soffan utan föste bort henne försiktigt utan att titta på henne.
Tränade ögonkontakt innan hon fick mat, nåt jag aldrig har tänkt på innan :o
På promenaden stannade jag när hon började dra, jag fick stå i 10 min innan hon tog ögonkontakt med mig så vi kunde fortsätta gå. Innan har hon tittat på allt utom mig när vi har stannat. Jag ska inte brytt mig om henne när jag kommer in i dörren och hon kommer med en sko i munnen. Utan jag ska hälsar när hon lämnat skon och jag ropar till mig henne.

Såna här saker kanske är självklara för folk som har haft hund i många år, men det har det inte varit för mig :angel:

Man är aldrig för gammal för att lära! ;) Visste väl en del grejer av vad du skrev men det med att vänta tills hunden har tex. släppt skon va ju smart!
Tack för tipsen!

Låna den boken! Den är intressant att läsa även om man inte har stora problem med sin hund.

jaså, har du också läst den? Funderar på att köpa den å alltid ha den i bokhyllan. Jag har försökt läsa andra beteende böcker, men dem har inte varit så intressanta, så jag har mest skummat igenom :D

Jag tycker att jag har rekomenderat den i nästan varenda tråd om hundar som inte uppför sig bra som jag har orkat gett mig in i.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 575
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
968
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Uppdateringstråd #2