Böjsenaskadad-går det att komma tillbaka?

solros

Trådstartare
Kan ni ge exempel på hästar som kommit tillbaka efter böjseneskador? Då menar jag inte små varningar utan riktiga.

Och med kommit tillbaka menar jag till samma nivå som före skadan.

Sv: Böjsenaskadad-går det att komma tillbaka?

Jag är fel person att fråga för jag är allmänt negativ efter att lyckats få tillbaka min till start efter en rätt rejäl böjseneskada, men det blev bara en start innan han pajade igen...

Thrust My Step hade väl en böjsena, och den vann ju lopp förra veckan sist så den är väl bra. Annars har jag inget exempel sådär på rak arm..

Rid och galopphästar vet jag som kommit tillbaka men ingen Travare "dyker upp" i minnet...

har ett sto hemma som fick en skada på djupa böjsenan bak.
Hon håller inte för träning. Nu är hon hemma och är mamma ist.

Det finns säkert dom som det funkar bättre för, men vet ingen på rak arm.

Djupa böjsenan eller ytliga?

Jag tror inte det finns någon i travet som bräckt djupa böjsenan som kommit tillbaks! Tyvärr!

Jag vet inte än, den är i träning hos Kari.

Kari kör väl mycket djupt... Skulle inte välja honom till en böjsens häst!

Nej tyvärr, jag har sett en del som har kommit tillbaka till träning och ev någon start, men har i längden inte hållt...

Home Alone... ( ? ) men det tog några år...

Kari kör väl mycket djupt... Skulle inte välja honom till en böjsens häst!

Kari har få senskador jämfört med många andra tränare. Dessutom så var den inte "böjsenehäst" förrän nyligen. Nu handlar det inte om vem som ska träna hästen, den ska hem idag. Frågan är om det är lönt att rehabilitera den.

Är det en bra häst som det är "värt" att lägga ner tiden på som det tar med böjseneskador kan man prova att spruta "A celler" i senan..vet inte riktigt vad medicinen heter...... + låååång tid för konvalecensen...All American Man bräckte ner , visserligen i gaffelbandet men det var en bräckning som hette duga...t om kotsenbenen flyttade sig 1 cm neråt och han hade ingensomhelst stadga i benet blev sprutad med detta och att han skulle bli bra med den skadan var ung 2 % chans......men han blev det.

För övrigt har jag hellre gaffelbandsskador än böjseneskador.

Aj då, jag har en som först fick en gaffelbandsskada, sen på samma ben en böjsena... Det låter som det inte är någon idé med en sådan häst då...eller??

Ja, hade det varit en gaffelbandskada hade det inte varit så "kört" som det känns nu.

Det handlar om en rätt så fint stammad märr, 4 år som har gjort det hyggligt. Det troligaste är nog att hon får bli fölmärr.

Kari har få senskador jämfört med många andra tränare. Dessutom så var den inte "böjsenehäst" förrän nyligen. Nu handlar det inte om vem som ska träna hästen, den ska hem idag. Frågan är om det är lönt att rehabilitera den.

Det var inte så jag menade.

Han tränar hästarna mycket bra o jag skulle gärna ha en frisk häst i träning där! MEN en med senskada skulle jag aldrig skicka dit för träning... som en bekant gjorde. (krashade efter 4månader igen)...

Dt var så jag menade!

Klart han tränar ordentligt, han har ju lärt sig av Veijo! :D

Tack Lines, det verkar vara få som klarar det.

Nu är veterinären, tillika tränarfrun konsulterad. Det visade sig att det "bara" är en varning. Hästen är inte, och har inte varit, halt. Det är bestämt att hon ska gå i hage i sex veckor sen ska hon undersökas igen. Nu känns inte prognosen nattsvart. :)

Tack alla ni som svarat!

Tack Lines, det verkar vara få som klarar det.

Nu är veterinären, tillika tränarfrun konsulterad. Det visade sig att det "bara" är en varning. Hästen är inte, och har inte varit, halt. Det är bestämt att hon ska gå i hage i sex veckor sen ska hon undersökas igen. Nu känns inte prognosen nattsvart. :)

Tack alla ni som svarat!

Det kommer att bli bra så, säkerligen med rätt träning :)

hade inte victory tilly en böjseneskada (när han haltade av banan från elitloppet nåt år kommer inte ihåg när de var :p ) lr de kanske var nåt annat... :confused:

Min pålles bror. :)

Frågan är, vet du när han fick den skadan?
För han har försökt sig på att komma tillbaka åtskilliga gånger under både 02 och 05, men ej lyckats (se raden)... Så jag tänkte om det kan vara nåt sånt som spökar.....:crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 077
Senast: Kajsalisa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 952
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar