Böjprov på uppvärmd kontra ouppvärmd häst?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad anser ni, ska böjprov göras på uppvärmd (varm, strax innan svettig) häst eller på ouppvärmd (men upptravad ett par vändor på löpargången) häst? Varför det ena eller andra?

Skulle ni acceptera att hästen har en rejäl reaktion ouppvärmd men är reaktionslös uppvärmd? varför/varför inte?

Och skulle ni anse det som positivt eller negativt att hästen uppvärmd var ren men ouppvärmd oren?

Samt vilka problem som kan tänkas bli bättre uppvärmt?

OBSERVERA att vi UNDANTAR äldre, lite stela hästar ur sammanhanget helt och hållet, de bortser vi helt från!

Att jag funderar är (såklart) pga unghästen. Men först MIN åsikt. Jag vill ha dem böjda upptravade men ouppvärmda. Anledningen är mest att jag vill ha fatt i problem så tidigt som möjligt, samt att valacken (vem annars?) lyckats med bedriften att vara tokknackig ouppvärmd och nästan ren uppvärmd. Och han HADE problem (multipla ledinflammationer), så det var inte 'bara stelhet'. Och vi fick ju ett 'falskt' svar den gången han var uppvärmd innan. Vilket både förlängde och försvårade behandlingstid osv.

I alla fall, tvååringen åker ju jojo in och ut på klinik med ledinflammationer. Har HITILLS följt samam mönster: Kommer in, är halt (värre för var gång är trenden, både antal leder samt gradtalen), behandlas, svarar på behandlingen, för att cirkus en månad senare vara tillbaka med inflammationer igen. Vi har aldrig lyckats få en konvalescens/period efter friskförklaring som lyckats följa ordination, dvs varit utan extra felkällor än dock.

Iaf, för sex veckor sen lite drygt var vi in sist. Och det var en all time low. Initialhalt VB och HF i trav (ohalt skritt) rakt ut på löpargången . Kotledsreaktionerna bägge fram var tillbaka (ställer sig rakt upp vid böjning och skriker AAJJJJ! och är trots mildmildböjning 3 gradigt halt, med normalt böjprov skulle hon vara blockhalt - och den som böjer stendöd..). Reagerar dessutom i båda framknäna, VF värre än HF. Reagerar högt och lågt på VB, markerar högt HB, ren lågt HB.

Behandlas och skickas hem för hagvila. Såg rent SKIT ut efter några veckor, aldrig sett henne så in åt helvete intialhalt bägge fram. Fräschar dock på sig efter ytterligare ett tag och sen slutade jag titta.

Det är Åb på tisdag och de kommer ju fråga hur hon är och jag tänkte jag skulle kunna säga NÅGOT annat än mitt klassiska 'ingen aning, jag blundar'. Så klämde först igenom henne och hon är gallig i ta mig fasiken varenda led. Hornen växte ut på mig och jag provade att MYCKET mild och försiktigt böja ihop fram lågt. Ajje sa hästen. Där dog mitt hjärta och jag såg enkelbiljetten till himlen bli otäck knivskarp och definitivt. Tog iaf ut henne på lina, jag tänkte släppa över dem på betet igen och ville de ksulle vara UPPVÄRMDA innan de började sitt 'full ös medvetslös'-bus.

Ser helt okej ut i skritt. OBSERVERA att jag är BLIND för hältor under 1 - 1½ grad, jag kan känna dem men inte SE dem. Ber om trav och ser rent gudomlig ut bak, dock lite trist ut fram. Jag har sett henne bättre, men jag har framförallt sett henne SÄMRE.. Så med tvekan godkänt fram och med beröm godkänt bak. Ber om vä galopp - inga problem. Ber om hö galopp - hon får ett hystoanfall. Travar lite och ber igen, samma reaktion. ber om vänster - inga problem. Således är det besvärligt med högergalopp.

Jag blev ju inte mycket klokare av det där egentligen, blandad kompott och inga raka svar. Men jag får ett infall och provar böja ihop sådär milt igen, och jag vet inte om det var för hon var uppvärmd, eller om det var för jag var ÄNNU försiktigare iom att hon reagerat innan, men inte AJJE! reaktionen nu.

Och där kom ju funderingen på om jag helt sonika ska begära att hon böjs uppvärmd på ÅB, eller om det är att lura sig själv? Eller om man ska böja ouppvärmd först och sen uppvärmd?

Sv: Böjprov på uppvärmd kontra ouppvärmd häst?

Kortfattat; Hästar värmer ur lättare hältor ganska snabbt, så jag skulle bara bry mig om vad böjprovet säger på en "kall" häst..

håller med humlan...är dom knackiga kalla och "vämer ur" så kommer det som ett brev på posten när dom blir trötta eller kalla efteråt...

Humelibumlan skrev:
Kortfattat; Hästar värmer ur lättare hältor ganska snabbt, så jag skulle bara bry mig om vad böjprovet säger på en "kall" häst..

Även på en tvååring? Det är mest just åldern som får mig att börja fundera. Iofs tror jag ju INTE att en tokreaktion som den från kotlederna är 'ingenting' bara för den ev skulle värma ur (det jag gjorde idag är ju inte ens i närheten av ens ett mesböjprov så inget säger ju att hon skulle klara ett mesböjprov ens uppvärmd). Det är ju omtvistat att övht böja en sådan ung häst och jag har fått försvara det flera gånger. Dock är det tacksamt nog min häst och jag anser att hon ska böjas. Dessutom det som jag anser är viktigast är att när hon VERKAR fräsch HAR hon gått ren på böjprov (helt ua). När hon inte verkat fräsch har hon inte klarat böjprov u.a. Dvs JAG tror inte ett dugg på att hältorna är framböjda (vilket har föreslagits som förklaring).

Men måhända man får felindikerade hältor just pga kombinationen ålder + ouppvärmd och att man skulle få något mer rättvisande reaktioner (för jag tror ju att har hon reaktioner 'kall' så har hon dem 'varm' med, om än kanske i mindre grad) med henne varm?

Jag personligen har soms agt precis som ni SVÅRT att inte gå på resultatet på 'kall' häst. Mn just nu när det var skillnad och hon faktiskt såg hyfsat okej ut på lina fick mig ju att fundera. Helt klart ÄR ju att hon HAR besvär (en frisk tvååring ska gå att böja ua även kall anser jag), men säg att hon är 3 grader halt kall, och 1 grad varm. Ska man då behandla eller ska man ge det tid att läka ut själv? Tittar man på tregradiga hältan ska den utan tvekan behandlas. Tittar man på den engradiga ska det nog tas en diskussion om man ska behandla, eller kanske rent av se hur hon svarar på försiktig rehabilitering etc.

Kändes som det blev en massa FLER frågetecken eftersom pusselbitarna inte stämmer överens alls just nu. Och det är ju min häst och jag som lär ha någon form av åsikt inför ÅB liksom. (Eftersom det nu ligger helt i mina händer både vad som ska hända eller ej och vad som ska göras eller ej)

Förutom att jag håller med om vad de andra sagt, så har jag varit med om (flera gånger) hästar som kommer ihåg att det gjorde ont sist. Dom ojar sig direkt, speciellt om man böjer den leden först som gjorde ont sist, och man tror hästen är jättehalt, men håller man på och böjer ett tag så blir dom lugna, när dom upptäcker att det inte gör ont. Det är väl enda förklaringen annars, att hon uppvärmd inte var lika rädd om sig. Men det är ju förstås troligare att det är något fel.

Om man ska behandla eller inte? Om vi nu förutsätter att det finns en hälta, så vad har du för alternativ. Du kan ju knappast vila hästen frisk, i och med att den knappt gjort något. Förslagsvis en kombination av behandling och rehabilitering.

.....och jag har vait med om att dom inte visar hälta på första böjningen utan man får böja 2 ggr för att få fram en hälta ( om man nu VET att hästen ha problem och inte visar på böjprov kan man böja 2 ggr)

alex...som du säger så bör en tvååring vara u.a kall...värmer ur gör de flesta hästar...så jag skulle inte föredra uppvämd böjning....säg att det blir 1 grad kvar...men provocera hästen tills den blir trött så har du dina 3 grader tillbaka igen.

jo det förstås, det har jag också varit med om ;) speciellt om lederna är lite stumma och "ärgiga" så inte böjningen tar i botten, då kan dom stå som ljus även om man VET att det måste vara fel, men efter ett par böjningar så går det att böja leden ordentligt, och då syns hältan också.

Nja Alex... Du vet ju att hästen INTE är "hel" ... Om hon värmer ur eller inte men fortfarande är halt på böjprov (och kanske tom utan) så är det nog tyvärr dags att inse (TYCKER JAG) att hon def inte kommer hålla, uppenbarligen inte ens som "gå i hagen och växa till sej"... Det är ju som du säger inte en enda gång du åkt från klinik och hört att hästen äntligen är ohalt...

Men jag vet attdu åxå "tänker" och bollar me dem (tankarna)

Nja Alex... Du vet ju att hästen INTE är "hel" ...

I dagsläget har jag ingen aning om hennes status faktiskt, svaret lär ju komma på tisdag.

Om hon värmer ur eller inte men fortfarande är halt på böjprov (och kanske tom utan) så är det nog tyvärr dags att inse (TYCKER JAG) att hon def inte kommer hålla,

Det där är en diskussion jag fortlöpande har med veterinären, rent generellt har jag väldigt svårt att ta bort en häst utan diagnos, men det finns en tidsaspekt och den är inte oändlig. Men dialogen förs med veterinärerna och du kan få hela bakgrunden om du vill. Men jag kan inte säga idag att 'är hon inte bra på ÅB tas hon bort' lika lite som jag kan säga att hon INTE tas bort. Det beror på en hel rad aspekter som man inte får svar på förrän på tisdag.

uppenbarligen inte ens som "gå i hagen och växa till sej"... Det är ju som du säger inte en enda gång du åkt från klinik och hört att hästen äntligen är ohalt...

Joho då! Som jags krev så hon har hitills VARJE GÅNG svarat på behandling, blivit helt ohalt (både initialt och på böjprov) och åkt hem från ÅN friskförklarad och ohalt. Det är 'bara' det att hon är där igen efter inte alltför lång tid, halt igen. VARFÖR finns det egentligen tre huvudscenarion till och i det här läget går det inte säga vilken av dem som är mest trolig, och beroende på vilken det är är själva 'planen' för hu man går vidare olika, så även prognosen.

martha skrev:
.....och jag har vait med om att dom inte visar hälta på första böjningen utan man får böja 2 ggr för att få fram en hälta ( om man nu VET att hästen ha problem och inte visar på böjprov kan man böja 2 ggr)

alex...som du säger så bör en tvååring vara u.a kall...värmer ur gör de flesta hästar...så jag skulle inte föredra uppvämd böjning....säg att det blir 1 grad kvar...men provocera hästen tills den blir trött så har du dina 3 grader tillbaka igen.

utveckla gärna det där med att 'få tillbaka' det där när man blir trött. Jag köper resonemanget rakt av, men jag vill ha det utvecklat. Om vi tar ett exempel. Kall ömmar hästen för hopböjning, uppvärmd gör dend et inte. Sen röjer den som en förbaskad idiot i hagen (dvs anstränger sig rejält och är redigt uppvärmd). När går gränsen för trött? Hästen är genomsvettig och flåsar, men kan visst tänka sig att springa lite mer om den 'måste'. När borde en urvärmd hälta synas igen?

Förutom att jag håller med om vad de andra sagt, så har jag varit med om (flera gånger) hästar som kommer ihåg att det gjorde ont sist. Dom ojar sig direkt, speciellt om man böjer den leden först som gjorde ont sist, och man tror hästen är jättehalt, men håller man på och böjer ett tag så blir dom lugna, när dom upptäcker att det inte gör ont. Det är väl enda förklaringen annars, att hon uppvärmd inte var lika rädd om sig. Men det är ju förstås troligare att det är något fel.

Hon har aldrig tidigare haft några problem med att 'minnas' att det gör ont. Dvs när hon haft sådär ONT vid böjning så lägg en bedövning och hon reagerar inte alls på att man böjer. Samma sak när man varit in på ÅB, har hon varit bra har hon stått där och tyckt 'jaha, ja böj på du'. Så jag tror inte på 'minne' i just hennes fall. DÄREMOT är det ju inte alls säkert att det VAR att hon var uppvärmd, kan lika gärna varit att jag var ännu lite mer försiktig då andra gången, eftersom hon reagerade första två (gjorde två ggr för att se så det inte var en tillfällighet, typ trams) och jag ju inte gärna vill vara elak mot henne mer än nödvändigt så kan det varit så att det som gjorde skillnad var JAG, alltså att jag tog i mindre, det gjorde mindre ont = ingen reaktion.

Om man ska behandla eller inte? Om vi nu förutsätter att det finns en hälta, så vad har du för alternativ. Du kan ju knappast vila hästen frisk, i och med att den knappt gjort något. Förslagsvis en kombination av behandling och rehabilitering.

Eftersom man inte gärna behandlar en tvååring i 'onödan'. Och om en hälta efter behandling minskar, men lite kvarstår, så finns ju oftast goda grunder att låta hästen läka ut det sista själv. Har du däremot en 'ny' hälta på en grad så är det ju mer behandlingsindikerat.

Å andra sidan, det finns INGET vi INTE har provat när gäller Kele.
Hon är behandlad med allmänt inflammatoriskt (inget resultat)
Hon är behandlad lokalt i leden (bra resultat, aniiingens kvarstående i en led)
Behandlad med tuppkam i blodet och kortison intramuskulärt (bra resultat, ohalt och fräsch på ÅB)
Behandlad med cartophen i blodet (SUPER resultat första gången, den här vet jag inte än, inte super i alla fall..)
Hon har fått vara obehandlad och vila bort det (hon blev extremt mycket SÄMRE..)
Och vi har provat alla kombinationer med både vila och rehab. Det tycks inte göra någon större skillnad vad, hon svarar på behandling men blir inte bra utan, men sen är hon där igen. Och där finns ju tre scenarion varför, samtliga lika bra men med olika prognos och 'plan' för..

..om vi säger såhär: jag åker o starta en häst på travet, hästen är lite knackig och på böjprov kanske den är 1-2 grader, men jag värme hästen ordentligt och startar ändå för då har den värmt ur hältan, allt är ok till den skall ta ut det sista när den blir trött...då får du tillbaka hältan och hästen stannar eller galopperar....ELLER vinner kanske t om, men på tillbakavägen(segerdefilering) brukar alltid såna hästar vara halta.....( vad hästen gör beror helt på vad den har för "skalle" )...detta är ju bara att lura sig själv och i långa loppet så är det bara synd om hästen och tillslut bräcker den ner totalt...

alltså om du värmer upp hästen din innan böjprov så lurar du dig bara själv med att maskera antal grader hästen är halt.....

martha skrev:
..om vi säger såhär: jag åker o starta en häst på travet, hästen är lite knackig och på böjprov kanske den är 1-2 grader, men jag värme hästen ordentligt och startar ändå för då har den värmt ur hältan, allt är ok till den skall ta ut det sista när den blir trött...då får du tillbaka hältan och hästen stannar eller galopperar....ELLER vinner kanske t om, men på tillbakavägen(segerdefilering) brukar alltid såna hästar vara halta.....( vad hästen gör beror helt på vad den har för "skalle" )...detta är ju bara att lura sig själv och i långa loppet så är det bara synd om hästen och tillslut bräcker den ner totalt...

alltså om du värmer upp hästen din innan böjprov så lurar du dig bara själv med att maskera antal grader hästen är halt.....

Mm, jag har ju inte tänkt att 'åh, hon är inte så halt på böjprov', vad bra. Jag började dock undra på om man fick ett mer rättvisande svar då. När hon kommer in så har hon ju stått på släpet i 2½ h innan, står en stund i box, travas upp och sen böjs. Och om man då longerade is kritt och trav i 5 - 10 minuter, skulle man få ett ärligare utslag (jag tror ju INTE hon är ren då om hon har reaktioner kall, men kanske MINDRE reaktioner) då, och isf vad beror/beror det inte på..

Hon kommer börjas ouppvärmd (dvs som vanligt) på klinik, men jag tror faktiskt jag bara för sakens skull ska be om en böjning uppvärmd med. (Men 'gå på' den ouppvärmda). Mest för att se OM det är skillnad och hur stor. (Förutsatt hon inte har initialhälta då, då är det inte mycket att tala om).

Har en del mer jags ka be om/kräva på ÅB med (lite beroende på hur hon är på ÅB), det är liksomd ags för 'Alex vill ha mer svar'.

jag tror inte en 10 minuters longering ger varken det ena eller det andra faktiskt...urvärmning brukar ta mycket längre tid än så...

martha skrev:
jag tror inte en 10 minuters longering ger varken det ena eller det andra faktiskt...urvärmning brukar ta mycket längre tid än så...

Nu har vi problem.. jag utgår ju från min 'upptäckt' igår. Och 'före' och 'efter' skiljs åt av - just det - 10 - 15 minuters longering (närmare 10 än 15)

värma ur betyder att man får bort en symptom på hälta för att kroppen blir varm och därmed mjukare...du kan säkert få en häst att bli "lite" mindre halt på longering, men jag tycker att det borde vara svårt att värma ur en hälta på 10 minuter...dessutom är det inte så lämpligt att longera hästar såpass länge och då spec inte unga hästar...

Fast du är ju lite "annars" och lyckas med saker andra inte gör :rofl: :rofl: , men jag skulle aldrig komma på iden att böja värmd häst..för det ger som inte det resultat man är ute efter...om man inte vill sälja hästen förstås :angel:

martha skrev:
värma ur betyder att man får bort en symptom på hälta för att kroppen blir varm och därmed mjukare...du kan säkert få en häst att bli "lite" mindre halt på longering, men jag tycker att det borde vara svårt att värma ur en hälta på 10 minuter...dessutom är det inte så lämpligt att longera hästar såpass länge och då spec inte unga hästar...

Fast du är ju lite "annars" och lyckas med saker andra inte gör :rofl: :rofl: , men jag skulle aldrig komma på iden att böja värmd häst..för det ger som inte det resultat man är ute efter...om man inte vill sälja hästen förstås :angel:

Hehe, sälja vill jag inte, och även om jag nu skulle vilja tror jag det behövs 'värre' saker för att få den där såld. Endera får man väl MUTA köparen under bordet, eller så får man försöka hitta någon RIKTIG idiot är jag rädd ;)

Hmm, fan nu lär jag nästan testa IGEN bara för det.. Fast inte just idag, någon måtta får det vara. För det soms kiljde min ihopböjningar var ju just 10 (kanske 12) minuters longering. Först en ganska god stund skritt, sedan trav båda varven, ett varv galopp ena varvet, misslyckad fattning andra, och ett varv till i 'första' varvet. Sen lite travjobb. Skritt mellan samtliga grejer. Så det var ju mer skritt än något annat, och inte speciellt lång tid i 'följd' med mer än skritt. Men (det var förvisso äckelvarmt igår) var varm när vi var klar. Och frågan är ju då om den uteblivna 'ajje' reaktionen berodde på det egentligen eller om det helt enkelt var JAG som gjorde skillnaden?

(Jag är btw EXTREMT petig med longering av unghästar, longerar dem inte ALLS förrän de är två, så länge släpptes Kele lös i ridhus istället för visades longerad. Sen är hon longerad på klinik vid ett par - tre besök, och jag brukar ha EN egen 'longeringskoll' hemma cirkus en halv - en vecka innan återbesök.. Så det tillhör ovanligheterna att hon longeras övht)

Alexandra_W skrev:
Kall ömmar hästen för hopböjning, uppvärmd gör dend et inte. Sen röjer den som en förbaskad idiot i hagen (dvs anstränger sig rejält och är redigt uppvärmd). När går gränsen för trött? Hästen är genomsvettig och flåsar, men kan visst tänka sig att springa lite mer om den 'måste'. När borde en urvärmd hälta synas igen?
Som jag lärt mig så märks en urvärmd hälta igen när hästen jobbar med mjölksyra i kroppen, när musklerna inte längre har ork nog att bära upp den dåliga leden om man säger så, utan hästen måste använda leden fullt ut = det gör mycket ondare igen. Samma resonemang kring att dåliga/halta hästar blir tröttare mycket fortare än friska, dom måste jobba mer med att spänna musklerna för att undvika smärtsamma rörelser = mjölksyra fortare.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 911
Senast: Glimm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Att hata mat
  • Vad gör vi? Del CCV