Jag är envis men jag skulle kolla knäna innan man började stärka ändå. För att säkerställa. Men så hade jag en unghäst där första symptomen tydde på patella men det var mycket värre än så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ringer hur som helst veterinären nästa vecka, vågar inte träna honom utan att veta det är ok. Men nu kommer jag att propsa på att kolla upp bakknäna också.Jag är envis men jag skulle kolla knäna innan man började stärka ändå. För att säkerställa. Men så hade jag en unghäst där första symptomen tydde på patella men det var mycket värre än så.
När man får diagnos/råd som magkänslan inte riktigt vill acceptera, så tycker jag att det är bra att kolla upp på ytterligare klinik.Uppdatering, var hos veterinären igår. Han såg bättre ut i sin karpaltunnel på ultraljudet så det har inte försämrats alls, tvärtom. Markerade inte alls på böjprov varken fram eller bak. Hakningen var det bara att träna bort och inget man åtgärdade ändå enligt vet och hans "hälta" kunde vara en rörelsestörning som när han blev mer rak borde försvinna. Vet ville jag skulle lämna på träning till en islandshästtränare en månad och se om han blev sämre då operation kanske var det vi skulle satsa på i så fall. Han tyckte inte han såg konstig ut bak förutom att han behöver träning och muskler. Tänker inte lämna iväg, han blev ju halt sist på träning när han tydligen reds i en liten roundpen mestadels. Skönt det såg bättre ur men känns lite goddag yxskaft.
Eller så lämnar du iväg för vattenträning, ingen ridning men kan sättas igång på ett mer skonsamt sätt.Uppdatering, var hos veterinären igår. Han såg bättre ut i sin karpaltunnel på ultraljudet så det har inte försämrats alls, tvärtom. Markerade inte alls på böjprov varken fram eller bak. Hakningen var det bara att träna bort och inget man åtgärdade ändå enligt vet och hans "hälta" kunde vara en rörelsestörning som när han blev mer rak borde försvinna. Vet ville jag skulle lämna på träning till en islandshästtränare en månad och se om han blev sämre då operation kanske var det vi skulle satsa på i så fall. Han tyckte inte han såg konstig ut bak förutom att han behöver träning och muskler. Tänker inte lämna iväg, han blev ju halt sist på träning när han tydligen reds i en liten roundpen mestadels. Skönt det såg bättre ur men känns lite goddag yxskaft.
Jag har mycket bra erfarenhet av just vattenträningen, den är enkel att anpassa efter behov, träningen blir skonsam men effektiv. Vår häst åker iväg med jämna mellanrum, sista gången gav en jättefin rygg. För mig som ryttrare har det blivit enklare att förvalta, än det var att bygga upp. Utan ryttare kunde han koncentrera sig på att jobba i den form som blev enklast i vatten, men den som även blev den mest korrekta arbetsformen.Eller så lämnar du iväg för vattenträning, ingen ridning men kan sättas igång på ett mer skonsamt sätt.
Jag har mycket bra erfarenhet av just vattenträningen, den är enkel att anpassa efter behov, träningen blir skonsam men effektiv. Vår häst åker iväg med jämna mellanrum, sista gången gav en jättefin rygg. För mig som ryttrare har det blivit enklare att förvalta, än det var att bygga upp. Utan ryttare kunde han koncentrera sig på att jobba i den form som blev enklast i vatten, men den som även blev den mest korrekta arbetsformen.
Ja nu förutsätter jag att kontakt med de som ansvarar, även har kontakt med annan vårdpersonal vilket de jag anlitar har. Det är oerhört viktigt att träningen anpassas efter individen och dess nivå, vattenmängden ställs ju enkelt om och för den som är insatt så ser de ju direkt om det inte fungerar.Vattenträning kan vara jättebra om man inte har möjlighet till någon som är bra på att träna dem för hand.
Dock beror effekten av vattenträningen på vem som sköter det. Man måste kunna läsa hur de rör sig och veta exakt mäng vatten som ger bäst träning för individens problem. Tyvärr kan inte så många det.
Bäst resultat får man om de först står på vibrationsplatta.
Ja nu förutsätter jag att kontakt med de som ansvarar, även har kontakt med annan vårdpersonal vilket de jag anlitar har. Det är oerhört viktigt att träningen anpassas efter individen och dess nivå, vattenmängden ställs ju enkelt om och för den som är insatt så ser de ju direkt om det inte fungerar.
@Glimm konstaterades alltså bogfynden/diagnosen med ultraljud gällande bogen ?
Mig veterligen så är det jättesvårt gällande bog att verkligen diagnosticera då det är väldigt djupt man måste in . UL funkar sällan utan det blir ofta otroligt djupgående med scint etc .
Oavsett vad som är felen med din häst ställer jag mig tveksam när den är 5 år och bara riden typ 15 gånger ...
Hittades inget i bogen. Hans skada han vilat ifrån satt i knäet och den fanns ju så det är ju rätt diagnos. Men undrar ju om det bara är det som spökat.@Glimm konstaterades alltså bogfynden/diagnosen med ultraljud gällande bogen ?
Mig veterligen så är det jättesvårt gällande bog att verkligen diagnosticera då det är väldigt djupt man måste in . UL funkar sällan utan det blir ofta otroligt djupgående med scint etc .
Oavsett vad som är felen med din häst ställer jag mig tveksam när den är 5 år och bara riden typ 15 gånger ...
Hittades inget i bogen. Hans skada han vilat ifrån satt i knäet och den fanns ju så det är ju rätt diagnos. Men undrar ju om det bara är det som spökat.