Böjprov i andra länder

Corax

Trådstartare
I Sverige hör det till vardagen att göra böjprov för att lokalisera hältor men hur är det egentligen i andra länder? Görs det böjprov i lika stor utsträckning?

Sv: Böjprov i andra länder

Var i Italien på en travcamp i december förra året.
Där böjde vetten igenom hästarna som rutin.

Fast jag kan inte säga om det görs så generellt där.

AM

Jag har jobbat i försäljningsstall (ridhästar) i Italien. Där longerade vi hästarna på mjukt och hårt, böjde vid misstanke. Alltid röntgen, beroende på vet. hur många leder.

I ENgland ingår flexion tests (böjprov) oftast vid besiktning, och vid misstanke om iaf vissa problem (t ex spatt). Vet inte om det görs som rutin vid exvis hältutredningar.

Dock har de mer användande av scint och magnetröntgen i ett tidigare läge än här t ex. Ialla fall om man ska tro den fackpress jag läser och de (få) vänner jag har som bor där. Kan nästan bli lite avis ibland när de magnetröntgat ungefär som vi 'vanligrtg' på rutin.

Sen är de ju lite mer liberala med att ha hästar konstant på butta, även ridhästar, osv, så finns ju både plus och minus.

Men nu var det böjprov som sagt, och de är välkända och hyfsat välanvända i U.K.

Googlade lite snabbt, USA använder det också, även i samband med besiktningar, däremot (fortf google som källa) så är det inte ovanligt med ett böjprov på icke uppvärmd häst och sen ett böjprov på uppvärmd häst för att se hur mkt som värmer ur när hästen kommit igång. Det varierar lite om de görs som rutin eller ej, vissa vet gör dem, andra inte.

Både england och USA har btw RIDprov i sina vetbesiktningar. Inte bara longering utan ridprov. Hästen jobbas dessutom ordentligt, tills den 'blåser' och då lyssnar man på hjärtat, och kollar sen återhämtningen.

I iaf england så utefter det spekulanten sagt h*n ska ha hästen till etc, och baserat på undersökningsfynden så är det veterinären som 'pass or fail' hästen. Dvs inte som i Sverige att veterinären bara talar om vad resultatet är, utan att veterinären där i princip säger 'köp resp köp inte'

mycket intressant läsning :bow:

Jag har alltid propsat på att böjprov enbart ska göras på uppvärmd häst..!
men att göra det på icke uppvärmd och sedan uppvärmd är ju ännu bättre!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ En väninna till mig, tyvärr avliden, tog någon vanlig värktablett när hon var utomlands och blev jättedålig, hamnade i koma. Det visade...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 957
Senast: Marvin
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025