Böjning och ställning i skolorna

Arwyn

Trådstartare
Jag är egentligen hoppidiot men tycker det är väldigt roligt med dressyr och sitter på en riktigt trevlig dressyrhäst. Jag rider rätt mycket dressyr men saknar ändå grundutbildningen. Nu till min fråga:
Hur mycket böjning och ställning ska hästen gå med i skolorna? Någonstans har jag för mig att böjningen genom bålen ska vara ungefär som på en 8-meters volt och hästen ska gå på tre spår, men hur viktigt är det där med tre spår egentligen? Hästen är ca femtielva meter lång i sin rygg och jag upplever att om hon går med den böjningen och på tre spår så tappar vi energi, det känns som att det blir höga krav att hon ska komprimera ihop sin långa kropp så. Är det bättre att rida på fyra spår med korrekt böjning och ställning för att sedan "suga ihop den"?
Jag rider dressyr för hästens ägare som är mycket skicklig men hon upplever att hon har svårt att förmedla hur jag ska göra. Hon vet hur det ska kännas och så ser det inte ut. :) Hon medger också att hon snöat in rätt mycket på det här med tre spår. När jag rider på fyra spår upplever jag att det känns mer som en öppna (eller sluta).

Vad säger ni, är antalet spår viktigare än ställningen genom bålen?

Sv: Böjning och ställning i skolorna

Du måste nog precisera sig lite mera för att få vettiga svar... Hur många spår hästen går i är ju beroende av både böjning och TVÄRNING - och det är lite oklart vad du menar..

Den 4-spåriga skolan är ju tillåten på tävling (en hovsbredd), men om du menar att det blir fyra spår pga av otillräcklig/felaktig böjning och för stor tvärning så är det annorlunda..

Generellt kan man ju säga att mindre tvärning ger större effekt om böjningen är korrekt, vilket ska resultera i de klassiska tre spåren.

Som hoppryttare har du förmodligen ridit med s.k. "tagen bakdel" vilket brukar vara en sluta med för hög tvärning och vara 4-spårig - så det är den korrekta böjningen i bålen som fattas.

Men vad är det du vill ha svar på egentligen?? 3- eller 4-spår är inte så intressant om bara böjningen och tvärningen är rätt - och det ena är beroende av det andra, och inte en motsättning..

Och vad menar du med "att suga ihop den"? Tvärningen är ju mindre i den 3-spåriga?? Jag tror att ditt problem är något annat. Att hästen tappar energi i skolorna är väl en övergångsfas(och helt naturligt) - jag rider gärna skolor långsammare till en början, för att befästa fotförflyttningen. När hästen är starkare kan man begära mera energi! Däremot misstänker jag att din häst faller isär och skjuter ut bogar eller förböjer dig - och det är ett annat problem, för då uteblir effekten!

Senast ändrad:

Jag ville ha svar på om det är bättre att rida på fyra spår och bibehålla korrekt böjning och energi eller om det är viktigare att den går på tre spår men tappar böjning.
Att "suga ihop den" menar att börja på fyra spår med bättre böjning för att sedan komprimera hästen för att behålla ryggverksamheten. Jag upplever att jag har svårt att få korrekt böjning och tvärning när jag rider på tre spår, jag har mycket lättare att få henne att trampa under sig på fyra spår.

Det jag vill veta är hur en korrekt skola ser ut (eftersom jag villigt medger att jag inte vet det :o ) och hur jag bäst uppnår det. Jag förstår att det är svårt att svara på när man inte sett oss, jag var mest intresserad av infallsvinklar. Men ffa vill jag alltså veta hur den SKA se ut och hur det är lättast att nå dit. :)

Är jag fortfarande luddig? :p

Det bästa är att leda in framdelen o använda skänkeln till att runda den- för att inte lockas att böja halsen o få mindre böjning av bålen.

Strunta i spåren tänk bara att baken ska gå rakt fram i öppnan. Tvärar den oxå blir det skitsvårt att försöka få den böjd.. där det ska vara.

Grejen är att det krävs mer böjning, alltså samling, för att rida en 4-spårig skola än en 3-spårig. Eftersom du tycker det är lättare att rida med mer tvärning så har du troligen inte rätt böjning. Hade du haft det hade det varit lättare att rida skolan 3-spårig.

Jag kan tänka mig att du är närmre en korrekt skola när du rider den 3-spårig och att det är därför det blir jobbigare. Ta ner tempot och kraven och fokusera på korrekt böjning, hur tvärningen blir är sekundärt. Ju starkare hästen blir desto mer kommer du kunna böja och därmed blir skolan tvärare.

Hur tänker ni med ytterhjälperna? Tycker det är svårt att få till skolorna bra. Med formen och att kunna variera tempot.

många slarvar just med den. den som är till att hålla rumpan på plaats. aktivera till samling samt framåtdrivande- allt vid behov. Menar nu ytterskänkeln. Den ska ju så småningom "upp" på bak o där kommer yttertygeln in- halvhalter.

Utan korrekt böjning genom hela hästens kropp så blir kvaliten i skolorna lidande. Alltså spelar spårningen för mig mindre roll än böjningen genom bålen. För mig är skolans jobb att stärka hästen. Det gör den på optimalt sätt inte om inte böjningen är korrekt.
Rider man träningsridning så ser jag hellre att man rider lite, lite öppnatänk bara den är korrekt och samlande/stärkande/gymnasticerande än att man rider 3-4-spårig som är helt funktionsoduglig genom att man tappat böjning i bålen och den samlande effekten. Men rider man tävling så måste ju skolan vara på ett visst sätt. Då får man kanske om man nu har lite problem med skolorna och absolut vill tävla såna klasser gambla lite och riskera tvärning i steget där det ej ska tvära, dvs bak i öppna och fram i sluta, tills man klarar det bra.

Jag hade börjat med lite böjning för att lyckas få den jämn genom kroppen. Därefter ökat böjningen och då också samlingsgraden av skolan. För att se nå den färdiga produkten allt eftersom.

Tempoväxlingar etc är också jättebra just i skolorna för att känna att man verkligen har balans. Så även övergångar mellan olika skolor.
Öppna och sluta har ju samma form. Så byter man bara färdrikning kan man byta mellan öppna och sluta med.

Jag rider med ett annat signalsystem. Vi rider så att hästarna ska gå från tygeln. Jag flyttar alltså hästen mellan mina händer genom att bara lätt lägga emot halsen. Handen får inte gå bakåt. På så sätt flyttar jag bogarna direkt istället för att påverka hästen i munnen. Jag böjer/ställer dit jag vill med bett utöver sitsen. Men styr gör jag utöver sits genom att flytta manken och bogarna på hästen dit jag vill genom tryck mer än drag.
På en skolad häst.. En unghäst gör jag lite annat med och leder också.

För mig blir det öppna om jag böjer hästen inåt genom att sätta mig för öppna så att jag har ytter skänkel något längre bak iom att yttersidan i böjning blir längre. Och jag vill ha in hästens bogar. Så jag vrider in min ytteraxel och för bak min inre något. Då följer händerna oftast med till rätt position. Och hästen brukar böja sig korrekt. Jag kan ev påverka böjning av hals och ställning i nacken via bettet. Och tar hästen inte in bogen av att jag sitter så så lägger jag yttertygeln mot halsen. Med skänklarna reglerar jag energi och visar med bäckenets vinkling om hästen ska gå fram eller bara lägga in mer energi där vi är. Jag styr också bakdelen och bakbenens position med skänkeln.
Ramlar hästen inåt i öppnan så reglerar jag oftast det bara genom en höjning av innerhanden och hästen höjer insidan igen till balans. Annars kan jag få lägga tygeln mot halsen för att balansera upp manken igen. Är det riktigt kaos får jag använda skänkeln. Målet är dock att korrigera endast bakdel med skänkeln och sätta energi med den.
Hästen ska tidigare i utbildningen lärt sig att alltid fråga "får jag göra volten större?" och då vilja vara i balans utåt. Vilket jag balanserar upp genom att ge dem en yttertygel som yttre gräns för hur långt de får gå ut och då får jag en balans i mitten mellan tyglarna. Hästen ska gå fram till yttertygeln, men inte med den eller genom den.
Det tycker jag gör skolorna och piruetterna mindre komplicerade.

Sluta rider jag genom att sätta mig för böjning och böja likt en öppna. Men ist för att flytta in bogarna innanför linjen så flyttar jag in bakdelen genom att påverka med ytterskänkeln. Jag sitter med mina axlar där jag vill ha hästens bogar=rakt fram. Och mina höfter ligger så som jag vill ha hästens.
Energi och samling regleras med ben och sits likt öppnan. Bogarna styrs med tygeln likt öppnan.

I båda skolorna upplever jag innerskänkeln som bra till framåtdriv. Precis som i piruetter.
Samlingen mer det ben som bär i tyngst vinkel: inner bak i öppna och ytter bak i sluta.

Givetvis förekommer halvhalter frekvent.

*Till alla*

Tack för alla svar och synpunkter, det har gett mig lite att fundera på och lite att testa nästa gång jag ska rida dressyr. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 763
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 503
Senast: MimmiNO
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 279
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar