Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Fast om hästen blir så halt är det nog inte bara en åsiktsfråga. En till böjning gör varken från eller till.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Det känns ju rätt meningslöst anser jag, bättre att lägga den summan på en utredning. Kommer man då in på en hältutredning, böjer och hästen är ohalt är det ju fortfarande det mest ekonomiska alternativet.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Haha, missförstod dig totalt! Trodde det var någon vetenskaplig teori eller något ordspråk, förstod inte att du menade här bland kommentarerna.

Men jag håller med om att "Gylles teori" låter mycket trolig, det är nog den enda anledningen jag kan finna för tillfället

En bekant har ridit en hopphäst ett tag nu. Hästen gick bra i 120, på väg upp i 130. Hästen ska säljas och vid böjprovet är den rejält halt bägge fram. Visar sig att den har pålagringar i bägge framknäna, hästen är 7 år.
Min bekant är väldigt erfaren och hon har inte märkt någonting i ridningen. Detta visar sig alltså bara när hästen hamnar i ytterläge, som tex när man provocerar med böjprov. Hästen mår bra i dagsläget men är mer eller mindre osäljbar och kommer ju mest troligt att få problem även i vardagen på sikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Tycker du? Jag vill alltid ha en annan veterinärs åsikt om jag tvivlar på den förstes utlåtande.

Men allvarligt. Tycker du att det känns rimligt att en fullt frisk häst som inte behöver utredas på klinik blir 3 grader halt på böjprov, oavsett vem som utfört det?

Varför lägga mer pengar på att böja hästen på hemmaplan när den uppenbarligen behöver kollas upp ytterligare och då kan man lika gärna böja på klinik där man vid behov direkt kan gå vidare med röntgen, bedövning och ev ledbehandling.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

+ ni andra som svarat mig.

Förstår inte varför ni varvar upp så, jag skrev helt enkelt vad jag hade gjort. Och TS var ju trots allt ute efter andras åsikter. Man tycker olika på forum och bara för att ni inte håller med just mitt tillvägagångssätt behöver vi inte göra en diskussion av det.

Lugn och fin.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

+ ni andra som svarat mig.

Förstår inte varför ni varvar upp så, jag skrev helt enkelt vad jag hade gjort. Och TS var ju trots allt ute efter andras åsikter. Man tycker olika på forum och bara för att ni inte håller med just mitt tillvägagångssätt behöver vi inte göra en diskussion av det.

Lugn och fin.

Just diskussioner är väl själva poängen med ett diskussionsforum.
Om jag tycker att du kommer med helt knasiga råd så måste jag väl få tala om det och motivera varför jag tycker att det är knasigt.

Ponera att TS tar ut en distriktare för att böja igen, på din inrådan, och så visar det sig att nej det här måste utredas vidare. Då har TS, eller nån i liknande situation, det behöver ju inte vara en foderhäst, liksom förlorat minst 1000 spänn och är inte ett dugg klokare. Sen får hen betala igen för böjprov på klinik + övriga kostnader för ytterligare utredningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Är väl ingen som hetsat upp sig, snarare är väl alla som svarat helt eniga om att få hade lagt pengar på ytterligare en besiktning utan en utredning.
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Är väl ingen som hetsat upp sig, snarare är väl alla som svarat helt eniga om att få hade lagt pengar på ytterligare en besiktning utan en utredning.

Ja jo, jag har ju aldrig påstått att "alla gör såhär". Jag inledde ju trots allt hela inlägget med "Jag skulle". Hur TS väljer att göra och hur andra gör är individuellt. Men att snurra in tråden på hur jag hade valt att göra känns overkill. Ni har ju redan skrivit vad ni tycker till TS :)
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Så kraftig hälta på en häst som är "fräsch" rakt ut handlar ofta om att där sitter artros "piggar" alternativt en benbit precis i kanten på leden, så att de inte känner av dem i normal rörelse av benet men när de böjs ihop helt känner de väldigt väl av dem. När det handlar om artros så byggs ju ofta dessa på med tiden och förr eller senare kommer de att känna av det även vid normal belastning men det är omöjligt att säga när det kan gå många år eller så bygger det på snabbt. En röntgenbild på området är alltid att rekommendera så vet man vad man har att göra med.

Ofta tycker jag var en överdrift, såvida man inte tillhör skaran veterinärer som överanalyserar röntgenbilder..
Kan absolut bero på artros eller lösa benbitar, men kan precis lika gärna orsakas av artrit (=ledinflammation) eller evt hård böjning.
Hård böjning kan absolut framkalla tillfällig hälta, men att man skulle förstöra leden har jag svårt att se såvida hästen inte Hr kraftig artros i leden vilket någorlunda kunnig veterinär bör misstänka direkt vid sammanböjning och då anpassa böjningen efter vad hästen klarar.

Är böjprovsreaktionen inte tillfällig och kraftig tycker jag absolut hästen ska undersökas på klinik och hälta ska lokaliseras med bedövning och evt senare röntgen. Detta oavsett om häst är omalt rakt ut och på volt..
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Kan idag tillägga att hästen även går ojämt på vänster bak. Detta får mig nu att säga upp kontraktet...
Annars hade jag tänk, som någon tidigare nämnt, att ta ut ytterligare en veterinär nästa vecka som jag vet alltid böjer rätt. Har en häst visat något på böjprovet när hon böjt, så har det också stämt.
Men som sagt, beslutar mig nog för att lämna tillbaka hästen, jag vill ju kunna rida och träna ganska så mycket...
 
Sv: Böjde sönder hästen vid böjprovet?

Kan idag tillägga att hästen även går ojämt på vänster bak. Detta får mig nu att säga upp kontraktet...
Annars hade jag tänk, som någon tidigare nämnt, att ta ut ytterligare en veterinär nästa vecka som jag vet alltid böjer rätt. Har en häst visat något på böjprovet när hon böjt, så har det också stämt.
Men som sagt, beslutar mig nog för att lämna tillbaka hästen, jag vill ju kunna rida och träna ganska så mycket...

Att ta emot en häst som går ojämnt vore galet! Bra beslut tycker jag :) Visst är väl vissa beredda att ta smällen (jag har själv gjort det en gång) men det kostar mycket pengar och tid. För mig var det värt det just då, men jag skulle helt i ärlighetens namn inte göra om det igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 653
Senast: prallan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 588
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp