Böjd svans vid ridning!!?

Sv: Böjd svans vid ridning!!?

Om nu svansen är en förlängning av hästens ryggrad så är det inte alls konstigt om svansen följer böjningen genom kroppen.

Min häst lägger svansen något till vänster när hon går på volt i vänster varv, och till höger i höger varv. Om jag rider rakt fram utan böjning hänger svansen rakt ned. Hon är mycket mjuk och rörlig och väldigt smidig i sin kropp.

Immer

Jag har hört att det ska vara något som är snett/fel om hästen håller svansen snett under ridning. Tror att det var en naprapat/kiropraktor som sade det till mig? :confused: Kommer dessvärre inte ihåg exakt...

Lord Owen skrev:
Att den alltså skulle varit sned under hältan? Och om hästen sedan går med rak svans när hältan försvunnit så är den inte sned längre?

Det jag menade var att om hästen har sne svans så kan det bero på att hästen är sne i ryggen. Och om hästen är sne är det med största sannorlikhet att hältan kommer ifrån hästens snehet i ryggen. En snehet i ryggen går nog inte till av sig själv, man måste nog ta dit en kiropraktiker som förhoppningsvis kan "räta ut" ryggen...

Senast ändrad:

Jag hade en häst på tillridning en gång som visade sig ha ont i ryggen.
Det visade sig endast genom att den höll svansen åt sidan vid ridning.

Hjälpen bestod av ett par besök av en kiropraktor och en massör, sen var hästen helt återställd.

Ok, men om en häst tex har en inflammation i....kotleden eller hasen eller något i ena bakbenet och i samband med detta börjar hålla svansen snett? Och när denna inflammation är borta eller under läkning så försvinner svansbeteendet undan för undan? Kan det i sådant fall inte bero på ryggen utan vara så att hästen när den avbelastar det onda benet påverkar balansen eller ryggen och för att stabilisera eller kompensera håller svansen snett?

Lord Owen skrev:
Ok, men om en häst tex har en inflammation i....kotleden eller hasen eller något i ena bakbenet och i samband med detta börjar hålla svansen snett? Och när denna inflammation är borta eller under läkning så försvinner svansbeteendet undan för undan? Kan det i sådant fall inte bero på ryggen utan vara så att hästen när den avbelastar det onda benet påverkar balansen eller ryggen och för att stabilisera eller kompensera håller svansen snett?

Jo visst kan det vara så. Säg att hästen har en inflammation i hasen, hästen försöker avlasta den onda leden, det finns ju många olika sätt att försöka avlasta. tex. genom att lägga mer vikt diagonalt fram, eller tex genom att böja ryggraden ,står lite böjd/snett o därav en sned svansförning.
Ibland räcker det med att beh. infl. och svansförningen återgår till det normala, ibland blir spänningarna kvar i ryggen=sned svans och behöver då hjälp med ryggmuskulaturen .

Mycket intressant diskussion. Min häst (arabvalack 5 år) lägger svansen åt vänster ibland under ridning, men inte alltid och främst i skritt. Vet inte vad det beror på, han är generellt mjuk i kroppen och så. Men man vet ju aldrig om han har någon spänning som sitter någonstans.

Min arab lägger alltid svansen lite åt vänster. men han har den så, hade undersökning på honom, men de hittar inga fel.
Vissa hästar har det hellre så, så det måste inte vara ngt farligt!

Jag är ingen expert på nåt vis, men det jag har hört är att hästen isf har ont i ryggen...

Hästens svans pekar mot den sida där en obalans sitter.Var den sitter och hur den är uppkommen,är en annan sak.
Ta ut en massör och kolla igenom! (Dvs om hästen är frisk,ohalt etc)
Annars vet.

Vad jag har lärt mig är att om den böjer svansen så har den nog ont någonstans... fast det behöver ju inte alltid vara fallet. min pålle brukar spreta och vifta med svansen åt alla håll, speciellt under brunstperioden... :p

*till alla*

När ni menar böjd/sne svans, hur pass sned menar ni då?

Min pålle bär ofta (vid ridning) svansen aningen åt vänster, men inte mycket!
Jag vet att han är starkare i höger, och är lite stel och ur form för tillfället.

Min bär ändå svansen "luftigt" inte "tryckt mot en sida utan bara aningen vikt.

Kniper hästen med svansen är väl VERKLIGEN något fel eller?:confused:

Jag ska studera vidare på min häst och se hur han har den vid ex. tömörning. :idea: Kanske är JAG som är sned...:o

Så att man ser att den inte pekar rakt ner,att man kan ana den mer åt höger eller vänster.Från det till att dom lägger den helt på sniskan.

Mycket intressant diskussion. Min häst (arabvalack 5 år) lägger svansen åt vänster ibland under ridning, men inte alltid och främst i skritt. Vet inte vad det beror på, han är generellt mjuk i kroppen och så. Men man vet ju aldrig om han har någon spänning som sitter någonstans.

Som många redan skrivit så finns det lite olika orsaker som alla kan härledas till ryggen (det är ju en del av ryggraden). Om du sitter mer på ditt ena sittben får hästen en felböjd rygg (om du inte alltid sitter mer på inre sittbenet och bara på volter) vilket bara en sån grej kan göra hästen ojämn. Hästar är ju i regel inte rakriktade, det är en sak man jobbar lääänge på i dressyren och inte alla lyckas åstakomma öht. Om hästen ser ut som ett S i ryggraden när den går är det kanske inte konstigt att även svansen är lite åt sidan, men går den med ryggen som ett S åt samma håll/med samma böjning hela tiden, både på voltspår och rakt spår är det inte så hälsosamt och de får oftast mer eller mindre spänningar i längden av att gå så.

Det skadar aldrig att kolla upp, för är det någon större spänning är det svårt att rida bort och då kan det vara till stor hjälp om en Equiterapueft t ex har behandlat bort det värsta innan man börjar jobba med rakriktningen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar