Böjd svans vid ridning!!?

L

Lord Owen

Läste en tråd om svanshållning här tidigare och började då fundera på en sak. Nämligen följande: Om en häst går med svansen böjd åt sidan under ridning, är det något fel då? Då menar jag att böjningen ska vara åt ett och samma håll varje ridtur men att hästen inte håller svansen så hela tiden, men en stor del av ridningstiden. Vad beror detta på?

:confused:

Sv: Böjd svans vid ridning!!?

kännde en gång en häst som gick så. tror det berodde på nån nervskada orsakad av bruten svans(??)

fick tas bort sen om jag inte minns fel (länge sen)

Men om hästen inte är skadad menar jag?

Hästen har ju en stark och en svag sida, eller som vissa kallar det; en konvex och en konkav sida. Då kan även svansen "ingå" i det, men behöver inte göra det. Alltså de hästar som går med svansen rakt behöver ju inte vara rakriktade/liksidiga för det. Sen kan det ju också bero på gammal skada som paradox skrev.

vet oxå en häst som gick med svansen på sidan som fått tas bort.. nån kraftig skada i ryggraden :crazy: ...
men kan ju va nån form av spänningar i muskler kanske?? äsch har faktiskt ingen aning så vete sjutton... har ju märkt på min att han ibland flyttar svansen för skänkeln :p

En häst jag hade vek svansen åt sidan vid ridning ibland. När jag själv började rida för en instruktör för centrerad ridning så blev den rak. Så visst inverkar man. Svansen är ju till för att balansera upp.
Sedan finns det ju hästar som av naturen bär svansen på ett visst vis. Jag har en ettåring som viker sin svans åt höger främst i skritten. Hennes pappa gör likadant. Så det verkar nerärvt. Hingsten brukas inte heller till ridning nuförtiden, så de gör det naturligt. Men om det är bra att de bär svansen så ibland, det vet jag inte. Tycker inte att det borde vara så bra.
Hälsning Maja

Så det kan ju vara så då att om en häst har en nyläkt skada i...säg höger bak så böjer den svansen åt motsatt håll (eller samma håll?) för att balansera upp?

Svansen styrs av muskler som kan vara spända och förkortade precis som alla andra muskler. Den är också ett balansorgan som hjälper till att kompensera om den själv (eller ryttaren) inte är helt rak. Om hästen bär svansen åt ena sidan oavsett om den har ryttare på ryggen eller inte och i alla gångarter så kanske man ska leta efter orsaken någonstans i skelettet.
mvh
Lejonelle

min häst har svansen åt vänster när man rider honom. han är sne i kroppen, han går ställd åt vänster även när man inte rider honom. vid ridning och annars också arbetar vi därför väldigt mycket med hans högra sida. sitter upp från höger, tömkör och longerar lite extra i höger varv, rider lite extra i höger varv osv.

På första ridskolan jag red på fanns det en arab som lade svansen på ryggen när han blev uppjagad, som en knorr ungefär. Han gjorde det mest när han var ny på ridskolan, hade mer normal arabsvansföring senare. - Bara lite kuriosa

Så gör väl typ alla araber när de blir uppspelta? Eller? Är ju ingen arabexpert direkt, men på typ alla bilder på fladdrande araber så har de ju svansen så.

Min gjorde det och det visade sig att hon hade ont i ryggen.

Pröva känn lite på musklerna,, det kan räcka med lite spänningar i nån muskel för att hästen ska lägga svansen konstigt,, svansen ska följa med resten av ryggen,

Pröva att ta ut en massör, och hör vad h*n känner för spänningar..

Svansen är en del av hästens ryggrad. Om hästens svansföring är sned så betyder det att ryggraden är sned, vilket INTE är bra. Jag skulle kontakta ryggveterinär omgående.

Däremot kan hästar ibland välja att hålla svansen lite åt sidan, och det är såklart inte farligt, men den vardagliga svansföringen ska vara rak.

Jag provred en häst en gång som hade sne svans... när man red syndes det inte så mycket för han tyckte det var kul att viffta med svansen... men han var det inget fel på, han var född så och troligtvis berodde de på att svansen blivit klämd inne i stoets mage eller när fölisen var på väg ut...

men de kan hända att hästens rygg är sne och om man har en häst med sne svans så borde man kolla upp det.

Senast ändrad:

Min häst vek svansen åt sidan när han hade ont i ryggen. Det satt i muskulaturen. Han viker den åt sidan ibland nu med, men varierar sida och har den även rak. Innan la han den åt vänster.

Men det kan alltså vara allt från något normalt till att hästen har ont? Om en häst tex är halt på höger bak och då viker svansen åt något håll kan svansföringen bero på hältan? Ponera att hästen inte vikt på svansen innan hältan.

Lord Owen skrev:
Men det kan alltså vara allt från något normalt till att hästen har ont? Om en häst tex är halt på höger bak och då viker svansen åt något håll kan svansföringen bero på hältan? Ponera att hästen inte vikt på svansen innan hältan.

IOm hästen var halt och hade sne svans skulle jag tippa på att hästen är sne och överbelastat benet...

Ämelie skrev:
IOm hästen var halt och hade sne svans skulle jag tippa på att hästen är sne och överbelastat benet...

Att den alltså skulle varit sned under hältan? Och om hästen sedan går med rak svans när hältan försvunnit så är den inte sned längre?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar