Börja skolan 1 år senare ?!?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Glamoroza ox

Trådstartare
Har lite funderingar gällande skolstarten för min dotter...
Visserligen är jag ute lite tidigt med dessa tankar kanske :angel:
men som sagt, jag undrar lite ändå..

Det är ju så att hon är född -02 (23 dec) men hennes kompisar är födda -03 (då hon skulle varit född)

Jädrans vad jag plötsligt är dålig på att hitta ord & formulera mig!:mad:

Vem bestämmer när, var, hur barnen börjar skolan ?
Får man som förälder "bestämma" vilket år dom ska börja årsk 1 ?

Någon som har erfarenhet av sådant här ???
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Ja det kan du som förälder bestämma. Du kan även välja på att börja år 1 direkt utan förskoleklass men det är det inte många som väljer att göra på min skola (ingen för att vara exakt).

Javan
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Är det bara för kompisarnas skull du vill att hon ska börja ett år senare??
Jag har flera kompisar som är födda sent i december och som gått i den klassen de "ska" gå i och allting har gått superbra. Jag hade aldrig gjort någonting som kan få konsekvenser senare i livet bara för kompisars skull. Så mycket kan hända med kompisar att man aldrig vet. Föräldrarna får jobb på annan ort och flyttar, föräldrarna skiljs och flyttar, kompisarna får andra kompisar när de börjar skolan och kontakten bryt naturligt i alla fall, etc.
Dessutom får hon massor med nya kompisar när hon börjar skolan!
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Jag föreslår att man väljer skolstart efter mognad hellre än efter kompisar.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Är din dotter väldigt omogen? På ett sådant sätt att du är rädd att hon inte ska klara skolan? Eller är det bara för kompisarnas skull du tänker som du gör?

Jag har en son som är född 12 december. I år blir han 14. Han började förskoleklassen som femåring, men det är det ju också många andra som gör, alla som är födda i sept, okt och nov, dec-barnen är ju inte ensamma om det!

Iaf så har det aldrig varit några problem och jag tror att jag hade ångrat mig om jag låtit honom börja ett år senare.

Det blir ju helt klart ett glapp mellan ungarna, min son hittade en kompis redan i lekis och han är född i januari!! I princip så är han ju ett helt år äldre. Dom följs åt fortfarande, dom är inte längre som ler och långhalm, men dom går i samma klass även på högstadiet. Och det känns ju alltid lite konstigt när min son fyller år, som nu när han snart blir 14, jaha, en knapp månad senare fyller kompisen moppe!

Det är klart att det känns, speciellt för honom!! Det är ju nu det börjar bli tungt för oss som föräldrar, när allt som moppe, körkort och allt sådant kryper närmare. Men som vuxen, då kommer han vara glad att vara född sent, så allting har ju sina för- och nackdelar... ;)
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Kan ju inte säga hur du ska göra, men berätta vad vi gjorde.

Har en son född 29 december som skulle varit född i januari om han inte haft så bråttom :smirk:
Pga kompisar och liknande började han skolan enligt sitt födelseår.
Funkade bra tills han började fyran, då hängde han inte med längre.
Fast det hade inte bara med mognad att göra, utan det var flera faktorer inblandade.
Han fick gå om fyran i år och det var det bästa vi kunde gjort för
honom.
Men det hade nog inte hjälpt honom börja skolan senare.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Min mellandotter är född 28 dec 1992 och hon går med de barn som är födda samma år som hon. Jag tänkte precis som du men valde att låta henne börja med samma årskull därför att hon då hade "sina" kompisar som var födda 1992.

Jag tycker du skall fundera ordentligt om ni kommer bo kvar, vilka som är hennes kompisar nu så hon kan få ha kvar dem hon leker med idag även i skolans värld.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Jag har inte så många andra barn att jämnföra hennes mognad med (hon är hos dagmamma = 6 st barn 1-5 år)

Men det verkar som om hon är lagom mogen för sin ålder men vet inte hur det blir längre fram..
Hon är ju som sagt född sent i dec -02, fast skulle egentligen inte ha kommit förrän ca 13 feb-03..

Om man jämnför henne med hennes bästis som är född 1 maj -03 så är väl den enda skillnaden att min dotter pratar "bättre" (mer förståeligt)

Våra boendeplaner är att vi ska bo kvar i området (vi planerar husköp till sommaren) så om inget annat händer så ska hon inte behöva byta skola/kompisar..
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Jag är själv född just 23:e december och är numera 30 år.

På den tiden när det var dags för mig att börja skolan fick jag gå på någon slags mognadskontroll för att se om jag skulle klara börja skolan med min årskull, vilket jag gjorde.

Så jag har alltså gått med min egen kull och är glad för det, barn är känsliga och jag kan tänka mig att det kan anses som lite efter om man inte går med sin egen kull. Jag tror de flesta i klassen var nya för mig, men kompisar skaffar man ju snabbt ändå!

Om man ska tänka på en så tråkig sak som pension så är det ju verkligen ingen nackdel att bli klar med studier tidigt - varje år av inkomst ger extra i plånboken vid pensioneringen...

Jag tycker alltså hon ska börja skolan med rätt årskull om hon är mogen.

/Lupino som ska ha sitt första barn 20:e januari och hoppas att bebisen håller sig på rätt sida årsskiftet för att slippa just såna bekymmer.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Tack för alla svar ! :bow: :bow: :bow:

Många bra saker som tål att tänkas på..

Naturligtvis ska hon inte behöva vänta ett år extra om hon inte behöver det...
Det är väl mest en nojjig morsa som sitter här & oroar sig för hur det ska bli :angel:

Vet oxå att allas mognad är individuell...

Hade när jag gick på högstadiet två klasskamrater som det delvis skilde ett helt år emellan men även delvis bara en dag :D
Den ene (killen) var född 1 jan -80
& den andra (tjejen) var född 31 dec -80
Och det verkade gå helt okey för dem i skolan...

Så jag kanske inte behöver bry mig så mycket om den frågan ännu:o
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Är själv född 31 december (Kl 23.30 så jag var garanterat yngst i min årskull när jag gick i skolan) och började i skolan "rätt" år. Har aldig någonsin haft ågra bekymmer pga av detta. Tvärt om var jag under hela min skoltid bland de bästa i klassen. (förlåt att det låter lite skrytigt, men det är ju sant....)

Nu är det ju så att jag är en sån person som har lätt för att lära mig saker. Hade jag inte varit det så kanske det varit annorlunda. Men det kan man ju aldrig veta.

Dessutom är det ju inte helt ovanligt att barn börjar skolan ett år "för tidigt" och dom barnen brukar ju inte heller ha några bekymmer att hänga med.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Jag är också född i december och gick i mi årskull. Tror inte jag borde ha börjat senare, jag läste som 4-åring och kunde redan skriva så för mig var skolan trist i början. Var väl aldrig bäst i klassen men har klarat mig bra både i grund-gymnasie- och på högskola/universitet. Har nu fått en son som också är decemberbarn.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Jag har en 2½-åring som är född 29 december, dvs ett par dagar yngre än din. Och jag har inga planer på att göra några avsteg från det som är "standard" med henne. Att det sen skiljer en årskull men två år mellan henne och hennes storasyster (född januari 02) kan möjligen ställa till problem, men det löser vi DÅ.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Minns när jag gjorde nationella provet i matte i mellanstadiet. Vi var 5 tjejer som är födda i december (3,6,11,20 och 26) och vi var de enda som inte klarade provet. Vi fick plugga stenhårt under sommarlovet i åk 6 för att kunna hänga med upp på högstadiet. Våra lärare ville att vi skulle gå om 5an allihopa :eek:

Lika så har jag två kompisar som är födda i början på januari som börjat ett år tidigare och klarat det galant.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Min mellandotter är född 28 dec 1992 och hon går med de barn som är födda samma år som hon. Jag tänkte precis som du men valde att låta henne börja med samma årskull därför att hon då hade "sina" kompisar som var födda 1992.

Jag tycker du skall fundera ordentligt om ni kommer bo kvar, vilka som är hennes kompisar nu så hon kan få ha kvar dem hon leker med idag även i skolans värld.

Bra födelsedag hon har du;)
Jag är född 28:e dec och gick med mina årsgamla vänner. Alltså vi var alla födda -78. Det gick hur bra som helst. Mamma fick välja om jag skulle vänta ett år, men eftersom jag redan läste och skrev o hade börjat räkna då, så fick jag börja. Har inte varit några problem. Visst, det var väl lite tråkigt att alltid vara yngst.... o alla andra fyllde ju år före osv. Men det känns som en piss i missisippi i det stora hela.
 
Sv: Börja skolan 1 år senare ?!?!

Min dotter är född den 25 december , ja på juldagen:love: ..
Jag funderade på att låta henne vänta ett år. Men jag har ändrat mig lite så hon kommer att börja med som är på samma år som henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 468
Senast: Modest
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 076
Senast: Mois
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 542
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp