Y

YaYa

Hej
Har en 1 åring som fick bockhov i sommras och undrar om det nåt hon kommer få senare i livet? Kan hon ändå gå som tävlingshäst?
För jaf vet en kompis till mig som fått bock hov på sin häst som ettåring oxå och det kommer ibland fram igen fast hon nu är 5 år!
men hon har iförsej inga skor på henne!
Nån som vet nåt om detta? Tacksam för svar! :)

Sv: bockhov

Min fick det som föl. Som ettåring hade hon väldigt ont. Skodde henne fram och fick en överlycklig häst som sedan dess mått väldigt bra. Tog av skorna sommartid men då slet hon ner hoven så fort, så det blev skor på igen. Är tre nu och påbörjat inridningen.

Jag har en 10 årig travare som i prinsip hade en bockhov och hade haft den i hela livet, jag har fått bort den genom att ha henne barfota, det man måste tänka på är ju att trakten inte får växa iväg för fort. Man måste ha ganska bra koll själv för att sätta stopp för en bockhov så fort som möjligt. Vill man ha hästen skodd kan man ha en tåsko som gör att trakten nöts hela tiden.

Jag använde mig av en barfotaverkare för övrigt vilket har funkat bäst för oss.

Att en bockhov påverkar kan du räkna med, den gör så att hela kroppen belastas snett, både i skelett och muskler, i längden kommer hästen bli sne och kanske få belastningsskador.

Ta kontakt med en vet, hovslagare, barfotaverkare och en ET så får du se vilket som passar hästen bäst.

YaYa skrev:
Hej
Har en 1 åring som fick bockhov i sommras och undrar om det nåt hon kommer få senare i livet? Kan hon ändå gå som tävlingshäst?
För jaf vet en kompis till mig som fått bock hov på sin häst som ettåring oxå och det kommer ibland fram igen fast hon nu är 5 år!
Då kan hon aldrig gå som en tävlingshäst?
Men det är inte ärfligt?

Min travare gick som tävlingshäst till hon var 6 år, så det beror väll på viken gren du ska tävla i.

Men bockhov är ofta behandlingsbart så kolla upp det på en gång så kanske du kommer att slippa det problemet.

Bockhov brukar debutera vid 4-12 mån ålder...men vad säger din hovslagare då ? Det är ju hans som ska behandla den avvikande hovformen. Om du bara väntar så är det inte säkert du kan fixa till detta senare i livet...Det finns många teorier ang bockhov, bla senkontraktur, skelettstörningar...

Låt en vet. göra en bedömning på en gång. På en unghäst kan man oftas rätta till detta med kirugi eller med rätt verkning. På en äldre häst är det mycket svårare om det alls går att rätta till det. Det är väll lite olika hur väl en vuxen häst fungerar med bockhov, men den kommer att förlora mycket i värde om du nu behöver sälja den någon gång.

Min häst har blivit behandlad som 6 månaders föl och framåt. Verkade av trakterna ofta men det hjälpte inte då det var tå som slets ner vilket slutade med att hon knappt kunde gå. Fick till sist rådet att ha henne på boxvila av vet. Men vad är det för liv för en föl/åring så jag bestämde mig för att sko henne vanligt. Nu vågar hon gå på hoven och ser väldigt jämn och fin ut i stegen... och vilket steg hon har......
Trakterna skjuter inte iväg så mycket utan slits ner lite av skon också, samt att tån har chans att växa ut.
Men visst...bockhoven finns där och vem vet hur hon funkar som sexåring. Men jag hade gett upp hoppet men efter att satt skor på henne och sett hennes förändring lever hoppet vidare

Kolla med din hovis om vad han skulle tycka om en tåsko. Har man en sån på så slits ju inte tån, bara trakten.

Oftast måste tåskor smidas för att få bästa möjliga passform. Varken jag("förtidpensionerad hovis") eller min nuvarande hovis ser detta som ett alternativ däremot är vi nöjda med min hästs utveckling.

Det min hovis gjorde var bara att kapa av en vanlig sko och gjorde den kilformad i änden.

Tänk på att bockhoven påverkar hästen ända bak i bäckenet och kommer eventuellt att göra det snett. Även om inte steget ändras nämnvärt så kommer den att påverka andra delar i kroppen som sagt.

Att det påverkar rörelsemönstret tror jag också och man får ha det i åtanke när man tränar upp hästen.

YaYa skrev:
Hej

Beror lite på hur allvarligt. Jag har en 4-månaders fölunge som vi först försökte rätt upp med gipssko. Vi fick inte det att funka så till slut blev det Hbg. Där fick hon en ny gipssko som satt i 2 dagar bara, som skulle suttit en vecka minst. Vi fick op-tid och hon opererades i torsdags. De skar av förstärkningbandet. Enl uppgift mår de bra och man räknar med att hon ska bli fullt frisk.

Bockhov beror på för hög trakt i kombination med för kort tå. Det är ett verkningsproblem snarare än ett fysiskt problem hos hästen (men den FÅR fysiska problem av sin illa formade hov). Botas alltså med korrekt verkning, oavsett om orsaken till den dåliga hovformen står att finna i smärttillstånd som får hästen att inte vikta (och därmed slita) trakten, eller dålig verkning, ev i kombination med skor och/eller för lite rörelse på för mjuk mark.

Va ? Kan det väl knappast vara...ett verkningsproblem som gör att hästen utvecklar bockhov. Bockhov brukar utvecklas vid tex: senkontrakturer. Om kontraktionen enbart innefattar ytliga böjsenan brukar kotorna rätas upp, men hoven belastas jämt..däremot om djupa böjsenan drabbas hävs hoven upp på tån.

Fifflan skrev:
Bockhov beror på för hög trakt i kombination med för kort tå. Det är ett verkningsproblem snarare än ett fysiskt problem hos hästen

Vem har lurat i dig ovanstående???

Den :devil: ska ni nog inte tro så mycket på.

Det är alltså precis tvärtom, en bockhov bildas av andra fysiska problem.

Att det sen blir ett verkningsproblem kan jag hålla med om. Men kan man inte behandla grunorsaken till bockhovens uppkomst så kan man inte heller genom verkning få en normal hov.

Eller?

Mvh Stuv

Fifflan skrev:
Bockhov beror på för hög trakt i kombination med för kort tå. Det är ett verkningsproblem snarare än ett fysiskt problem hos hästen (men den FÅR fysiska problem av sin illa formade hov). Botas alltså med korrekt verkning, oavsett om orsaken till den dåliga hovformen står att finna i smärttillstånd som får hästen att inte vikta (och därmed slita) trakten, eller dålig verkning, ev i kombination med skor och/eller för lite rörelse på för mjuk mark.

Jag är imponerad av att du inför hela världen här glatt sprider hur pinsamt okunnig du är. Förklara då hur detta fenomen uppkommer på hästar som aldrig någonsin blivit verkade men endå uppvisar Bockhov.

Jag har själv sett två ex där man genom "rätt" utförd verkning så som du beskriver "löst" problemet för hästen.

FALLBESKRIVNING:

1. Hästen visade sig ha en nästan helt avsliten djup böjsena som vid "rätt" verkning så som du beskriver det först verkades. Då den andra framhoven sedan skulle verkas så gick helt enkelt den nästan helt avslitna djupa böjsenan AV på det tidigare "rätt" verkade benet.

2. Vid så som du bestkriver det med "rätt" verkning utifrån en häst
som man kände till hade en tidigare fraktur i karpus så vek sig helt enkelt detta ben bakåt och gick av då man skulle verka den andra framhoven.

I båda fallen så blev det nödslakt vilket i och för sig "löste" problemet för hästarna.

Du lever "lite" farligt utifrån din tro vilket vissa av dina kolleger redan fått kunskap om utifrån sitt utövande.

stuv skrev:
Att det sen blir ett verkningsproblem kan jag hålla med om. Men kan man inte behandla grunorsaken till bockhovens uppkomst så kan man inte heller genom verkning få en normal hov.

Mvh Stuv

Är det inte så hon menar?

Jag har ju fått en hyfsat normal hov på min häst enbart genom verkning så visst är det möjligt, dock hade inte hon en helt utvecklad bockhov, men så nära man kan komma.

Jag tycker inte att man ska säga antingen eller, bockhov kan vara en anatomisk deffekt eller människogjord...

hovis skrev:
Jag är imponerad av att du inför hela världen här glatt sprider hur pinsamt okunnig du är. Förklara då hur detta fenomen uppkommer på hästar som aldrig någonsin blivit verkade men endå uppvisar Bockhov.

Inga problem att förklara det. Att inte verka alls är ju också felaktigt, om det inte kombineras med tillräckligt mycket rörelse på tillräckligt hård mark för att slita hoven idealt (och hur många hästar har det så?). Även dessa förutsättningar är ju skapade av människan... i detta fallet ägaren.

Jag har själv sett två ex där man genom "rätt" utförd verkning så som du beskriver "löst" problemet för hästen.

FALLBESKRIVNING:

1. Hästen visade sig ha en nästan helt avsliten djup böjsena som vid "rätt" verkning så som du beskriver det först verkades. Då den andra framhoven sedan skulle verkas så gick helt enkelt den nästan helt avslitna djupa böjsenan AV på det tidigare "rätt" verkade benet.

2. Vid så som du bestkriver det med "rätt" verkning utifrån en häst
som man kände till hade en tidigare fraktur i karpus så vek sig helt enkelt detta ben bakåt och gick av då man skulle verka den andra framhoven.

I båda fallen så blev det nödslakt vilket i och för sig "löste" problemet för hästarna.

Du lever "lite" farligt utifrån din tro vilket vissa av dina kolleger redan fått kunskap om utifrån sitt utövande.

Och vilken typ av verkning anser du då hade hjälpt dessa hästar till överlevnad och optimal läkning? Enligt min erfarenhet så är detta (svåra fysiska trauman) inte 'standardbockhovsfallet', utan det är ju vanliga hästar i vanlig användning men med dålig hovform.

Jag tycker också du ska tagga ner ditt sätt att uttrycka dig till människor, även på nätet där du inte kan se dem i ögonen medan du utan förbehåll förolämpar dem bör du ha någon form av folkvett. Jag kommer inte att besvara den typen av inlägg i fortsättningen.

Att jag tror på Strassermetodiken och du på den konventionella hovslagarläran ger dig på inget sätt företräde med dina åsikter, särskilt inte när de framförs på ett så onödigt otrevligt sätt.

För de som har problem med 'senkontrakturer' eller bockhov (eller annat hovrelaterat problem) med sin häst, så kan det löna sig att sätta sig in i Strassermetoden och se vilka resultat den åstadkommer med hjälp av 1) korrekt verkning 2) korrekt levnadsmiljö och 3) rörelse, innan man låter någon skära i sin hästs senor eller dömer den till ett liv som förtidspensionär.

När man satt sig in i metoden kan man så själv ta ställning till om man tror på metoden eller inte. Jag tänker inte sitta och förklara eller försvara metoden här, det skulle ta alldeles för stor plats och tid, mitt enda motiv är att få den enskilda hästägaren till en häst med problem att först titta på, och sedan ta ställning till de förklaringsmodeller som de olika inriktningarna använder för att förstå hästens rörelseapparat, och sedan dessa kritiskt granskats ta ställning till logiken i dessa förklaringsmodeller. Att titta på de faktiska kliniska resultaten för de olika skolorna ger också en bra fingervisning om huruvida en förklaringsmodell som man tror på i teorin också står sig i praktiken.

Tack och hej, leverpastej!

Ursprungligen postat av Fifflan
Bockhov beror på för hög trakt i kombination med för kort tå.

Hej.

Ovanstående är i min värld mer en beskrivning på hur en bockhov ser ut. Att någon försöker verka hovarna så att de ser ut som bockhovar, hoppas jag inte existerar i vårt land.

Det viktigaste är nog att se varje individ inviduellt och behandla därefter Det jag menar är att om en normal hovform utvecklar sig till en bockhov så så finns det en anledning till det, vanligtvis smärta någonstans. Om hästen tex har ont i muskeln som djupa böjsenan fäster in i, så drar muskeln ihop sig, tån slits och den bakre delen av hoven blit överutvecklad, vanligt på dessa är även att tådelen blir konkav pga den felaktiga belastningen.

Eftersom den felaktiga belastningen inte kommer i från hoven från början, utan från muskeln så räcker der vanligtvis inte att "bara" behandla hoven genom att verka ner den bakre delen av hoven eftersom stressen på djua böjsenan och dess muskel då ökar och hästen får ännu mer smärta. Hänger ni med?

Ett råd till dom som har en unghäst med nyligen uppkommen bockhov är att ta hjälp av både veterinär och hovslagare för att gemensamt kunna behandla problemet.

Vet inte om nån blev klokare, men jag hoppas det...

Mvh stuv

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama